Hej
Nogle som er flinke og kan hjælpe mig med min Forretningsplanen. |
Hej
Kan du komme lidt nærmere ind på, lige netop hvad du har problemer med?
- Simon
Hej
Kan du komme lidt nærmere ind på, lige netop hvad du har problemer med?
- Simon |
Hej, Jeg kan i hver fald hjælpe dig med at få udarbejdet en god forretningsplan. Virksomhedsguide tilbyder nogle enkle produkter/ydelser, der alle støtter om omkring en virksomheds igangsættelse og/eller udvikling. Ét af disse produkter, er idé-pakken, som giver dig en køreklar forretningsplan, for kun 4995 kr. ex. moms. Se meget mere på http://www.virksomhedsguide.net/ydelser.html |
En forretningsplan er din plan. Dvs. hvis du ikke ved hvad du vil med virksomheden i fremtiden så sæt dig ned og tænk over det. Du skal jo lave etableeringsbudgetter og budgetter for de næste 5 år. Hvis det er en nystartet virksomhed så kontakt din revisor og i samråd med ham/ hende få udarbejdet et realistisk budget. Banken vil se budgetterne og ud fra dem vil de vurdere risikoen i forhold til resten af forretningsplanen der fortæller om hvad det er for en type virksomhed, og hvorfor netop den virksomhed er interessant. Lav en SWOT analyse af din virksomhed. Det plejer at være en øjenåbner, og være en god måde at arbejde sig igennem forretningsplanen. Væksthusene har også værktøj du kan bruge til at lave din forretningsplan. Du skal virkelig lave den selv, for det bør være en plan du hiver frem engang imellem og vurderer om du har nået det du ville eller ej - ret den så til og find planen frem igen en anden gang. Du bør ikke få andre til at lave den da det er din virksomhed og din fremtid, hvem ved bedre hvad du vil, end dig selv. Batal ikke for at få den lavet - du kan gøre det meget bedre selv. En forretningsplan burde ikke være svær at udarbejde, hvis det er en drøm man udlever. |
Hej Pernille Frost. Jeg må indrømme at din tanke virker meget ordinær og "rigtig", men ikke altid helt realistisk. Problemet der nogle gange kan opstår ved selv at lave sin egen forretningsplan, er jo netop at man ser sig blindt på fejl og mangler. At lave en SWOT analyse (som i øvrigt bør laves for både virksomhed og ikke mindst personerne bag), kan ikke kun udføres af dig/Jer selv - Andre bør også lave den på dig/Jer, eller for dig/Jer og for forretningsidéen. Som du selv nævner, så vil banken se på al de materiale du/I fremlægger, men husk at der er prof. personer der sidder i banken, og derfor bør materialet også være lavet af prof. personer/rådgivere, hvor der er også taget hensyn til andre faktorer end "mavefornemmelsen" der måske mener at forretningsideen er god. Det er klart at man som iværksætter, ikke er interesseret i et betale for noget man kan gøre selv, men der er altså langt større chance for at få JA i banken, hvis materialet er gennemarbejdet, og udført af personer der har prøvet det før. På samme måde, er det også temmelig vigtigt at budget er udarbejdet i samråd med personer, der selv har prøvet at være iværksætter. At finde på verdens bedste forretningsidé, er jo ikke nødvendigvis det samme som at man er den bedste til beregne risiko, indtjening og kapitalbehov.
|
Det skal stå en frit for at vælge selvfølgelig. Under alle omstændigheder vil der nødvendigvis komme andre øjne på en forretningsplan. Man må antage man i processen benytter sig af en revisor og også er i dialog med banken. Disse kommer med positiv konstruktiv kritik. Jeg siger ikke at man skal holde sig fra at få andre til at hjælpe sig med en forretningsplan, men at man bør kunne lave den selv hvis man holder for øje at denne plan er et værktøj både for en selv men også for de mulige investorer og interessenter der skal med på banen. Jeg har selv lavet en forretningsplan alene og draget nytte af både bank, revisor og i få tilfælde advokat. Det lykkedes fint, stort ja både fra bank og fra vækstfonden. Det kan sagtens lade sig gøre. Der findes ingen bank i dagens danmark der vil acceptere en forretningsplan der ikke indeholder budgetter der er rådført med revisorer. I forbindelse med min egen forretningsplan blev tallene udarbejdet på baggrund af en eksisterende virksomhed da det var denne jeg købte. Det betyder dermed ikke at det er en lettere proces, for under alle omstændigheder nytter det ikke at slynge om sig med tal uden hold i virkeligheden. Mht. mavefornemmelse så er min pointe at såfremt man skal grave dybt for at finde argumenter for hvorfor netop ens egen virksomhed er berettiget, ja så er den måske ikke berettiget, og man bør derfor vurdere om man skal gå anderledes til værks. SWOT analysen er et godt værktøj at gå til og fra, lav den på dig selv og virksomheden og se så på den engang imellem og vurdér om det er det rigtige der står på papiret. En sådan analyse kan emget nemt ændre sig i forløbet for jo mere man selv arbejder med projektet desto flere idéer kommer der til. Det er ikke alle der er lige fornuftige men engang imellem skal man huske at det er visioner og idéer der skal drive en virksomhed frem, kombineret med en fornuftig tilgang til realiteter og behov for ens produkter/ service. Bankerne er ikke mere professionelle end at hvis du har dine argumenter på plads og de kan se at det her er lønsomt, så burde det ikke være et problem at skaffe finansiering. Hvis man starter fra bunden er kravene noget anderledes og sikkert mere fokuseret på at man fremadrettet kan beskrive situationer hvor indtægten øges. Ved overtagelse af en eksisterende virksomhed er det vigtigt at forklare hvorfor netop man selv er den rette til det og hvike idéer der skal bære igennem.
Det skal stå dig frit for at vælge en rådgiver, det kan sikkert være godt nok, men hvis ikke du selv er 110 % inde i alle aspekter af din forretningsplan, så kommer det til at knibe med gennemførelsen af køb eller opstart. Håber forresten at du benytter dig af de rådgivningsmuligheder du kan få til meget billige penge og nogen gange gratis ved de forskellige vækstcentre i DK. Grib knoglen og så har du adgang til advokat hjælp og et stort netværk. Netværket er ikke altid lige relevant men de giver gode inputs.
|