Smid dem et link til denne tråd, så indser de nok hurtigt, at måden hvorpå de har tacklet problemet ik var optimal, og at de har en skuffet kunde... |
Daniel Duvald:Jeg spørger jo også til sidst: "... men hvordan forholder det sig, hvis min handel er et erhvervskøb i juridisk forstand?"
Så personlige svinere frabedes tak - jeg vil bare gerne have klarhed og hjælp til hvordan lovgivningen er i denne situation.
Hej Daniel,
Først og fremmest skal jeg beklage, at jeg misfortolkede dit indlæg. Som jeg forstod det, var det klart et forsøg på at omgå, men lad det nu ligge.
Med hensyn til, hvor du nu står, så ligger landet sådan, at som erhvervskøb er det aftaleretten, der er gældende. I har indgået en aftale, som sælgeren ikke kan honorere og dermed må den ophæves igen. Da produktet ikke er unikt (bil, hus, båd eller andet) og der ikke er indgået andre aftaler end blot et standard køb, så er sælger i sin gode ret til at hæve handlen i det tilfælde, at han ikke kan levere.
At det så er dårlig service, at han ikke finder en tilsvarende eller lidt bedre vare til samme pris eller yder anden form for kompensation, kan man så diskutere - men det er under alle omstændigheder meget kritisabelt, at han ikke undskylder og yder et plaster på såret, når han ikke ekspederer en ordre på 3 uger og først da må melde udsolgt.
Mange hilsner,
Flemming