Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det undre mig helt vildt

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer, sad lige og tænkte, og så lidt TV.

Så slog det mig lige.

Hvordan kan de være at der næsten ikke er nogen TV knaler som kan finde ud af det med lyden? her tænker jeg på, man ser en film kan ikke høre hvad skuespillerne siger, og skruer derfor op, og pludselig brager lyden ud fordi der er reklamer... undre det ikke også jer? Stick out tongue

Og så tænker nogen af jer sikkert, hvorfor se film i tv når man har DVD? Ja godt spørgsmål...

jeg undre mig stadig Huh?Big Smile

MVH Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 13:05

Hvis nu naboen har glemt at tænde for sit TV, skal han da i hvert fald nødigt gå glip af reklamerne, der skære igennem marv og ben, og især 15 cm beton. Det må være noget i den stil Big Smile 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:10

Hæ, nemlig, det er helt vildt nogen gange hvor meget forskel der faktisk er på volumen når man ser en film og der så kommer reklamer. Det samme sker faktisk også når der er TV avis, man skulle ikke tro at der var professionelle producere på tv stationerne :)

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 13:17

Det er sjovt du nævner det. Jeg har nedsat hørelse på venstre øre (næsten døv på det) og har derfor dagligt problemer med at høre lyden fra TV. Det virker som om at lydmanden har en perfekt hørelse og kan stå i København og høre en knappenål falde til jorden i Thisted.

F.eks. kan nævnes TV serien Forbrydelsen (både I og II). Lyden er så elendig at jeg gennem udsendelsen må skrue op og ned flere gange, til stor gene for dem jeg ser det sammen med.

Jeg ved ikke hvad man kan gøre for at "vække" lydmændene hos dem der laver udsendelserne, for jeg kan ikke andet end forestille mig at det også må være et rigtigt stort problem for andre med dårlig hørelse.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:33

Den øgede lydstyrke i reklameblokkene er bestemt ikke en fejl. Det er helt bevidst i et forkvaklet forsøg på at sælge noget mere.

Mange kan godt sidde og se programmer etc. uden at have skruet specielt meget op for lyden, da de måske mest ser billeder. Dette kompenserer man så for i reklameblokkene ved at skrue meget højt op for volumen.

Jeg har oplevet det alle steder i verden, både USA, Australien, Asien og herhjemme. Det er altså med fuldt overlæg, at man gør det.

Mange hilsner,

Flemming

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 13:51

Gad vide om man ikke snart kan købe et + abonnement og så slippe for reklamerne. Så kunne man til gengæld spare penge på den nye plade Ritter Sport, når man nu er ude at handle.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 15:42

Det kunne være Cool hvis man kunne skippe de reklamer :)

jeg ser det primært som et irritationsmoment og går væk fra skærmen i de fleste tilfælde når der er reklamer.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som gammel lydtekniker og producer kan jeg godt give dig den tekniske forklaring på, hvorfor det er som det er ... :)

Sagen er, at TV-stationerne altid sender ud med samme styrke - det man ofte refererer til som "0 db".  Skruer de højere op forvrænger det. Skruer de længere ned kommer der mere støj.

Når niveauet på de forskellige programmer - og særligt mellem programmer og reklamer, opleves så forskelligt, så har det at gøre med den måde lydsiderne behandles inden de sendes. Man kan ved hjælp af forskellige former for compression og limitering øge den oplevede volume af et signal. Film og TV programmer typisk optimeret på en måde, hvor der tillades forholdsvis stor dynamik. Reklamerne derimod er optimeret til at lyde så højt som muligt - for at overdøve alt andet. Dette kan sagtens resultere i at volumen opleves som både dobbelt så høj eller 3-4 gange så høj på et meget optimeret signal og et mindre optimeret signal.

Jeg kan evt. lige lave et par lydeksempler og smide op, så I kan høre hvad det er jeg mener ...

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 16:46

Mikkel deMib Svendsen:

Som gammel lydtekniker og producer kan jeg godt give dig den tekniske forklaring på, hvorfor det er som det er ... :)

Sagen er, at TV-stationerne altid sender ud med samme styrke - det man ofte refererer til som "0 db".  Skruer de højere op forvrænger det. Skruer de længere ned kommer der mere støj.

Når niveauet på de forskellige programmer - og særligt mellem programmer og reklamer, opleves så forskelligt, så har det at gøre med den måde lydsiderne behandles inden de sendes. Man kan ved hjælp af forskellige former for compression og limitering øge den oplevede volume af et signal. Film og TV programmer typisk optimeret på en måde, hvor der tillades forholdsvis stor dynamik. Reklamerne derimod er optimeret til at lyde så højt som muligt - for at overdøve alt andet. Dette kan sagtens resultere i at volumen opleves som både dobbelt så høj eller 3-4 gange så høj på et meget optimeret signal og et mindre optimeret signal.

Jeg kan evt. lige lave et par lydeksempler og smide op, så I kan høre hvad det er jeg mener ...

Det er en ganske god forklaring, men det kan stadig undre at dem der laver reklamer ikke tænker anderledes.
For mig er reklamer af selv samme årsag blevet et voldsomt irritationsmoment, og jeg synes faktisk de er ret irriterende, så resultatet er at dem der reklamerer, hos mig ender med badwill i stedet for den positive effekt de ønsker at opnå. Og det med at påvirke min underbevidsthed forsvinder helt, for jeg hverken ser eller hører det, og igen af selvsamme årsag.

Jeg ville formentlig blot lade reklameblokken køre hvis der ikke var den store forskel, nu ender det som regel med at jeg ser noget andet imens, eller slukker helt for lyden imens jeg holder tissepause...

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi ER skam også nogle der kæmper en kamp mod "over-kompression", som faktisk ofte skader lydkvaliteten mere end den gavner - alene med det formål at blive højere. Faktisk findes der en forening (Pleasurerize Music Foundation) der kæmper for at få dynamikken tilbge til lydproduktionerne! Foreningen består bl.a. af lydteknikere og producere.

De har også lavet en lille video der meget godt forklarer problemet med over-kompression - set ud fra en lyd-kvallitets vinkel ...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)