Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Open Source E-handelsløsninger: Vindere og tabere i 2009

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Der bliver tit diskuteret på Amino, hvilken E-handelsløsning man skal vælge.

Her er en fin artikel om vindere og tabere i 2009 indenfor Open Source E-handelsløsninger:

Open Source E-Commerce: Winners and Losers in 2009.

For de fleste kommer det nok ikke som den helt store overraskelse,
at Magento og PrestaShop er de 2 største vindere... eller hva'? Wink

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jamen hvor er det dog smukt (og det jeg har sagt hele tiden). Magento er for fedt.

"Magento is far and away the winner in the page popularity contest, more than doubling the number of pages over the past year. This is a rate of nearly a half million pages added each month. Magento 1.0 was released in March, 2008."

Og...

"During the last year, the popularity of osCommerce plummeted 54 percent, losing 16 million pages. At the time of this report, the Grand Dame of the OSC world still has more than twice the number of pages as Magento. However at current rates, osCommerce and Magento will each have 11 million pages next July, and by August Magento will have surpassed it."

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Nu hvor vi var igang, synes jeg også lige at vi kan opdatere med:

"Since launch in April of 2009, the Magento Enterprise Edition has been an overwhelming success. Clients include Lenovo, The North Face, Nespresso, and hundreds more." (http://www.webwinkelvakdagen.nl/en/news/Interview_Roy_Rubin_Magento)

Og

"With major brands like Vizio, Lenovo and Samsung already on Magento, what are you waiting for?" (http://www.magentocommerce.com/blog/magento-at-consumer-electronics-show-2010-jan-7-las-vegas)

(Ja jeg ved godt at der er tale om Enterprise udgaven, men de to er jo 99% identiske mht funktioner).

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:

"With major brands like Vizio, Lenovo and Samsung already on Magento, what are you waiting for?"

Sådan lidt off topic, så sparker Samsungs hjemmeside altså røv!

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 06:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Rasmus Lindgren:
(Ja jeg ved godt at der er tale om Enterprise udgaven, men de to er jo 99% identiske mht funktioner).

Så tror jeg ikke du har set enterprise versionen. Den er bestemt langt fra 99% identisk, der er MANGE forbedringer, ikke kun de store funktioner, men mange småting hist og pist der er gjort en tand nemmere at arbejde med. Jeg vil sige Community edition indeholder ca. 70% af hvad Enterprise udgaven indeholder.

Rasmus Lindgren:
"With major brands like Vizio, Lenovo and Samsung already on Magento, what are you waiting for?"
 

Der er ikke meget standard magento løsning over de store shops Varien ofte henviser til, det er typisk 80% egen udvikling og 20% magento, så man skal passe på med at bruge disse shops som magento referencer, da det er de færreste iværksættere der har råd til så meget special udvikling - eller for den sags skyld behov for det.

Magento er uden tvivl et godt system, men det er altså ikke det eneste på markedet, og hver system har sine stærke forcer. Magento er stort, og for den lille iværksætter der kun har behov for en lille webshop med nogle få produkter er Magento noget af en mundfuld at kaste sig over. Tilgengæld har Magento stor fleksibilitet og det giver mange muligheder for udvidelser.   

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tygsen:
Så tror jeg ikke du har set enterprise versionen. Den er bestemt langt fra 99% identisk, der er MANGE forbedringer, ikke kun de store funktioner, men mange småting hist og pist der er gjort en tand nemmere at arbejde med. Jeg vil sige Community edition indeholder ca. 70% af hvad Enterprise udgaven indeholder.

Well i hovedtræk snakker vi vel:

  • Bedre cms del (blandt andet med hierarki)
  • Gavekort og lidt "klub funktioner"
  • Finkornede rettigheder

http://www.magentocommerce.com/product/compare

Den store forskel ligger jo nok i SLA og support, altså selve service siden. Men præcist hvor mange % forskellen er, er svær at sige (men du har nok ret i at den er mindre end 99% som jeg først skrev).

Omvendt er de ting der kommer med i Enterprise version typisk heller ikke så relevante for størstedelen af de små webshops i DK (det eneste jeg typisk får forespørgsler på er gavekort funktionaliteten og den kan klares via en extension såfremt man ikke ønsker "bare" at bruge rabatkoder som allerede findes).

