Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årlig indtjening??

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Nogen der ved hvor meget man må tjene uden at det kræver momsregistrering? bare for at have noget at forholde sig til..
 
Og samtidig.. hvis man har udgifter på den hobby man vil tjene penge, hvordan skal man så oplyse hvor mange af de indtjente penge man har brugt på udgifter?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :
du må OMSÆTTE for 50.000 før du skal momses. Det vil sige man måler det ikke på hvad du tjener men hvad du omsætter. (husk det )

Du laver et regnskab hvor du viser udgifter og indtægter.
Tilmeldt 7. Oct 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Der er noget jeg ikke helt forstå mht til det Jesper Norbøll skriver i svaret omkring indbetaling af b-skatten, da de oplysninger jeg har fået fra min skatteforvaltning siger noget helt andet.
 
Jeg skal måske lige oplyse at jeg er i samme båd som haolan og vil her den 1/1 2006 starte mit eget lille freelance webfirma. I og med at det er freelance, har jeg valgt at beholde mit 37 timers lønjob ved siden af i en periode til jeg ser om min ide bærer frugt eller ej.
 
Men tilbage til skatten. I min skatteforvaltning har jeg fået fortalt at jeg både skal ændre min forskudsregistrering, få et nyt skattekort og dernæste indbetale min b-skat i fastsatte rater i løbende i 12 mdr, fra den dato jeg foretager mine ændringer i indkomsten. Den forventede omsætning vil ikke overskride 20.000 kroner.
 
Det lyder derfor lidt mærkeligt at man "bare" kan vente til året er slut og derefter indbetale en restskat sådan uden videre til en konto. Eller er der noget min Jyske vindblæste snude overser i Jespers udlæg ?.
 
Tak for et godt forum.
John Johansen.
 
 
 

 
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
John: Ja, du har fået det rigtige at vide fra din skatteforvaltning. B-skat skal betales sideløbende med at pengene tjenes, dvs. på baggrund af din forskudsopgørelse, hvor du angiver, hvad du regner med at virksomhedens resultat for året bliver. På den baggrund udsendes så de 12 (eller er det 10?) girokort som skal betales hver måned.

Noget helt andet er så, at det naturligvis er svært at ramme rigtigt, når man gætter på resultatet, men her må man så sørge for at få justeret forskudsopgørelsen med jævne mellemrum, så den hele tiden er retvisende.

Dertil kommer, at jeg tror at mange selvstændige sætter resultatet så lavt som de kan komme afsted med. Det kan nemt give en høj restskat, men det forbedrer likviditeten gennem året.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
  John,  din skatteforvaltning har ret.
 
Meeeen, hvorledes det håndteres kommer meget an på din skatteforvaltning.
Det er lovpligtigt, at indberette forventet indkomst - også når det er B-indkomst. Det vil sige, hvis du ved at du ved siden af din normale A-indkomst får en indkomst på 10.000 ekstra hvér måned, så skal du have ændret din forskudsopgørelse og derved dit skattekort, i og med at din forventede indkomst ændrer sig.
 
Jeg har selv oplevet for en 6-7 år tilbage, hvor jeg havde en meget svingende B-indkomst (nogen måneder intet, andre 8.000 og andre kun et par hundrede), hvor jeg fik besked af skatteforvaltningen, at når man indkomst var så svingende, så havde jeg jo som sådan heller ikke nogen decideret forventet indkomst. Derfor skulle jeg blot vente indtil året var gået og så betale 60%, af hvad jeg havde tjent, som frivillig indbetaling af restskat - og så huske at skrive det på min udviddede selvangivelse.
 
Grunden til ovenstående løsninger er, at jeg selvfølgelig ikke var interesseret i, at have 12 girokort liggende, med hver et beløb på 4800 kr. (60% af 8000), hvis jeg netop havde nogle måneder hvor jeg intet tjente. Problemet var, at jeg jo skulle betale disse girokort uanset hvad. Derfor gik jeg i de første 3 måneder til skatteforvaltningen HVER måned, for at få lavet min forskudsregistrerering og girokortene om. På baggrund af dette var det så, at jeg fik besked på at de ville sætte min forventede B-indkomst til et 0 - indtil der var mere stabilitet over indtjeningen. Det kom der så også efter ca. 6 måneder, hvor jeg så også sørgede for at få ændret min forskudsopgørelse - men indtil da, så var jeg da glad for at jeg slap for girokortene
 
Som Mathias også skriver, så kan man jo også sætte den forventede indkomst så højt man nu tør og ved at man ihvertfald vil tjene.
 
