Jeg har lige læst en artikel om at det nu skal være i orden at tage en pjække dag. Er der tale om en usmagelig joke eller kan det ende med at være en del af den Danske globaliserings strategi?
Jeg er egentligt okay enig i at det kan være godt for en medarbejder med en enkelt fridag engang imellem uden at det skal trækkes fra ferien. I meget travle og hektiske perioder hvor man befinder sig i branchens absolutte højsæson, kræves der meget af en medarbejder og tit også ekstremt meget overarbejde.
Jeg ville så bare foreslå at "pjækkedagen" er en dag man selv betaler for at holde fri, istedet for at arbejdspladsen skal bekoste det.
Begrebet har altid eksisteret - normalt plejer vi at kalde det "omsorgsdage". Som arbejdsgiver har jeg fuld respekt for, at man kan få brug for en fridag til at klare personlige ærinder eller bare koble af hvis der har været travlt på arbejde eller privat. Det bør man kunne rumme som arbejdsplads - vi er trods alt mennesker og ikke maskiner
Rent principielt kan jeg godt se din problematik - når man er ansat til at arbejde 37 timer bør man også arbejde 37 timer. I min virksomhed tjener jeg penge på at have friske, veloplagte og inspirerede medarbejdere - og min tommelfingerregel til at opnå det er "hellere 100% på arbejde 80% af tiden end omvendt", så det betyder nogle gange, at man skal acceptere, at folk tager en fridag.
Rigtigt god weekend.
Vh.
Henrik B. Jacobsen Udviklingschef Aarhus MarketingApS
Ja det kan virke lidt sort, for folk er jo ansat til 37,5 timer. I virkeligheden arbejder mange dog en del mere end 37,5 timer om ugen. Jeg sidder da selv tit om aftenen og weekenden og laver noget arbejde (ja ok, lige nu står den mest på bleskift i "fritiden", men ellers ). Og set i det lys, synes jeg kun det er fornuftigt med omsorgsdage.
Det er også langt bedre for virksomheden at en medarbejder tager en omsorgsdag, end han/hun to uger senre lægger sig syg i fem dage.
Så min holdning er, at så længe der er tale om ansvarlige medarbejder - dvs. medarbejdere som er både loyale og følger ansvar overfor deres arbejdsopgaver, kan en omsorgsdag være et plus for alle.
Så giv du Paul, Jorrell og dine andre fantastiske medarbejdere en omsorgsdag i ny og næ
Det er da befriende at kunne være ærlig om at man har en af de dage hvor man bare trænger til at trække dynen op over hovedet, i stedet for at man ringer og faker en hoste så det bliver rigtigt pjæk. Men selvfølgelig skal det gøres ansvarligt fra medarbejderens side og ikke på en dag hvor man ved at der ligger hasteopgaver og venter, eller at der er 8 kolleger syge. Så jeg synes bestemt ikke det er en dårlig joke. Men jeg er jo heller ikke arbejdsgiver. ;-)
Der er såmænd ikke så meget hokus pokus i selve tanken, det foregår allerede i stor stil ude i virksomheder med højt til loftet at man kan snuppe en fridag ved at ringe ind og høre ad.
Det vi nok ikke hører så meget om i medierne, er de virksomheder og medarbejdere der aftaler lidt skjulte feriedage på sygedagpenge kontoen, og det tror jeg næppe vil komme frem blot ved at "tillade" en pjækkedag.
Det vil så kunne gøre at de der "pjækker" på ærlige vis, ikke skal bruge en feriedag på pjæk måske.
Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt det virker eller ej, men det svare vel lidt til de frie forhold der var i Jubii under Thorborg. Forhold som hele Danmark så som vejen frem, og viste sig at være yderst produktivt i lige den sammenhæng
Hvis jeg har en medarbejder er det fordi der er et behov for arbejdskraften - hvis medarbejderen så efter eget forgodtbefindende skal kunne tage sig en "pjækkedag" i ny og næ vil al min tidsplanlægning gå fløjten. Det er en ommer.
Når det så er sagt er jeg STOR tilhænger af differentierede arbejdstider. Hvis en medarbejder har givet den en skalle i ugens løb og som følge deraf har behov for en fridag så skal der bare meldes klart ud og jeg ville ingen problemer have herved.
Hvis jeg har en medarbejder er det fordi der er et behov for arbejdskraften - hvis medarbejderen så efter eget forgodtbefindende skal kunne tage sig en "pjækkedag" i ny og næ vil al min tidsplanlægning gå fløjten. Det er en ommer.
Nu ved jeg ikke hvordan efekten er af netop dette tiltag, men jeg har da set en tydelig effekt af andre ting der ligner.
Jeg kan skam godt forstå din tankegang, men er det vigtigste ikke at dine ansatte producere mest !!!!
Spørgsmålet er så hvordan det maksimale opnås, og her er det altså bevist at jo mere frihed folk har jo mere yder og dedikere de sig. Der er jo en grund til virksomheder med ultra frie forhold har ansatte der er så dedikerede at de overnatter på arbejdspladsen, arbejder det dobbelte af hvad de bliver betalt for, og ser de andre i virksomheden som noget der minder om familie.
Hvis du stagivæk tror kæft trit og retning smurt ind i emma gad er vejen frem, så er du simpelthen for gammeldags. Dine ansatte vil ikke se dig som en af dem, og de vil føle sig distanceret fra virksomheden. Dette er ikke måden at få dem til at yde 120% istedet for 70%