Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cand. Kravspecifikation søges

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Vedrørende ulemperne ved offshore udvikling har jeg taget kommentarerne til mig.

I den forbindelse kan jeg ikke undlade at nævne, at jeg tidligere har været projektleder på et millionprojekt, hvor danske Deloitte & Touche IT Solutions stod for først kravspecifikation - og sidenhen også for både udvikling og implementering af løsningen.

De var hamrende dyre, danske og ikke særlig imponerende.
Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 22:00
Nej bare fordi man får det lavet i Danmark er det ikke ens betydende med at kvaliteten er i top. )
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 22:24

Peter,

Du sku' ikke skræmme af fra hvad næsten alle i den her tråd har at siger. 

Firmer jeg har været "associated" med (som investor eller ledelse/anset) har komme til konklusionen at store er bedre når man outsource offshore.  En partner for MEGET af vores arbejd er Span Systems. Kvalitet arbejd (Assessed at SEI CMM level 4 and certified under ISO 9001:2000) udført professionelt, hurtigt, og billigt (ikke så billigt for India, men billigt for Danmark). Typisk spar vi 50 procent men det kan vare kun 25% nogen gang.

Ang. Krav specs.  Det er meget vigtig, men et godt udviklings hus vil altid prøve at få mere "details" fra dig end du prøve at giv dem.  Hvis du outsource til en som accepter dit krav specs uden at stil en spørgsmål...drej rund og "keep looking"

Held og lykke og...bare komme i gang!

Andy
Tilmeldt 31. Mar 05
Skrevet kl. 23:16
>>Andy

Tak for tippet og din optimistiske indstilling. Det er rart med nogen der siger ''bare kom i gang'' - især på et tidspunkt, hvor det går lidt stejlt op ad bakke.

Jeg har med glæde noteret Span Systems som en mulig løsning.

>>Alle kravspecifikation-interesserede

Googlede lidt mere på kravspecifikationer og fandt disse kloge ord om emnet fra en dansk professor, som er ekspert udi både usability og kravspecifikationer:

Interview med Professor Søren Lauesen
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:40

Hej Peter,

Ja, der er efterhånden ikke meget som ikke allerede er sagt, men jeg vil blot understrege hvad Michael også skriver, nemlig at en webportal er et vedvarende udviklingsprojekt.  Naturligvis kræver det ikke den store udviklingsindsats når portalen er færdigudviklet, men der ER altså løbende udviklingsopgaver. Derfor er det vigtigt at du finder en leverandør der er til at snakke med, også efter at opgaven er løst.

Men der er jo et utal af eksempler på succesfulde projekter som er gennemført med udlandske leverandører. Ofte kræver det jo en stor indsats fra virksomhedens side at outsource, og måske har virksomheder der ikke har haft succes med outsourcing ikke været "parate" til at løfte den type opgaver...

Jeg kendte engang en superdygtig programmør fra Lithauen, men det er længe siden jeg har snakket med ham. Men jeg tror faktisk at han kunne give dig et godt tilbud. Han er dygtig til at lede og styre projekter, så ham er man i gode hænder ved. Der er en mailadresse på hans website: http://ww.prokile.com  Han er god til engelsk, så der er ingen problemer der, og så er han indimellem i Danmark, da han også har danske kunder. Blot et tip....

Held og lykke med projektet - og bliv ved med at tro på din ide!

mvh Carsten

Tilmeldt 31. Mar 05
Skrevet kl. 13:51
Det er rigtigt, at der efterhånden ikke er meget, som ikke allerede er sagt.

Men der er ikke sagt særlig meget om hvor jeg kan finde hjælp til at lave en god kravspecifikation.

• Skal jeg henvende mig på et uddannelsessted og se om jeg kan 'fiske' en mønsterstuderende.
• Skal jeg gå efter en nyuddannet? Og fra hvilken uddannelse?
• Skal jeg istedet bruge et firma? Og hvilket?

Selvom jeg er newbie på kravspecifikationsområdet, har jeg trods alt aldrig forestillet mig, at min portal ville komme på en fin CD - lige til at installere på webserveren - og bare fungere upåklageligt i al evighed.

Men som Michael også skriver i sin signatur, så er der god logik i at bryde de store problemer ned til små problemer, for så at løse disse.

Løbende udvikling er 'blot' et enkelt problem, ud af den perlerække af problemer, som jeg er 100% frisk på at prøve kræfter med.

