Hej. Jeg lavede selv mit regnskab sidste år, men opstillingen er forkert. Tallene stemmer ikke. Jeg kontakter en revisor for at spørge, hvad det ca. vil koste at gennemgå tallene i regnskabet og finde fejlen. Han giver mig en pris udfra at regnskabet er lavet, men åbenbart opstillet forkert. Han beder efterfølgende om udskrifter af samtlige kontikort. Jeg bliver lidt nervøs for tidsforbruget og spørger ham om han stadig kan udføre arbejdet for det aftalte beløb, hvilket han bekræfter. Han sender mig en ny opstilling sammen med en regning på 7 gange det aftalte beløb. Jeg kontakter ham naturligvis og udbeder en forklaring på, hvordan regningen nu pludselig kunne blive så meget højere end aftalt. Det viser sig at han har hentet tidligere regnskaber hjem fra E&S og efter gennemgang af dem, har han rettet på mine tal fra det omtalte regnskab. Og lavet en ny opstilling. Jeg tror ikke at regningen er urimelig i forhold til det arbejde, han har udført. Mit problem er at jeg ikke ville have fået udført opgaven, hvis jeg havde kendt prisen. Jeg står nu med en regning, jeg ikke kan betale for et stykke arbejde der blev mere omfattende end aftalt. Er det rimeligt? Burde han ikke have kontaktet mig, da han indså, at hans tilbud ikke ville holde? Der findes vel også erhvervsretlige regler for revisorer, som for f.eks en mekaniker, der heller ikke bare kan tillade sig at udføre reparationer, han ikke er blevet bedt om. Hvad er jeres mening og hvordan ville i forholde jeg i sådan en situation. Desværre findes aftalen ikke på skrift (som den jo sjældent gør). Mvh Nina |
Hej Nina,
Du skal selvfølgelig kun betale ham for det arbejde, du har bedt ham om at udføre - hvis du evt. har nogle mails du har sendt til ham, hvor du beskriver hvad du skulle have lavet, kan du evt. sende ham en kopi af disse, og så må han bide i det sure æble!
Glædelig 9. december!