Det får mig til at tænke på, at Professor Jacob Brøchner Madsen blev udråbt til at være et fjols (bla. her på Amino), da han for 2 år siden spåede, at boligpriserne ville falde drastisk.
Ja det er da os rigtigt... Det er lidt komisk at man er et fjols, bare fordi man er realist!
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
Jeg forstår bare ikke hvorfor man skulle være professor for at forudsige det. Mig selv og flere andre jeg kendte forudså det også. Det jo simpel husholdningsøkonomi.
Man kunne se hvad en gennemsnitsdansker havde i indkomst, og så se på deres forbrug. Selvfølgelig skulle det gå galt.
Man kunne undre sig over hvor folk troede alle de penge de brugte fra deres friværdi skulle komme fra ? Lala Land ? Et magisk sted ? Selvfølgelig skulle det gå galt
Man skaber altså ikke merøkonomi ved at spekulere. Det har aktiemarkedet og nu boligmarkedet måtte sande en del gange nu efterhånden i verdenshistorien. Men lur mig om vi ikke gør det igen. Vi er jo ikke så kloge, når " djævlen" lokker med et " gratis" nyt køkken som skal imponere naboen.
Vi kan være enige om, at der har været et mega overforbrug og nogle huspriser, som gik helt wrong... Men tvivler på, at der er ret mange andre en Peter Schiff, som har forudset, at det ville gå så galt her, og havde ret i stortset alt de har sagt... Den mand har jo ramt alt der er sket, og har stået ved det siden 2002, selvom han er blevet til grin på direkte TV et utal af gange...
Men den der ler sidst, ler bedst
Nu er der jo professorer som er notorisk negative, og siger priserne skal ned - holder man fast på sine påstande længe nok - Ja så får man jo ret før eller siden .
Øhhh... Der er forskel på at priserne falder en smule, og så en startende depression i samfundet...
Jesper Laugesen:
Så vidt jeg ved blev der tjent formuer på både aktier og boliger mellem 2002 og 2006-7 .
Det det handler om er Timingen
Og så vidt jeg ved, så blev der i 2008 tabt flere penge end der er tjent på noget årti i verdenshistorien... Så hva hjælper det at tjene formuer, hvis eneste resultat er depression, konkurser og hyperinflation pga pengetrykkeri?
Men, forleden var der et program på DR2, der handlede om krisen i trediverne, og hvorfor den opstod. Der kunne drages mange paralleller til den nuværende situation. Den gang var det ikke boliger, men lån til biler og grammofoner (de var hunde dyre), der var med til at kickstarte krisen.
Ligheden er skræmmende!!! Det er sket engang tidligere, og nu sker det igen blot mange gange værre!!!
Der er da en verden til forskel på hvem som har tjent pengene og hvem der har tabt !!!!
Hvis du købte i 2002 og solgte i 2006, kunne du tjene dobbelt op. Ham der så købte i 2006 sidder med aben , men det er jo ikke sælgers problem..
Så du mener kun det er køber der sidder med aben? Har du kigget ud af vinduet eller besøgt en bank fornylig? Ellers læs her på Amino, hvor mange som sidder med aben!
Dertil kommer at over 65.000 danskere er stavsbundet pt, da huset er mindre værd end gælden...
Ja du vil bare ik se på fortiden og hvordan lignende situationer endte. I 1930´erne var der hyper inflation, i 1940´erne gjorde Tyskland det samme og hyper inflation, i 1970-1980´erne var der igen mega overforbrug og stor inflation, Zimbabwe har haft hyper inflation de sidste mange år og deres pengetrykkeri er vand i forhold til USAs.
Så hva sker der mon? Ja svaret burde være indlysende i forhold til ovenstående, især når Hr "Kloge" Obama, vil bruge bailout pengene til at nedbringe USAs gæld!!! De trykker penge med eneste formål at nedbringe gælden!!! Skriger det ik til himlen?