Hey Rune
Tusind tak for de saglige svar. Jeg vil forsøge at kommentere på det meste:)
Du har forstået vores forretningside helt rigtigt. Vi har netop brugt ABC i vores virksomhed eller nærmere ABB (Activity Based Budgetting). Overblikket og fordelingen vedr de inddirekte omkostninger er tilnærmelsesvis ikke-eksisterende i virksomheden. Ved vores hjælp er de inddirekte omkostninger indregnet ex ante ved alle tilbudgivninger fremover. Det vil sikre, at alle projekter bliver profitable, og da de i øjeblikket arbejder ved fuld kapacitet, kan de tilmed udvælge de mest profitable ordre pr. knap kapacitet. Samtidig har vi lavet Tabller og modeller i Excel, som gør det muligt at justere hurtigt, når virksomheden får mere præcis data i form af de timesedler, vi har udformet til virksomheden.
Det har virksomheden uden tvivl stor gavn af, og det er vi ikke i tvivl
om mange andre virksomheder ligeledes vil kunne drage stor nytte af.
Omfang: Formålet med at stifte vores virksomhed er ikke at tjene store penge. Vi gør det, fordi økonomistyring interesser os utrolig meget. (vi har alle tænkt os at læse overbygning i økonomistyring til sommer) Af samme grund er det som udgangspunkt ikke formålet at tage 300 kr i timen, men tage en lav løn, som ved normalt ikke studierelateret arbejde, så en timeløn på ca. 100 kr. er tilfredsstillende for os i starten.
Ja vi har brugt 3 måneder på det nuværende projekt, men det er inkl alt de akademiske arbejde, inkl. metode, regnskabsanalyse, brancheanalyse, heldhedsanalyse, og en masse masse skrivearbejde. Jeg vil tro at vi ville kunne lave det tilsvarende, praktiske ABC i en ny virksomhed på ca 4 uger, når vi er fire mand. 37 timer x 4 uger x 4 personer x 100 kr/timen = 59.200 kr. Det er en væsentlig forskel fra 700K, som du udregnede :) Hvis vi i starten kan give en fast pris inden vi begynder projektet, og vi så ender med 50 kr i timen er ikke det store problem:) Vi gør det som studierelevantarbejde, pga interessen og få at få referencer, som gerne skulle give arbejde i fremtiden. Desuden er studierelevant arbejde ikke noget som hænger på træerne i Nordjylland:(
Konkurrence: Ja jeg vil også mene, at problemet i forhold til vores forretningsplan ligger her. Men vi er vel nødt til at tro på, at vi kan gøre vores arbejde ligeså godt som konkurrenterne. Det mener jeg nu også vi kan. Den erfaring, som vi allerede har tileget os, gør en stor forskel i forhold til tidsforbruget ved at lave og implementere ABC. Så efter et par projekter vil jeg tro vi kan minimere vores tidsforbrug væsentligt.
Vores tilknyttede professor vil gerne bruge en del tid om ugen på os, men om det er 10 eller 20 timer om ugen er ikke fastlagt endnu. Jeg vil også mene, at vores pris vil være konkurrencedygtig, da vi er villige til at gøre det til fx 60.000, hvilket vores konkurrenter ikke vil gøre det til. (det antager jeg i hvert fald, jeg har dog ikke undersøgt det nærmere)
Platform: Enig, men som der er foreslået tidligere er der
tilføjelsesprogrammer til Excel, som vi evt. kan benytte. Det vil vi se
nærmere på.
Du har absolut ikke taget modet fra os:) Vi sætter pris på konstruktiv kritik!
Håber på yderligere kommentar!