Men ja - jeg glemte lige at skrive det omkring forskudsopgørelsen i mit svar på Haolan's spørgsmål. Det beklager jeg - men den fejl skulle vidst også være fanget nu
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok.. Men vil det sige at når jeg aldrig nogensinde vil kunne forudse hvordan min indkomst vil ligge skal jeg bare skrive den der udvidede selvangivelse og så er det det?

Jeg vil tro at de første par år vil min indkomst ligge på omkring 1500 måske 2000 kr og de penge vil dukke op på meget tilfældige tider af året.

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror det kommer an på dit lokale told og skat kontor, jeg har fået at vide at det kan jeg afregne årligt og jeg er i samme båd som dig (næsten da).
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
jeg ville ikke bekymre mig ret meget om 1500-2000 det er jo relativt småpenge vi snakker her.

Så hvis du skriver 1000 kroner på din forskudsopgørelse, og du ender på 2000 så går jorden nu ikke under hverken for dig eller for T&S :)
Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper. hvis man bliver momsregistreret og dermed betaler 25% af hver tjente krone, skal man så også betale B-skat eller andet?

 /allan

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Allan,

Ja, det skal du. Skat og moms har som sådan ikke noget at gøre med hinanden. Moms er en afgift som du er pålagt, som momsregistreret, at opkræve - men til gengæld kan du så også trække momsen fra på det som du køber. Det der nu kan være en tand forvirrende er, at selve "huset" SKAT er en sammenlægning af de forskellige skatteforvaltninger som tidligere lå i kommunerne og dem som havde med afgifter så som told og moms at gøre. Det hele er så nu samlet under én hat som hedder SKAT. Men set økonomisk set er der skat, altså statens bid af de penge som du tjener og moms som er en afgift som du skal indkræve, men som andre afgifter også har lov til at modregne igen.

Meget firkantet eksempel:
Du laver en regning til en kunde på 1.000 kr. eks. moms.
Dertil skal der så lægges 25% moms og den samlede regning bliver derved 1.250 kr. inklusiv moms. Det er disse penge du skal have i hånden eller banken af din kunde. Groft set er der indtil videre 1.000 kr. som er dine og 250 kr. som du skylder i moms.

Du går så efterfølgende ud og køber et eller andet til firmaet - lad os bare sige 5 ringbind til en samlet pris på 100 kr. eks. moms. Dertil kommer der så 25% moms = 25 kr. Dette giver totalt 125 kr. som du skal betale i Bog & Ide for ringbindende.

Pt. har du derved 1.250 kr. minus de 125 kroner som du har brugt = 1.125 kr.
Ud af disse skylder du så 250 kr. minus 25 kr. i moms = 225 kr.

Lad os så, for eksemplets skyld, sige at du ikke tjener mere resten af året og ligeledes ikke køber mere til firmaet.
Du afregner din moms og skal betale de 225 kr. i moms. Du har derved 900 kr. stående tilbage.
Disse 900 kr. er dit konkrete overskud og det er så det som du skal betale B-skat af.

Ovenstående er som sagt et meget firkantet eksempel, men var blot for at illustrere "flowet" af moms versus skat.
Hvis du kun regnede med at tjene et par tusinde kroner, så ville det måske være lidt overkill at blive momsregistreret.
Endvidere er der også en detalje omkring overskuddet, da du ikke blot skal betale B-skat, men også AM-bidrag (Arbejdsmarkeds bidrag) af overskuddet når momsen er afregnet og udgifterne er trukket fra indtægterne.

Jeg håber at ovenstående kastede lidt lys over sagen Smile.

/Jesper

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)