Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tordenvejr med efterfølgende crash

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du kører Windows, så er der desværre en række mærkelige ting, som din disk kan blive udsat for i forbindelse med en ufuldstændig boot af computeren. Jeg tror end ikke at Microsoft kan forklare hvad der sker.

Men dine data er sandsynligvis stadig intakte, selvom MBR''en eller FAT''en på disken er smadret af operativsystemet. Der skal usandsynligt stort uheld til for at smadre de fysiske data.

Printkortet på disken kan brænde af som følge af overstrøm, og derved kan du ikke komme i kontakt med disken. Jeg har dog flere gange skruet en disk fra hinanden og sat skiverne over i en identisk af samme mærke - for derefter at kunne hente alle data støt og sikkert.

Jeg forstår dog ikke at din computerekspert siger, at han sagtens han hente dokumenter, men at det er sværere med billeder? Data er vel data, og hvis han kan genskabe FAT, så kan han vel også hente billeder?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:14
Bruger også Maxtor One Touch og har aldrig haft problemer, så jeg kan kun anbefale den.
Fra Lemvig
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 14:09
Jeg har haft maxtor diske i 5år nu... aldrig har en fejlet... WesternDigital der imod kan kun finde ud af at gå i stykker...
Men siden Seagate har købt Maxtor og bruger en del af Maxtor''s technologi er jeg skiftet til Seagate :)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:13
  Det lyder rigtig trist...

Jeg er dog så paranoid efter selv at have oplevet mange tordenvejrsskader, at jeg derhjemme har lyn-fælder sidderne på sådan noget som computer, fjernsyn, stereoanlæg - ja praktisk talt alt andet end belysning. Og de fungerer altså godt.

I MediaMouse har vi nødstrøm på alt og alle linier ind i huset er ligeledes filtreret, så vi kan arbejde i det ledeste uvejr uden de store problemer.
Men det har da været en investering som har været overvejet længe - og det har da også kostet et par strømforsyninger og en enkelt skærm inden jeg overgav mig .

Hvad angår backup og harddiske, så blev jeg i sin tid også rådet til at holde mig fra Maxtor-diske. Det har jeg så taget til mig og de fleste harddiske vi har i huset er derfor fra Seagate - jeg syntes ikke chancen er værd at løbe, blot for at spare 25 kr. på en harddisk.
Backupmæssigt, så bruger vi en kombination. Vores primære storage er baseret på RAID hvor dataerne er fordelt ud over flere diske med reserver, således at en disk kan ryge, uden at vi mister data og uden at vi kan mærke noget til det. Det hjælper selvfølgelig ikke hvis huset brænder ned til grunden. Derfor bliver alle vores data spejlet ud på en server som vi har stående ude i byen. Det er kun de data som der er ændret som bliver spejlet, da en fuld backup vil tage flere dage at køre (vi har pt. 6 TB on-line storage). Endvidere bliver der kørt en anden slags backup hvert døgn. Denne backup er vores "kvaje"-backup. Såfremt vi af en eller anden grund kommer til at slette, overskrive eller lave et eller andet med en eller flere filer på vores storage, så kan vi altid kommer 24 timer baglæns inden for 5-10 minutter. Det er efterhånden sket nogle gange, at der har været behov for at redde nogle data på denne måde.
På arbejdsstationerne bliver der ligeledes taget backup. Men da der ikke gemmes nogle vitale data på disse, så er det kun en gang om måneden at der tages en backup - og det er primært for at have en backup af computerne som de ser ud, såfremt der netop skulle dø en harddisk eller lignende. Uden backup''en skulle alle programmerne installeres forfra igen hvilket hurtigt vil tage en hel dag hvor den computer ikke vil kunne bruges. Med backup''en vil maskinen kunne være på højkant igen inden for en times tid. Til at lave denne type backup benytter vi blot det backup-program som er indbygget i Windows - det fungerer fint til det formål. Selve backup-filerne bliver så gemt ude på vores storage, da det jo ikke vil hjælpe noget, såfremt de lå på den døde harddisk .

Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 01:36
Hvis du ikke har success med, at få fat i dine filer vhj. af din teknikkers hjælp, så kan  du prøve f.eks. DKC Data på Frederiksberg. Kan de ikke redde dine filer, så sender de den videre til et firma, der kan sådan noget.

Så får du en liste over filer, der kan reddes samt prisen for at redde dem. Du skal dog være opmærksom på, at data måske slet ikke kan reddes eller blot nogle filer kan reddes. Og prisen kan ende i 10.000+, men den koster ikke noget, at få et tilbud fra dem.

Deres website er www.dkcdata.dk. Jeg har brugt dem en enkelt gang på vegne af en kunde og fik en god service - og har i øvrigt intet med dem, at gøre.

Og med hensyn til backup fremover, så vil jeg da anbefale www.scanbackup.dk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Min mand har siden universitetstiden haft et hobbyfirma og har hjulpet mange med lignende problemer. Som regel er det strømforsyningen, der ryger. Men i nogle tilfælde kan bundkortet også være ødelagt (mine forældres computer fik en lignende tur nu her, og den arbejder han på nu – der er det ikke kun strømforsyningen, der er røget). Det er dog som regel ekstremt sjældent, at selve harddisken og dataene derpå tager skade – og det er jo trods alt det vigtigste.

Jeg synes også, det lyder underligt, at det skulle være sværere at hente billeder ud fra disken end så meget andet. Men jeg har godt nok også gennem tiden oplevet billeder, der var smadret og lavet om til nogle fine striber. Jeg ved ikke af hvilken årsag.

Så jeg ville være fortrøstningsfuld og tage tingene stille og roligt. Men en UPS lyder som en god idé – den giver lige computeren mulighed for at lukke ordentligt ned, når noget sådant sker.

KH: Bettina

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 13:21
Jeg bliver mere og mere fortrøstningsfuld efter at have læst jeres indlæg, så måske er der håb endnu, men hvor er der læææææænge til tirsdag, hvor jeg får det endeligt be eller afkræftet... For det er så pokkers træls.. Man mangler pludselig ALT !

Jeg ved heller ikke hvorfor billeder skulle være mere modtagelige, men det får jeg forhåbentlig et svar på, når teknikeren kommer - og jeg skal nok skrive her, hvad resultatet blev...

Og, -det irriterer mig grænseløst, at der skal sådan en episode til, før man handler.. Nu har vi herhjemme snakket backup m.m. flere gange og sagt "jamen det skal vi da også ha", men det er bare blevet udsat og udsat, men NU bliver det til noget... For nu har jeg set hvad der muligvis kan ske...

Jeg er glad for jeres trøst og håber at I har ret, så jeg kan genfinde mine filer og data, for ellers tror jeg at jeg bliver nød til at skrive en ansøgning til højere magter om at få døgnet udvidet med nogle timer

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 17:02
Billed-filer er ikke mere modtagelige end andre filer.
Det kan måske være sværere at genskabe en ødelagt billed-fil, men det har jeg ikke erfaring med.

Et tip (det kender teknikeren sikkert):
Hvis det skulle gå så galt (hvad jeg nu ikke tror, at det gør) at I ikke kan se filerne under Windows,
så prøv lige med Linux inden I sætter en større operation igang.

Jeg har flere gange hentet filer ud af vores harddiske med Linux, hvor Windows ikke kunne se noget på harddisken.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:14
For det første, en spontant genstart sletter ikke data som er opbevaret på disken eller på andre måder udsætter dem for fare. Det der kan tage skade er filer du har haft åbne eller på anden måde ændret inden for de sidste par timer før strømnedbrudet. Så med mindre du lige havde haft alle filerne åbnet og digitalt manipuleret er chancen for de har taget skade ret lille. UPS''er er i mine øjne noget fis til arbejdsstationer, i 80% af tilfældende kan du hive strømmen fra din maskine uden der sker noget. i 10% af de resterende tilfælde mister du sidste revision af den sidste fil du har arbejdet med, i 5% af tilfældende er hele den fil du lige har haft åben ubrugelig og i de sidste 5% sker der andre uforklarelige ting. Men det kan på ingen måde smadre hele disken, ihvertfald ikke med mindre andet spiller ind som f.eks. at du er midt i en defragtmentering af disken el. lign. Men kører du defragmentering i tordenvejr ber du selv om det.