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Well i hovedtræk snakker vi vel:

Ja det er nogle hovedpunkterne, men der er faktisk også lavet en helt del småændringer hist og pist(både backend og frontend) som de ikke nævner. Du vil se det hvis du arbejder lidt med enterprise versionen på et tidspunkt. Vi kan dog blive enige om at mange af tingene er identiske. Jeg mener bare ikke helt man kan sammenligne de 2 udgaver, hvorefter man henviser til nogle referencer som slet ikke kan sammenlignes med en normal magentoshop.

Rasmus Lindgren:
Omvendt er de ting der kommer med i Enterprise version typisk heller ikke så relevante for størstedelen af de små webshops i DK (det eneste jeg typisk får forespørgsler på er gavekort funktionaliteten og den kan klares via en extension såfremt man ikke ønsker "bare" at bruge rabatkoder som allerede findes).
 

Enig i at mange små shops ikke har behov for den, men jeg sidder med en shop som overvejer at skifte til enterprise versionen da der ligger nogle helt klare fordele i denne løsning. En af tingene er blandt andet deres "staging" miljø, så du undgår nedetid når du udvikler, eller publicerer halvfærdige "cms sider" Det er rigtig rart ved lidt større shops som har mange brugere online hele tiden. 

Men i bund og grund er vi ganske enige, Magento er et rigtig godt system - Begge versioner. Jeg mener dog at man i en del tilfælde ville være bedre tjent med en anden løsning end Magento, så jeg vil ikke hovedløs anbefale den til alle der efterspørger en webshop.

 

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Tygsen:
Du vil se det hvis du arbejder lidt med enterprise versionen på et tidspunkt.

Jeg har endnu ikke arbejdet med enterprise versionen, men nu må vi se :), indtil videre har vores målgruppe været de mindre shops (deraf vores billige pris), men det kan være at det ændrer sig.

Martin Tygsen:
Jeg mener bare ikke helt man kan sammenligne de 2 udgaver, hvorefter man henviser til nogle referencer som slet ikke kan sammenlignes med en normal magentoshop.

Jeg synes nu det er meget pænt at den lille danske webshop med under 1m DKK i omsætning om året, kan køre på samme platform de store spillere. Hvilket enligt var grunden til at jeg nævnte det. Der er jo altså ikke mange større internationale webshops der fx. kører på DanDomain eller Scannet løsninger Wink.

Martin Tygsen:
En af tingene er blandt andet deres "staging" miljø, så du undgår nedetid når du udvikler, eller publicerer halvfærdige "cms sider" Det er rigtig rart ved lidt større shops som har mange brugere online hele tiden. 

At have et staging miljø er en vigtig del i alle større setups. Jeg har arbejdet en del med enterprise cms'er, så dette er jeg absolut enig i.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:
Jeg synes nu det er meget pænt at den lille danske webshop med under 1m DKK i omsætning om året, kan køre på samme platform de store spillere. Hvilket enligt var grunden til at jeg nævnte det. Der er jo altså ikke mange større internationale webshops der fx. kører på DanDomain eller Scannet løsninger Wink.

Det er her vi ikke er helt enige. Scannet, Dandomain mm har netop har fokus på den mindre shop, det vil sige hele deres koncept og shop er udviklet til at det skal være nemt for den mindre danske shopejer - Det kan i mine øjne være en stor fordel, det har selvfølgelig også sine ulemper.

Hvorimod Magento er udviklet til en meget større målgruppe, og derved bliver der også meget funktionalitet der kunne have været lavet smartere set med den lille webshopejers øjne. 

Derudover er Magento, ligesom så mange andre opensource webshops, udviklet med amerikanske briller. Det vil sige der er en del i shoppen som er upraktisk i forhold til det danske marked. Systemet er bygget på at man skal oprette en konto, så har de godt nok en gæstekonto, men så mister man en stor del af funktionaliteten i backenden hvor man kan samle op på sine kunder. Det havde (i mine øjne) været smartere at magento bare autogenerede et password til gæsterne, så man stadig kunne se deres oplysninger i backenden, og så matchede op på f.eks. mailadresse næste gang kunden købte. På den måde ville man stadig kunne tracke de kunder der køber som gæst og handler flere gange.

Derudover har de en fragtberegner på indkøbskurven, og jeg kan se på rigtig mange danske magentoshops så har de ikke fået fjernet denne ordentligt og dermed får kunden ikke præsenteret fragten før helt til sidst i forløbet.  Men det er jo heldigvis noget man kan rette op på når man sætter shoppen op, hvilket jeg også kan se i gør ved jeres kunder.

Jeg venter med spænding på i får lagt lidt flere referencer op på jeres side.


Fortsat god dag.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)