Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt jura råd søges!

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har brug for hjælp, for en kunde har stillet sig på bagbenene og gjort mig godt gal i skralden!

Jeg sælger kunden en Notebook, som beklageligvis efter en måneds får et diskcrash. Den ryger naturligvis direkte til producent under garantien og de får den retur igen.
 Nu modtager jeg så et brev fra dem med krav om at jeg skal betale for den eksterne konsulent, de har haft til at sætte maskinen op påny. Jeg skal inden 8 dage (!) betale dem knap 5000, fordi de ikke sørgede for at få taget en backup inden maskinen røg ud af huset - og hvis jeg er modvillig kan jeg forvente et yderligere krav om at skulle godtgøre et tab af data samt tidsforbrug!

Jeg er simpelthen så edderspændt rasende over dette brev, at jeg har svært ved at skrive. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at deres krav er uberettiget, da jeg forhåbentlig ikke ifølge dansk lovgivning kan stilles til regnskab for den slags. Men da brevet er så aggrassivt som det er, tror jeg de har tænkt sig at køre hele vejen. Jeg er ikke interesseret i at skulle betale unødigt meget til en advokat, men vil på den anden side heller ikke komme til at skrive noget, der senere kan stille min sag ringere i tilfælde af en retssag.

Hvad i alverden skal jeg gøre her?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan godt forstå din harme.

det er sådan, at du som forhandler har pligt til at reparere fejlen på hardware, som du har solgt. Det er dog kundens ansvar at tage backup - og i manglende fald: tage stilling til om han vil have dig til at reparere. Du har ikke pligt til at sikre din kundes data. Jo, du må naturligvis ikke kopiere dem og sende dem til venner og bekendte, men hvis standard procedure er, at data forsvinder ved reparation, så er det jo sådan det er.

Man kan også undre sig over, at kunden ikke har sagt til dig, at han ønsker at få backup af data før han ukritisk sender den til dig.

Jeg siger bevidst, når jeg skal have opdateret min mobiltelefon, at de skal tage backup af data først. De svarer så konsekvent, at det koster kr. 150,- og jeg presser dem til at gøre det gratis, da det jo ikke er min skyld, at deres telefonsoftware fejler. Men de har ikke pligt til det.

Læg iøvrigt mærke til hvordan de fleste producenter fraskriver sig ansvaret for at deres produkt medfører datatab eller skade på andre dele af folks hardware/system.

Du er 100% sikker, og kan formulere et venligt, men bestemt, brev til kunden og sige, at du da godt forstår kundens afmagt og irritation, men at det altså ikke er dig, der har besluttet at betale en konsulent for at lægge data ind - og at det er hans eget ansvar at sikre sine data.

Men, som i alle forhold i denne verden, hvis du vil være på den sikre side, så spørg en ekspert. I dette tilfælde: Forbrugerstyrelsen eller en advokat med speciale i dette. Det kan ofte være gratis.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er faktisk værre end som så.

Efter at jeg har leveret maskinen, har din en ekstern konsulent til at sætte den op til at kunne fungere deres netværk mm. (at det koster knap 5k har jeg svært ved at forstå, men lad det nu ligge). Derefter taer de maskinen med ud ''i marken'' og her sker defekten så: harddisken står af og kan ikke reddes. De har en konsulent til at konstatere skaden og da han ganske korrekt konkludere at skaden falder indenfor garantien, sender jeg den videre til producenten, der skifter harddisken ud.

Det, de vil have mig til at betale, er det beløb det har kostet at få den eksterne konsulent til at sætte maskinen op påny efter harddisken er udskiftet.

 

Så hvis de havde taget backup inden maskinen kom ud i brug, havde de uden problemer kunnet spare den pris. At de så heller ikke har taget backup i løbet af den måned, den var i brug, taler sit eget tydelige sprog: de burde have en kompetent it-afdeling eller noget bedre ekstern vejledning!

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :
ellegaard-> Ikke fordi jeg kan læse noget nyt i dit andet indlæg, men det er jo ikke dit valg, at din kunde har valgt en dyr ekstern konsulent til at sætte sin computer op. Din ryg skulle være fri.

Hvis du havde ansvaret for alting, så kunne du jo risikere at skulle betale for den bygning, som de har bygget op uden omkring den computer du har solgt, fordi den skal rives ned igen for at få computeren ud. Eller for at forsinke et milliard-projekt, forde de var afhængige af det stykke materiel som de har købt af dig.

Det er IKKE DIN SKYLD at din kunde satser alt på et brædt, og en dommer vil også mene, at hvis det er så kritisk, at ting skal virke, så burde kunden have dobbelttjekket og lavet backup - eventuelt købt to computere, eller hvad ved jeg.

Alt ovenstående, naturligvis kun, såfremt du ikke direkte har lovet kunden "fuld tilfredshed, eller jeg betaler for resten af dine fejltagelser i løbet af resten af dit liv + kommende generationer", men det har du vel ikke...

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var såmænd bare en præcisering af, at jeg IKKE kunne have tilbudt at tage backup af deres data inden reparationen - jeg mente ikke at jeg af den grund stod med en ringere sag.

Tak for opbakningen, nu mangler jeg så bare at finde det juridiske grundlag for min sag, men jeg prøver at kigge ved forbrugerstyrelsen, selvom det vil ikke kan siges at være en forbrugersag, når det er B2B salg?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan som udgangspunkt regne med, at når du handler med erhverv, så er du bedre stillet, end når du handler med private. Erhverv er nemlig, som du selv siger, ikke underlagt forbrugerlovgivningen, med mindre de handler med private.

Vh
Peter


http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lige siddet og nærlæst deres krav, og så viser det sig at en del af beløbet skal dække at de har haft en ekstern konsulent til at konstatere fejlen - i stedet for at sende den direkte til mig som en konsekvens af at garantien er gældende.

Når jeg så tænker på, hvor ofte jeg spørger mine kunder om produktet stadig er dækket af garanti, for ikke at pålægge dem unødige udgifter...

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :
ellegaard-> Hehe - ja, du svarer jo faktisk selv på dit spørgsmål.

[ironi]Det er jo klart, at hvis jeg havde købt en bærbar, som ikke fungerede, så ville jeg øjeblikkeligt ringe til den dyreste PC-doktor, jeg kender for at få ham til at konstatere, at der kun er gået 1 måned, og at min garanti derfor stadig er i kraft.[/ironi]

Jeg tror s''gu at du har mistet en kunde dér, men du har da så i det mindste et brev, som du kan klukke lidt af i nogle uger. Måske, hvis du er heldig, dukker der endnu et brev op, en stævning eller noget - og det giver dig bare endnu noget nyt at vræle af grin over :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 07-10-2006 18:53:23
Forfatter: pbtryk.dk


Måske, hvis du er heldig, dukker der endnu et brev op, en stævning eller noget - og det giver dig bare endnu noget nyt at vræle af grin over :-)


Problemet er bare at det stadigvæk kan blive en ganske bekostelig affære at skulle et smut i retten, uanset om man vinder, taber eller sagen bliver afvist, så mister man næsten med sikkerhed penge på sådan en omgang her.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :
I erkendelsen af at det er dyrt at få en retssag på halsen, uanset udfaldet, så kunne det også tænkes, at vedkommende vælger at lade være med at sagsøge. Det er almindeligt kendt at der florerer breve med store buldrende, men tomme trusler. Langt størstedelen ender i forlig eller glemsel.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)