Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til ApS - hvad med PBS?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har et enkeltmandsfirma og jeg starter nyt ApS 1/1. Vi vil gerne flytte min kones virksomhedsaktiviteter (webshop mv.) over i det nye selskab og så udbetale løn til os begge.

Spørgsmålet går på CVR-nummeret, om det lever videre, eller jeg skal have et nyt? Hvis vi får nyt CVR-nummer til ApS'et, så kan jeg forestille mig, at PBS vil have sikkerhedsstillelse for betalingskort-aftalen. Sidste gang måtte jeg indsætte 25.000,- i et år på en spærret konto, og det kunne jeg jo godt tænke mig at undgå.

Er der andre, der har været igennem en lignende proces, som involverer betalingsløsninger hos PBS?

Venligst
Pelsdyret

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:35

Hej Pelsdyr

Jeg kender flere webshop indehavere, som fortsat har deres indløsningsaftale i deres gamle CVR nr. (dvs. I/S eller enkeltmandsvirksomheden), selvom de har startet nyt ApS - netop for at undgå besværet/omkostning/likviditet med at få det flyttet over i et nyt selskab. Om det er i overensstemmelse med PBS betingelser ved jeg dog ikke, men faktum er at en hel del virksomheder derude ikke har fået det flyttet over endnu. Men selvfølgelig hvis det gamle firma lukkes helt ned, så kan det måske give anledning til problemer.

Hvis du rykker det over i et nyt ApS skal du normalt stille en ny sikkerhed til PBS osv., dog ved jeg ikke om hvor meget der skal til i dit nye ApS da det jo er meget individuelt. Jeg er sikker på at hvis du ringer til PBS og spørger dem ad, så vil de komme med en rimelig præcist svar på det - nogen af dem derinde er faktisk flinke nok, hvis man får fat i de rigtige :)

Den største bekymring er nok det juridiske, og evt. erstatsningsforhold hvis der opstår problemer. Hertil skal nok enten PBS eller en kyndig revisor i snak.

mvh. michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52

Hej Pelsdyr :-)

Husk for guds skyld (og din egen) at tjekke med SKAT, sidst jeg lavede den detalje, at gå fra personligt firma til ApS, fik jeg et skattesmæk på 250.000 kr. pga. goodwill. SKAT opfatter det sådan, at du sælger dit firma til en anden, hvilket jo også er rigtigt.
Hvis din opsætning ikke er så stor i dit eget firma, koster det natuligvis ikke så meget. Du kan måske overveje, at lukke dit firma helt ned, og så åbne et aps som tilfældigvis laver det samme.

Jan

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:59

michael-p:
Jeg kender flere webshop indehavere, som fortsat har deres indløsningsaftale i deres gamle CVR nr. (dvs. I/S eller enkeltmandsvirksomheden), selvom de har startet nyt ApS - netop for at undgå besværet/omkostning/likviditet med at få det flyttet over i et nyt selskab. Om det er i overensstemmelse med PBS betingelser ved jeg dog ikke, men faktum er at en hel del virksomheder derude ikke har fået det flyttet over endnu.

Så længe tingene går godt opstår der sjældent problemer. Men den dag det går galt og det kommer frem at man rent faktisk har indbetalt penge til et andet firma (enkeltmandsfirmaet) end der hvor man troede man  havde handlet (aps), kan jeg se en masse juridiske problemer forude....Der er ingen grund til at vildlede sine kunder ved at lade dem blive i troen at de reelt indbetaler til et firma når det er et andet som modtager pengene.

Henrik

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:30

Hej Henrik

Jeg er helt enig, det fremgik måske ikke så tydeligt af mit indlæg, selvom jeg til sidst skriver at der bør tales med PBS / revisor om det. Men der skal helt klart overvejes de risici der er forbundet med det, og uanset hvad vil det altid være en midlertidig løsning - på sigt skal det vel over til ApS'et.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 00:53

Jeg har lige stået i samme situation - de er ikke til at hugge og stikke i, og jeg blev meget negativt overrasket.

Betingelserne er: 50.000kr i bankgaranti til PBS - og kan du en dag vise et godt regnskab for dit selskab kan sikkerheden måske sænkes til 25.000 (hvis de er i godt humør).

Det er for "administrativt besværligt" for dem at håndtere personlig hæftelse fra direktøren :)

Jeg har været nødt til at køre pengene over i min private virksomhed i næsten 2mdr, - problemerne er dog ordnet nu - banken ville ikke stille garantien, så jeg måtte selv ud og skaffe 50.000kr.

Det er ret surt når man er hadet af bankerne - især når jeg aldrig har været i RKI og altid har tjent nogenlunde - det er simpelthen et spørgsmål om kemi.

Og jeg kan ikke sige andet end at PBS er for store og man godt kan mærke de har monopol - hvis man ikke bryder sig om deres opførsel - hvor skal man så gå hen? Så kan man ryge og rejse.

Hvad er formålet med ikke at tage imod personlig hæftelse og kræve en bankgaranti? For administrativt besværligt? Så lad mig for helvede betale et gebyr på et eller andet urimeligt beløb, som man normalt gør for besværligheder hos opblæste virksomheder.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:44

I-M-D.DK - Salgshjælp:

Hej Pelsdyr :-)

Husk for guds skyld (og din egen) at tjekke med SKAT, sidst jeg lavede den detalje, at gå fra personligt firma til ApS, fik jeg et skattesmæk på 250.000 kr. pga. goodwill. SKAT opfatter det sådan, at du sælger dit firma til en anden, hvilket jo også er rigtigt.
Hvis din opsætning ikke er så stor i dit eget firma, koster det natuligvis ikke så meget. Du kan måske overveje, at lukke dit firma helt ned, og så åbne et aps som tilfældigvis laver det samme.

Jan

Det er to sider af samme sag du nævner. I begge situationer er der tale om at du overdrager en aktivitet til et selskab. Men taler vi om en nystartet webshop uden den store indtjening er der næppe nogen goodwill. Løsningen hvis man vil undgå goodwill problemstillingen er at skyde virksomheden ind og stifte selskabet ved en skattefri virksomhedsomdannelse.

Nu er det så heller ikke sådan at Skat bare uden videre kan fastsætte en goodwill værdi i størrelsesorden 400.000 kr. hvad de angiveligt må have gjort hvis du har fået et smæk på 250.000 kr. De skal have noget at begrunde det i og man er ikke nødvendigvis tvunget til at følge den afgørelse førend man har fået prøvet den i Skatteankenævnet, Landsskatteretten og for den sags skyld domstolene.

En ting I iøvrigt skal overveje er om det er hensigtsmæssigt at drive såvel webshop som anden virksomhed i det pågældende selskab, hvis de ikke er beslægtede branchemæssigt.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:29

Mange tak for de gode svar. Jeg taler med min revisor om muligheden for at lave en virksomhedsoverdragelse, og hvis det ikke er praktisk, må webshoppen køre videre i sit eget firma.

Venligst
Pelsdyret

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)