jeg tror egentligt Viral Marketing kan bedst sammenlignes med virus, hvilket jo nok ikke er helt tilfældig. Faktisk behøver det ikke at være særligt avanceret. Det kan være et simpelt sjovt billede hvor der udover en sjov situation på billedet også er en reklame for dit firma i en eller anden form. Du har sikkert set det mange gange - bare uden lige at rent faktisk bemærke at det rent faktisk var en reklame. Man kan så vælge at putte mere arbejde i det som det blev gjort med Kodyl Prygl og Quiz Show. Vi puttede mekanismer ind i disse spil der gjorde at folk fik lyst til at sprede kendskaben til spillet - og derfor kendskaben til vores produkt. Jeg husker en t-shirt Martin forærede os engang hvor der stod følgende på den: "Viral marketing doesn''t work - tell everyone you know". Det er essensen i viral marketing lige der. Ofte er viral marketing i en form af humor, da det er ret nemt at gå til og noget nemmere at planlægge. Men faktisk kan ting også opstå som viral marketing hvis folk synes en ting bare er så supercool at man bare må fortælle sine venner om det. Viral marketing er et ret stort emne at give sig i kast med, men samtidigt utroligt spændene. Der er skrevet en hel del gode bøger om emnet - så der er nok at give sig i kast med. Det farligste er bare at man opdager hvor meget af det der rent faktisk findes i vores hverdag nu. |
Viral Marketing
~Allan Noer
Pointen med manifestet er, at viral- og buzz marketing måske nok fanger folks opmærksomhed, men ikke nødvendigvis får folk til at købe produktet og hurtigt glemmes igen. Word-of-mouth derimod er det mest effektive redskab, da det får folk til at blive ved med at tale om produktet. Her er forfatterens definitioner af de forskellige begreber: WORD OF MOUTH is the most powerful medium on the planet. Itʼs the actual sharing of an opinion about a product or service between two or more consumers. Itʼs what happens when people become natural brand advocates. Itʼs the holy grail of marketers, CEOs and entrepreneurs, as it can make or break a product. The key to its success: itʼs honest and natural. VIRAL MARKETING is an attempt to deliver a marketing message that spreads quickly and exponentially among consumers. Today, this often comes in the form of an email message or video. Contrary to alarmistsʼ fear, viral isnʼt evil. It snʼt dishonest or unnatural. At its best, it is word of mouth enabled, and at its worst, itʼs just another interruptive marketing message. BUZZ MARKETING is an event or activity that generates publicity, excitement, and information to the consumer. Itʼs usually something that combines a wacky, jaw-dropping event or experience with pure branding, like tattooing your orehead (or your ass, as a NYC health club recently did). If buzz is done right, people will write about it, so it essentially becomes a great PR vehicle. |
Der var for noget tid siden et indput i 60minutes om hidden-marketing - hvor de blandt andet gennemgik følgende 2 koncepter; 1. Da Ericsson skulle markedsføre deres nye kameratelefon sendte de 100 skuespillere fra skuespillerskolen i New York ud på en betalt opgave. De henholdsvis 50 kvinder og 50 mænd skulle agere kærestepar i gaderne, og få forbipasserende til at tage et billede af dem... Hermed faldt parrene (der jo var betalt af Ericsson for deres arbejde) i snak med pågældende og fik på den måde "markedsført" den nye smarte telefon - uden på noget tidspunkt at røbe deres baggrund!! 2. Et computerfirma lancerede en ny type joystick til skydespil, og placerede igen spilleglade nørder og nørdinder (ganske kønne endda For bedre at kunne forholde sig til en helt aktuel sag - kast da et blik på Opel''s kampagne der blev skudt igang her i weekenden. Konceptet er ganske simpelt og ligetil; 250 personer i Danmark får i løbet af de næste uger chancen for at ansøge som Opel Selected Driver, og få stillet en Opel til rådighed i en hel måned - med chancen for at vinde den. Konkurrencemoment : Dokumentér flest prøvekørsler af bilen til venner, bekendte, familie, kolleger osv. - og vind bilen. Resten giver vel sig selv uden nærmere forklaring |
Hollænder, den er jo et mesterværk. Ualmindeligt nydeligt arbejde. Ja man kan vel nærmest kalde det fængslende Dbh Martin |
Fik sådan fætter på mailen. Er det også slags viral eller? Date: Tue, 17 May 2005 20:18:49 +0200 |
;) |
Dbh Martin |
|
Nej, det vil jeg bestemt ikke mene. Der er stor forskel på spam og almindelige terror og så viral markedsføring |