Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd ønskes vedr. oprettelse af A/S

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Jeg har et par spørgsmål vedr. oprettelse og medejer af nyt selskab (A/S) fra jer, da jeg er totalt nybegynder indenfor dette her.
Jeg har brug for gode råd og anvisninger fra andre personer om, hvad jeg skal passe på og være opmærksom overfor.

Intro:
Min ven og jeg ønsker snart at oprette et A/S, da vi har et rigtigt godt samarbejde.

Lidt om os to:
- Han er forretningsmand, og han indskyder alle 500.000 kr. kontant for oprettelse af selskabet + står inde for alle banklån hver gang det er nødvendigt.
- Jeg er Bygningsmaler og Bygningskonstruktør af uddannelser, og bidrager med arbejdstimer og erfaringer.

Vores forretning bygger på:
Opkøb af ejerligheder (misholdte, evt. dødsbo, "håndværkertilbud"), hvorefter vi total-renoverer dem og sælger dem igen.

Arbejdsfordeling:
- Jeg står for maler-enterprisen (så længe vi kun har 1 lejlighed i omløb, senere inddrages der andre malere).
- Jeg står også for projektleder-andelen (myndighedskontakt, bygge-jura, projektering, kvalitetssikring, økonomi- og tidsstyring og koordinering imellem alle andre håndværkere).
- Min ven står for indkøb og salg af lejlighederne.

Ansættelses-forhold:
- Jeg selv bliver ansat som Bygningskonstruktør, og får løn pr. md. + bil + div. Altså ansættelse på kontrakt. Min arbejdstid bliver anslået 8-9 timer om dagen, og evt. lidt extra i weekenden - alt efter behov jeg selv skønner. Jeg styrer jo selv mine arbejdstider og -dage.
- Min ven modtager også løn, men det bliver kun et mindre symbolsk beløb. Han skal ikke leve af dette (han har flere andre indtægter), men betragter dette projekt som en invistering i fremtiden, da vi har større planer om fx. nybygning i fremtiden, da de er dér de store penge ligger.

Hvert år laver vi en 50/50 overskuds-deling af selskabet - altså hvis vi overhovedet vil trække noget ud af selskabet, i de første par år.

Jeg vil strække mig langt i dette samarbejde, fordi det er en forgyldt chance i livet for mig. Men jeg vil heller ikke være herken til grin eller udnyttet i overdreven grad.

Og så er det at jeg spørger:
A: Hvad skal jeg passe på, i vores samarbejde?
B: Hvordan burde jeg gardere mig?
C: Kan jeg blive "taget i røven"/udnyttet? Og i så fald, hvor/hvordan/hvornår?
D: Hvem bestemmer egentligt i sådan et selskab, med den sammensætning vi har tænkt os?
D: Alle råd modtages med kyshånd!

Hvis I har spørgsmål, er I selvfølgelig meget velkommen til at spørge.
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 17-10-2006 11:08:35 Forfatter:webfab
Og så er det at jeg spørger:
A: Hvad skal jeg passe på, i vores samarbejde?
B: Hvordan burde jeg gardere mig?
C: Kan jeg blive ''taget i røven''/udnyttet? Og i så fald, hvor/hvordan/hvornår?
D: Hvem bestemmer egentligt i sådan et selskab, med den sammensætning vi har tænkt os?
D: Alle råd modtages med kyshånd!

A: I Jeres samarbejde skal du passe på, at han ikke sidder på de endelige beslutninger "bare" fordi det er ham der betaler!

B: I alle fald burde I begge gardere Jer ved at gennemgå alle Jeres frygter med en advokat, som laver en aktieoverenskomst, som sikrer Jer begge. Find nogen hoveder indenfor din branche som sidder med i bestyrelsen, så du er sikker på, at have "én på din side"

C: Selvfølgelig kan du blive ''taget i røven''! Det er der altid mulighed for. Bare sørg for at have dit på det rene, så er det værste der kan ske en gang udsultning

D: I definerer hvem der bestemmer den daglige drift i aktieoverenskomsten og definerer de beslutninger som kan tages op på et bestyrelsesmøde...

D(igen?): Værsågo''!

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)