Problemet er bare, at seo firmaerne ofte sælger til intetvidende der tror på hvad seo firmaerne fortæller dem - det fænomen er ikke unikt for seo firmaer. Jeg deltog til en salgspræsentation hvor et seo firma skulle præsentere deres løsning, de fortalte at løsningen ville blive integreret ved hjælp af et <noscript> tag i siden "det var jo ikke meningen at de besøgende på hjemmesiden skulle kunne finde frem til disse sider via navigationen", jeg spurgte ind til hvorfor der på hver side optrådte disse "... et eller andet ord ..." og svaret var, at de ikke betød noget for det var jo ikke meningen at de besøgende skulle læse teksten. Løsningen skulle de så have 4 eller 5 tusind for om måneden, for de skulle jo overvåge ændringerne i søgealgoritmerne! Det var tydeligt at seo firmaet gik efter kvantitet og ikke kvalitet og de holdt fast i deres argument "det er jo ikke meningen at de besøgende skal læse teksten". Denne model er blevet kopieret af mange små firmaer der gerne vil forsøge sig med seo, men selvfølgelig, det er også lettere at kopiere teksten på de sider der ligger højt på nogle af de ord man måske tror har relevans for ens firma, end det er at finde frem til de ord der har betydning for ens firma og produkter og så arbejde på at guide de besøgende videre ind på ens hjemmeside end kun til disse doorway pages. |
Good/bad SEO
|
|
Ah, se så er vi alligevel enige :) Udgangspunktet skal altid være kundens situation, kunden køber ikke en dagligvare som mælk eller smør, og du har ret, store seo firmaer har en færdig løsning hvor man smider tekst ind i den ene ende og ud kommer der så X doorway pages fyldt med tekst som ingen alligevel skal læse. Vi burde samle vore argumenter sammen i en e-bog :) |
|
Det synes jeg bestemt heller ikke "altid". Hvis det fremstår pænt og rent, så er der ingen ko på isen. Eksempel på grim SEO: "Bygge-hus.Gratis tilbud fra 3 eksperter indenfor Bygge-hus. Bygge-hus, Har du brug for hjælp? Vi kan hjælpe dig med alle opgaver, der omhandler bygge-hus. Bygge-hus, og rådgivning omkring bygge-hus klarer vi hos xxx." Teksten går igen på de første 50 sider, hvor ordet der placeres i stedet for "Bygge-hus" sjældent passer ind i resten af teksten. Et eksempel: "Første sal, og rådgivning omkring Første sal klarer vi hos...". Ahva''? Hvilken fisk? ![]() Det skal lige siges at jeg har al mulig respekt for virksomheden i øvrigt. Deres kunder er loyale og roser dem. Det samme kan jeg ikke just sige om vores andre konkurrenter. |
|
Jeg klagede til "Projektlederen" og klagede hvorefter hun sendte dem tilbage til tekstforfatteren, der gik 2 uger før hun ringede igen og jeg så fik at vide at tekstforfatteren egentlig bare var en studerende de havde ansat men at hun nu selv ville tage sagen i egen hånd og personligt skrive artiklerne, der var her stadig tale om formuleringer som :"Vi er domain host for en række af kunder." og "Som server host sikrer vi dig stabilitet, hvilket er meget vigtigt i forbindelse med hosting." som helt klart er bygget med henblik på at optimere ordet "host" , "domain host" og "hosting", for at gøre det bedre var meget af teksten cut''n''pasted fra min egen hjemmeside. Udover det tilbød de i deres artikler "Bilig webhosting" og det sælger vi slet ikke, vi sælger "Kvalitets hosting" og jeg tvivler på at folk der søger på "billig webhosting" vil være intresseret i at give 600kr om året for webhosting som er vores mindstepris for vores standardprodukt. Resultatet ville blive en massende besøgende som så nogle dårligt formulerede entrance sider som ofte lovede noget vi ikke kunne holde, disse sider skulle jeg betale 600kr om måneden for at bruge, her snakker vi om 600kr for nogle artikler som delvis var stjålet fra min egen hjemmeside og samtidig med at jeg på daværende tidspunkt havde brugt cirka 12 timer på at gennemlæse og rette og endnu længere på at korospondere med virksomheden. Jeg er nu ved at afblæse handlen med dem, hvis de da vil lade mig gøre det, og istede fylde mere reelt information på min side. Jeg skulle mene at folk som brænder for deres sag og gerne vil dele ud af deres viden vil være intresseret i at skrive en artikel mod et tilbage link i bytte, eller selv skrive om mine produkter og lade søgemaskinerne selv konkludere at en side som skriver 1½ skærmside om DNS Hosting nok er relevant for folk som ønsker denne service. Nå.. jeg røg vidst uden for topic. Mikkel Christensen http://mc-solutions.dk |
|
|