Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vurdering af ide

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg stødte fornylig på en model for hvordan man vurderer om en forretningside er god eller ej...

Jeg har en virksomhed med rigtig mange ideer - men vi mangler en gennemskuelig model til at vurdere hvilke ideer vi skal tage fat på et eller ej...

Jeg er sikker på det findes i forvejen - og kunne nogen herinde give mig nogle input, behøver jeg jo ikke opfinde den dybe tallerken :)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 20:51
Fra Viborg
Tilmeldt 11. Oct 06
Skrevet kl. 21:16
Hej Henrik

Forretningsplanen dækker meget mere end jeg har brug for...

Den model jeg så indeholdt 5-6 emner hvilke man kort kunne udfylde med kommentarer, for derefter at have et rigtig godt grundlag for at vurdere om ideen skulle realiseres.
Faktisk kommer mange af spørgsmålene fra forretningsplanen først bagefter den model jeg efterspørger.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 21:28
Hej Torsten

Du kan vurderer:

Muligheder

Trusler

Styrker

Svagheder

Også kaldet en swot analyse.

vær især opmærksom på at finde trusler og svagheder!

vh

Henrik

Fra Viborg
Tilmeldt 11. Oct 06
Skrevet kl. 09:10
jeg kender godt swot-analyser, forretningsplaner osv... men jeg mangler lige den her model der bl.a. omhandler indtjeningsmuligheder...
Tilmeldt 20. May 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:30
Torsten hvis du skal vurdere indtjeningsmuligheder for din virksomhed bør du anvende "cash flow" teorien, hvor du tilbagediskontorer dine kommende indtægter og udgifter.

Dette tal, giver dig "nutidsværdien" af din virksomhed.

Hvis dette tal er over nul, og jo højere det er - jo bedre en potentiel forretning står du med.

Tilmeldt 20. May 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:34
...husk også lige på at "PEST analysen" kan være god at have med i overvejelserne. Dvs hvilke politiske, økonomiske, sociale og teknologiske tendenser udenfor din virksomhed, som har kraftig indflydelse på din kommende succes for virksomheden.
Fra Viborg
Tilmeldt 11. Oct 06
Skrevet kl. 09:36
jeg siger mange tak - det var det jeg ledte efter :D
Tilmeldt 16. Aug 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:16
"Jeg har en virksomhed med rigtig mange ideer -
men vi mangler en gennemskuelig model til at vurdere hvilke ideer vi
skal tage fat på et eller ej..."

Det du har brug for er ikke kun at vurdere hver enkel ide! Du bør i min optic bruge mest tid på strategisk planlægning. Med andre ord, du bør overveje hvor din virksomhed skal bevæge sig hen og hvorfor. Ja det tager lidt tid, men du kommer gladere og bedre ud på den anden side.

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 10:18
Det er temmelig vanskeligt via et enkelt analyseværktøj at vurdere en idé''s bærdedygtigthed. PEST-analysen, som der ovenfor nævnes, er jo et værktøj til at foretage markedsanalyser og markedsanalysen vil da i høj grad også give dig svarene på din ide''s bæredygtighed. Men udover PEST vil værdikædeanalyser også være relevante for at fastlægge din eventuelle mark-up og værdiskabelse, "Five Forces" analyser for at bestemme den statiske konkurrencesituation osv osv. I sidste ende kommer en indledende idescreening nok mere an på en "gut feeling" end på, hvad et analyseværktøj viser.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)