Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studerende vil lave økonomistyringsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 391
Fra  Novitas A/S Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg er ikke skepsis over for Jeres forretningsidé, der er helt sikkert nogen som kan bruge disse Excel baseret værktøjer. Men for at i kan rette Jer mod et større kundesegment og store kunder/virksomheder, så vil det være en god ide også at arbejde med andre aspekter af økonomistyring som f.eks. ERP systemer, da disse to områder er meget tæt relaterede.

Shipmondo.com | En komplet fragtløsning til din virksomhed.

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 13:31

@ Snowext

Virksomheden er skiftet som enkeltmandsvirksomhed, og har siden ansat mandskab så der pt er 6 ansatte udover ejeren. Jeg kan ikke gå i detaljer vedrørende virksomheden, da jeg i mit arbejde med virksomheden er underlagt en fortrolighedserklæring.

@ Hagbard

Har du selv erfaringer med at bruge det? Jeg har bestilt en trial version af det nu.

@ Nicklas

Godt så forstod jeg dig ret. Jeg er absolut enig i at det er tæt beslægtet, men da vi ikke har de nødvendige kompetancer i ERP o.lign. så holder vi det simpelt, hvilket i vores virksomhed virker mest fordelagtig :) Efter sommerferien starter vi dog på kandidaten i økonomistyring så forventer, at have bedre kompetancer i ERP på lidt længere sigt.

Tak for svar.

Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:12

Michael,

Jeg vil her prøve at komme med et par saglige kommentarer til jeres forretningsplan.

Sådan som jeg forstår det tilbyder I forretningsprocesanalyse med henblik på at allokere indirekte omkostninger ud på aktiviteter/processer for at skabe bedre beslutningsgrundlag for renatbilitet. Dette kaldes aktivitetsbaseret omkostningsstyring (ABC) og er efter min mening et meget værdifuldt værktøj indenfor økonomistyring der uden tvivl vil kunne gavne mange typer virksomheder.

Afsætning: Jeres målgruppe vil primært være A og små B-virksomheder? Jeres største udfordring bliver nok at "sælge" ydelsen til håndværksmesteren, vognmanden eller butiksejeren. Til forskel fra f.eks bogføring/revision/moms/skat vil de fleste nok opfatte jeres tilbudte ydelse som unødvendig for netop deres forretning. Det vil langt sværere at overbevise om at ydelsen måske kan skabe profit på længere sigt.

Omfang: Jeg tror det bliver svært at fakturere nok timer til at I kan få dækket jeres tab ved ikke at have almindelig lønarbejde. Husk på at jeres egen tid forbrugt på virksomheden er en (økonomisk) omkostning. Analyse og udvikling kræver ofte rigtigt mange arbejdstimer. Du skriver I brugte 3 måneder på sidste projekt. Fire mand på 37 timer i tre måneder til en pris på 300-400 pr. time. Dette giver en samlet pris på 500-700k. Altså ca. en årsløn.

Konkurrence: Selvom I målretter mindre virksomheder, tror jeg det er et reelt problem at I ingen erfaring har. Når f.eks. en mellemstor/større virksomhed går i udbud omkring en opgave som f.eks. implementering af ABC, kigger de først og fremmest på kandidaternes "track record", altså hvad har de lavet og hvad var resultatet. I konkurrerer med virksomheder som har adgang til samme viden (samme teorier og lærebøger) men har langt mere erfaring med projektarbejde og implementering. Jeg ved godt at I har en professor tilknyttet, men det er nok ikke mange timer han kan lægge fremadrettet.

Platform: Jeg ser ingen problemer med at bruge Excel som platform. Det har jeg selv gjort mange gange før. Hvis programmet skal være dynamisk kan man oftest nemt hente nødvendige data fra ERP-systemet eller datavarehuset via makroer.

Jeg håber ikke jeg har taget modet fra jer.

Held og lykke med projektet. 

