Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentvirksomhed - hvordan fungere løn?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg vil oprette en konsulentvirksomhed, mens jeg skriver mit speciale for at give lidt ekstra på kontoen, det sidste semester :)

Da jeg allerede har kunderne der vil betale og aftalerne i hus, så skal jeg egentlig bare have oprettet firmaet efter nytår så jeg kan tjene lidt ved siden af.

Jeg har læst en masse om iværksætteri, momsregler, skat, og hvad ved jeg! Men af hvad jeg kan se, så skal jeg bare udfylde en formular - og så er jeg sådan set igang med virksomheden (skal ikke momsregistreres, kommer ikke til at tjene så meget).

Men hvordan lønner jeg mig selv? Det kan jeg ikke se nogle steder! Tager man bare direkte af kassen, skal man skrive lønsedler til sig selv, hvornår gælder det som indtægt på min person (får stadig SU). Skal bare ha fundet den nemmeste måde at gøre det på, da jeg bare vil koncentrere mig om mit speciale og arbejde..og så skal virksomheden sådan set bare køre stille og rolig af sig selv :)

Er der nogle derude der kender svaret - eller, det gør I nok..men vil I være rare at vise mig vejen? :)

Fra Randers
Tilmeldt 16. Aug 09
Indlæg ialt: 168
Fra  Secrethost.dk Skrevet kl. 12:01

Hej Mikey

Hvis du ikke omsætter for mere end 50.000,- pr. år.

kan du blot udstede en faktura uden moms og med dit person nr. istedet for cvr. nr.

der efter skal du blot angive  din indtægt på selvangivelsen.

/Brian

Tilmeldt 22. Nov 09
Skrevet kl. 13:24

Kanon Brian :)

Tak for det - det hjælper en del på det, når man selv kan styre det og ikke give løn ;)

En anden ting:

størstedelen af mine kunder ligger i norge - godt nok danskejet..
Vil det skabe komplikationer i forhold til SKAT osv? De overfører jo bare pengene til min danske konto - så skulle det vel være fint?

Overvejer faktisk også at oprette et norsk firma i stedet, frygter bare det bliver et kaos med dansk SU, norsk indtægt, SKAT, moms og hva ved jeg! (er dobbeltstatsborger, DK og NO, så skulle ikke være noget problem for mig at oprette et i Norge). Vil det være en fordel for mig?

Fra Randers
Tilmeldt 16. Aug 09
Fra  Secrethost.dk Skrevet kl. 13:33

du skal ikke oprette et firmahost e&s hvid du omsætter for under de 50.000,

/Brian

Tilmeldt 22. Nov 09
Skrevet kl. 13:36

okay..troede jeg har læst en masse om det - men hvad mener du med "firmahost e&s"?

Fra Randers
Tilmeldt 16. Aug 09
Fra  Secrethost.dk Skrevet kl. 13:44

du skal ikke oprette dig som selvstændig med firma hos  erhverv og selskabs hvis du omsætter for under 50.000 pr år det kan du gøre het privat..

/Brian

Tilmeldt 22. Nov 09
Skrevet kl. 13:51

aha - det var da egentlig ret fedt :)

Men hvad så hvis man kommer til at tjene lidt mere end 50.000 ved et uheld - er man så på røven?

Det firma man så laver, men ikke opretter nogen steder, det skal vel stadig have adresse i Danmark - eller er det nok jeg bare har en dansk bankkonto? ..hmm, lyder måske fusket, men det er det ikke. Bor midlertidligt i Norge for tiden, men flytter tilbage til DK til sommer...

Fra Randers
Tilmeldt 16. Aug 09
Fra  Secrethost.dk Skrevet kl. 13:54

hvis du kommer over 50.000 så skal du momsregistreres...

ja, du skal vel ha dansk adresse for at bruge de danske regler, ved ik hvordan de norske regler er, så må du undersøge det.

/Brian

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 18:15

Du skal helt sikkert undersøge de norske regler, da du risikerer at bryde en lov eller 5! Norge er ikke medlem af EU og du kan ikke bare som fremmed statsborger udøve erhverv på norsk grund uden i forvejen at have undersøgt, hvordan reglerne er.

De danske regler gælder for danske borgere, bosat i Danmark, der udøver deres hverv i Danmark. Det gælder ikke engang over grænsen til Sverige, så du skal virkeligt træde varsomt her.

Eftersom du bor midlertidigt i Norge indtil sommeren, så er du helt klart omfattet af norske regler og ikke danske. Så du må en tur ned til skattekontoret og undersøge sagen til bunds.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 22. Nov 09
Skrevet kl. 20:15

Puha - tak Flemming :)

Det er rigtig nok, skal have kigget lidt mere på de norske regler også - men troede faktisk ikke det var sååå galt..hmmm, lidt irriterende...siden jeg jo bare sælger viden, og ikke mælkeprodukter eller hvad nu.

Et andet, men ganske håbløst spørgsmål: Når man har en enkeltmandsvirksomhed som jeg påtænker - skal man selv sørge for feriepenge, pension, osv så? Dvs. man tager extra kr i timen for at dække f.eks. feriepenge, ik?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)