Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aps firma - beskatning evt forventet pris

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er selvstændig erhvervdrivende med aps, med en enkelt ansat. Firmaet er oprettet som APS, og jeg er eneste anpartshaver.

Jeg går i tanker omkring at starte et nyt firma op / sælge forretningen/anparterne i mit nuværende firma. Tanken går på et oprette et nyt firma, for nogen af pengene fra et evt. salg, men jeg ønsker at beholde pengene i et firma, så jeg ikke skal beskattes personligt.

Bliver man beskattet af beløbet, hvis man lader beløbet fra salg gå direkte over i en investering i et nyt firma ?

Så kunne jeg godt tænke mig et forslag til hvem man skal kontakte, der kan håndtere et evt. annonymt salg af en virksomhed, samt et løst bud på hvad virksomheden kan indbringe i et salg.

Omsætning har ligget på omkring 3mio kr. ex. moms pr år.

Overskud før skat har været :

800.000kr. / 150.000kr. / 50.000kr.(stor investering i sidste periode) - De sidste 3 regnskabperioder

Der er løbende oparbejdet en værdi af varelager/aktiver på 1.6mio dags dato *(½ Varelager / ½ Maskiner) - Groft opstillet.*

Der er et par nye produkter under udvikling, som der er et pænt marked for i skandinavien. Potentialet i de nye produkter er jo uvidst før det er offentliggjort, men et par udenlandske samarbejdspartnere, har vist stor interesse.. De nye produkter alene kan måske give en øget omsætning i sig selv på omkring 500.000kr. - 1.500.000kr. - Med gennemsnitlig % profit på ca. 50% - Direkte salg/Igennem partnere.

Firmaet har fuldt kørende webshop / salg til private / salg til erhverv + samarbejdsaftaler, som endnu ikke er udnyttet i forhold til det marked som allerede kender firmaet.

Firmaet ligger i lokaler der har potentiale til at udnytte alle de uudnyttede samarbejdsaftaler, samt til en leje der ligger en smule under udbuddet pt.

Hvad ville sådan et firma potentielt kunne sælges for ?

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du sælger aktiviteten ud af dit selskab og opstarter anden aktivitet eller lader du bare pengene stå i selskabet vil gevinsten ved salget blive beskattet i selskabet med 25% selskabsskat. Sælger du derimod selskabet bliver du personligt avancebeskattet med ca. 43%.

Taler vi om en langfristet løsning hvor et salg ikke er aktuelt her og nu kunne du overveje at etablere et holdingselskab ved skattefri anpartsombytning -Om 3 år vil der så kunne gennemføres et salg af selskabet via holdingselskabet (holdingselskabet er ikke skattepligtig af avancen) og disse midler kan så bruges til at etablere et nyt selskab for. Det forudsætter så igen at køber vil erhverve selskabet og ikke den rene aktivitet

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)