Men lige nu prøver jeg først og fremmest at løse det mest presserende problem. Nemlig, at kravspecifikationen 'har sat sig på tværs' - og blokerer for resten af processen.
Tilmeldt 21. Apr 05
Skrevet kl. 14:29
Med henblik på at finde den/de rigtige personer til at udforme din kravspec kommer det lidt an på hvor meget du vil smide efter det rent økonomisk.

Vælger du en mønsterstuderende eller nyuddannet:

Fordele:
- Har alle teorier friske i hukommelsen
- Vil uden tvivl arbejde på opgaven med ildhu da det er noget mere spændende end det normale "skolearbejde".
- Rent økonomisk uden tvivl den billigste løsning

Ulemper:
- Ingen praktisk erfaring. Kun en ren teoretisk tilgang til projektet.

Den nyuddannede vil dog nok være mere obs på at finde et fast job fremfor en projektansættelse, men det afhænger jo af personen.

Vælger du et firma:

Det er svært at skrive noget generelt her da virksomheder er placeret overalt på skalaen. Du kan være heldig at finde et rigtig godt firma der ved hvad de laver, men du kan ligeså nemt være uheldig og finde et firma der har gode sælgere, men leverer dårlige løsninger.

Her er dog et par generelle punkter.

Fordele:
- De burde have styr på teori og praksis eftersom de har arbejdet med dette mange gange før. Jeg skriver "burde" da det afhænger 100% af hvilken virksomhed du snakker med.

Ulemper:
- Ret økonomisk uden tvivl den dyreste løsning.
- Du kan være uheldig at finde et firma der leverer en klassisk mappe fyldt med "hot air".

Det er virkelig en skam at du ikke har nogen i dit netværk der enten har prøvet det før eller som kan stå inde for en virksomhed de har været i kontakt med før. Det vil uden tvivl være den optimale måde at finde en løsning til dit problem på.

Jeg har lige et par stykker jeg skal have snakket med.. måske de kan hjælpe. Jeg vender lige tilbage.

Mvh.
Michael
Tilmeldt 1. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 14:58
 Peter, jeg har sendt en privat besked til dig.

Jeg kan godt giver dig nogle gode råd mht. udarbejdelsen af krav. spek. ud fra vores kunders erfaringer (bl.a. ved at bruge de forskellige uddannelses institutioner).

Tilmeldt 21. Apr 05
Skrevet kl. 17:05

Hvordan går det med projektet?

Mvh.
Michael
Tilmeldt 31. Mar 05
Skrevet kl. 13:03
Hej Michael

Med hensyn til udarbejdelse af kravspecifikation, så går det rigtig godt. Den er ikke længere noget problem.

Men projektet som helhed er løbet ind i et helt andet problem.

Da vores domænenavn i al sin enkelhed består af ordet kærlighed, så er vi ret afhængige af, at størstedelen af den danske befolkning kan se hjemmesider med dansk tegnsæt i adressen.

Det kan alle nyere browsere.

Desværre (for os) holder omkring 90% af brugerne fast i - en efterhånden meget gammel browser - Internet Explorer 6 (IE6).

Afløseren for IE6 skulle, ifølge forårets presseomtale, have været på gaden i august. IE7 skulle, ligesom sine mere tidssvarende konkurrenter, understøtte såvel tabbed browsing som dansk tegnsæt (uden behov for 3. parts plugin).

Microsoft holder lanceringstidspunktet for den nye browser meget tæt ind til kroppen. Så indtil videre kender vi kun rygterne.

Rygterne siger imidlertid, at udviklingen af efterfølgeren til styresystemet Windows XP (Longhorn) gik galt for Microsoft. På et sent tidspunkt skulle de, stadig ifølge rygter, have valgt at starte næsten forfra på projektet - som nu istedet kommer til at hedde Windows Vista. Lanceringen af det nye styresystem er under alle omstændigheder udskudt i meget lang tid.

Da Microsoft tilsyneladende har valgt at lade IE7 følge Longhorn/Vista, ser det rigtig skidt ud med vores tidsplan.

Hvis IE7 eksempelvis kommer på gaden om 1½ år, så kan vi først komme i luften om 2 år. Derfor har vi valgt at sætte projektet på standby.
Side 2 ud af 3 (26 indlæg)