Ja et tordenvejr kan måske riste dele eller hele af din computer, men harddisken skal have _mange_ tæsk før et nyt print ikke kan rede den, og det kan stort set enhver skruetrækkerkyndig computernørd finde ud af at skifte.

Så nævner flere folk Maxtor som backup løsning...og her bliver jeg så bekymret, jeg ville _aldrig_ betro Maxtor noget som helst. Nogen her i tråden snakker om dårlige/gode oplevelser og det må i da gerne kvalificere mine udtallelser om, men mine udtallelser tager udgangspunkt i 450 RMA sager på forskellige Maxtor diske af forskellige serier. Maxtor er simpelthen, sammen med IBM, noget af det værste lort der bliver lukket ud på harddisk markedet idag. IBM Kan finde ud af at lave SCSI diske, jeg ved at Maxtor og Seagate er fusioneret, og det kan måske hjælpe lidt på kvaliteten af Maxtors diske (undskyld til ham der mener det modsatte, men det er altså ikke tilfældet. Seagate har _altid_  (mindste de sidste 20 år)været HD eksperter.

Jeg har i min tid som computerreperatør i en computer butik, server tekniker, system administrator, direktør, selvstændig og nørd generelt set 2 seagate harddiske som stod af uden nogen forklaring, jeg har deimod set 2 seagate harddiske som har været fastmonteret i en bil (rystelser!!!) som har kørt i 2 år upåklageligt, jeg har set 2 diske side i en server hvor kølingen var gået i stykker og tilsyneladende havde været gået i stykker i nogle måneder, da vi opdagede det var CPU køleren smeltet fast, harddiskene var rødglødende men maskinen kørte (CPU''en havde tilsyneladende clocket sig selv ned for den virkede endnu) maskinen kunne dog efter montering af nye kølere ikke starte igen. Man da vi satte diskene over i en ny maskine startede raidet op og maskinen bootede og alting kørte videre som om intet var hændt og  harddiskene kører stadigvæk den dag idag( efter en ext2 formatering med -ccc flag af begge diske uden fejl). Jeg har således idag cirka 50 seagate diske i produktion og har som sagt ikke haft andre end de 2 nedbrud og ingen af de nedbrud var i nogen af mine diske. Det drejede sig om en kammerats harddisk der stod af (vores bud er at maskinen havde fået stød under en transport) den anden var en til et lanparty som fik den til at stå af uden nogen synelig forklaring.

Så på harddisk punktet er der ingen diskution, i er velkomne til at starte en alligevel men uenighed med det jeg siger her vælger jeg at kategorisere som uvidenhed eller flames, men her kommer listen i prioriteret række følge.

1. Seagate diske
2. IBM SCSI Harddiske
3. Western Digital Harddisk
4. IBM, Maxtor + alt det andet

1 og 2 bruges til kritiske maskiner, dvs data opbevarelse. 1,2 eller 3 bruges til arbejdsstationer (WDs raptor diske in particulare). og sidstnævnte bruges til maskiner som godt kan holde til datatab/nedetid...f.eks. til system disk på netcafer hvor nedetid ikke resulterer i troværdighedsproblemer o.l.

I forbindelse med backup tager jeg en gang om måneden en backup på DVD Skiver af alle vigtige data o
Fra Odense SØ
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 07:53
Hej Majbritt

Hvis du mangler en online backup, så kan jeg varmt anbefale Nordic Backup, det er nemt at sætte op, og har du spørgsmål, ja så ringer man bare, de er altid flinke til at hjælpe.

Det er en fornuftig løsning, jeg har alle mine tegninger mv. liggende, de gemmer dem vist 4 steder. Inden filerne sendes bliver de komprimeret kraftigt, så de fylder ikke helt så meget som på din HDD, og skulle det ske at der er noget du skal bruge igen, ja så er det nemt at få fat i.

De får 5 ud af 5 mulige herfra.

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)