Rune

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:15

Hey Rune

Tusind tak for de saglige svar. Jeg vil forsøge at kommentere på det meste:)

Du har forstået vores forretningside helt rigtigt. Vi har netop brugt ABC i vores virksomhed eller nærmere ABB (Activity Based Budgetting). Overblikket og fordelingen vedr de inddirekte omkostninger er tilnærmelsesvis ikke-eksisterende i virksomheden. Ved vores hjælp er de inddirekte omkostninger indregnet ex ante ved alle tilbudgivninger fremover. Det vil sikre, at alle projekter bliver profitable, og da de i øjeblikket arbejder ved fuld kapacitet, kan de tilmed udvælge de mest profitable ordre pr. knap kapacitet. Samtidig har vi lavet Tabller og modeller i Excel, som gør det muligt at justere hurtigt, når virksomheden får mere præcis data i form af de timesedler, vi har udformet til virksomheden.

Det har virksomheden uden tvivl stor gavn af, og det er vi ikke i tvivl om mange andre virksomheder ligeledes vil kunne drage stor nytte af.

Omfang: Formålet med at stifte vores virksomhed er ikke at tjene store penge. Vi gør det, fordi økonomistyring interesser os utrolig meget. (vi har alle tænkt os at læse overbygning i økonomistyring til sommer) Af samme grund er det som udgangspunkt ikke formålet at tage 300 kr i timen, men tage en lav løn, som ved normalt ikke studierelateret arbejde, så en timeløn på ca. 100 kr. er tilfredsstillende for os i starten.

Ja vi har brugt 3 måneder på det nuværende projekt, men det er inkl alt de akademiske arbejde, inkl. metode, regnskabsanalyse, brancheanalyse, heldhedsanalyse, og en masse masse skrivearbejde. Jeg vil tro at vi ville kunne lave det tilsvarende, praktiske ABC i en ny virksomhed på ca 4 uger, når vi er fire mand. 37 timer x 4 uger x 4 personer x 100 kr/timen = 59.200 kr. Det er en væsentlig forskel fra 700K, som du udregnede :) Hvis vi i starten kan give en fast pris inden vi begynder projektet, og vi så ender med 50 kr i timen er ikke det store problem:) Vi gør det som studierelevantarbejde, pga interessen og få at få referencer, som gerne skulle give arbejde i fremtiden. Desuden er studierelevant arbejde ikke noget som hænger på træerne i Nordjylland:(

Konkurrence: Ja jeg vil også mene, at problemet i forhold til vores forretningsplan ligger her. Men vi er vel nødt til at tro på, at vi kan gøre vores arbejde ligeså godt som konkurrenterne. Det mener jeg nu også vi kan. Den erfaring, som vi allerede har tileget os, gør en stor forskel i forhold til tidsforbruget ved at lave og implementere ABC. Så efter et par projekter vil jeg tro vi kan minimere vores tidsforbrug væsentligt.

Vores tilknyttede professor vil gerne bruge en del tid om ugen på os, men om det er 10 eller 20 timer om ugen er ikke fastlagt endnu. Jeg vil også mene, at vores pris vil være konkurrencedygtig, da vi er villige til at gøre det til fx 60.000, hvilket vores konkurrenter ikke vil gøre det til. (det antager jeg i hvert fald, jeg har dog ikke undersøgt det nærmere)

Platform: Enig, men som der er foreslået tidligere er der tilføjelsesprogrammer til Excel, som vi evt. kan benytte. Det vil vi se nærmere på.

Du har absolut ikke taget modet fra os:) Vi sætter pris på konstruktiv kritik!

Håber på yderligere kommentar!

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 16:50

Ligesom Hagbart
kan jeg varmt anbefale at basere jeres virksomhed på e-conomic
da det er en nicie i dk,

Økonomisystem som alle kan betale sig fra helt ned til meget små virksomheder,
der er mange af dem der mangler hjælp. og der er ikke så mange af ERP husende der tager den slags.

har arbejdet meget med e-conomic og er efterhånden gavet ERP konsulent/udvikler/iværksætter

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)