Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskriv køb over mindre end 7 år? Hjælp!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 271
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg købte for et år siden en hjemmeside for 50000, den bogførte jeg under ét afdrag så der kom et solidt underskud det første år.

Fair nok den ikke gik igennem, fortalte min skattemand mig da jeg indleverede årsregnskab! (Har ikke revisoer på, da mit regnskab ikke er det vilde).

Men men .. snakkede så med en revisor som først sagde det skulle afskrives over 7 år, men havde hørt at man også kunne gøre det over mindre og revisoren fortalte så at det skulle man søge om, og revisoren havde aldrig set nogen få afslag!

Det gjorde jeg så, ville gerne afskrive købet over 3 år.. men men men, jeg fik sku afslag! Da som skattemanden skriver : "Din anmodning og en kortere afskrivningsperiode kan ikke imødekommes, da der i afskrivningsloven § 40 stk 2 alene gives mulighed for afskrivning med indtil 1/7 årligt. Det vil sige, at der højest kan afskrives med 1/7 årligt."

Forstår jeg ikke når jeg har hørt fra flere at man faktisk kan? .. hjemmesidens levetid er ikke mere end max 3 år .. begyndene fra sep. 2004! Grundet teknologisk udvikling vil jeg ikke kunne sælge det som den udbyder mere..

Nogen?

Leder du efter en dansk aktie app? Se den bedste aktie app

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:54
  Jeg er ikke 100% inde i afskrivningsreglerne, men der er dog én enkelt ting jeg undre mig over, i det som du skriver.

Du skriver at det drejer sig om en hjemmeside. Nu arbejder jeg jo ligesom selv i en branche hvor vi bl.a. tilbyder hjemmesider. Og de fleste (inklusiv os selv) klassificerer ikke en hjemmeside som en vare, men som en ydelse, da det ikke er noget man blot kan tage ned af en hylde på et lager, men noget der skal designes og programmeres. Som du også selv skriver, så er hjemmesiden jo også nærmest forældet allerede når den sættes i drift, hvilket igen vil svare lidt til et forbrugsstof a-la en toner - når den først sidder i printeren, så repræsenterer den ingen værdi som et aktiv.

Ydelser som f.eks. konsulent-arbejde eller AD-arbejde er en flygtig størrelse og ikke noget man normalt skal afskrive på når man køber det - også selvom man f.eks. modtager en regning på 15.000 for konsulentbistand på en server.

Så jeg vil påstå at hjemmesiden er en ydelse du har købt og ikke en vare eller et fysisk aktiv.
Men det kan være der er andre herinde som har andre indgangsvinkler til dit spørgsmål.

/Jesper
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 16:23
Hej,

Mange tak for dit svar!
Måske der er nogle andre der kender mere til det som kan hjælpe?

Men dit lyder fornuftigt.. er nemlig lidt træt af det skal blive hængende så længe!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:34
  Efter at have læst dit indlæg igen, tror jeg, at jeg ved hvor problemet ligger:

Du har bogført indkøbet af hjemmesiden - formentenlig blot a-la "Hjememside". Når skattevæsnet's folk så sidder og kigger dit regnskab igennem, så konkluderer de formentenlig at "Hjemmeside" er i stil med "Skrivebord", "Computer" m.m. De tror nok at "Hjemmeside" er en slags kasse-vare som du har hentet i en computerbutik. I så fald har de også ret i at du skal afskrive på den.

Men så er der jo tale om en misforståelse baseret på at de ikke konkret ved hvad det er du har købt. Hvis du nu havde bogført den som "Konsulentarbejde på udvikling af hjemmeside", så er det en ydelser - og den skal du ikke afskrive på.

En helt anden ting omkring afskrivninger - Software kan straksafskrives uanset prisen!!! Så hvis skattevæsnet ikke mener at hjemmesiden hører til under ydelse, så hører den ihvertfald til under software!

Og hvis ovenstående af en eller anden mystisk grund skulle blive afvist, så står der faktisk også i Afskrivnings Loven, at afskrivningerne gælder "....driftsmidler med en forventet levetid på mindre end tre år, edb-software og driftsmidler med en anskaffelsessum på mindre end....". Din hjemmeside er dybt forældet hvis den blot forbliver som den er i 3 år - så derfor kan dette også bruges til at forsvare din straksafskrivning.

I bund og grund, så peger alt på at du sagtens burde kunne straksafskrive din hjemmeside - Der er formentenlig blot tale om at dem der har ment du skulle afskrive på den, ikke helt præcist ved hvad det egentlig er, som der er tale om.

Prøv lige at beskrive problemet over for skatteforvaltningen én gang til, og så forklar dem lige helt præcist hvad "Hjemmeside" omfatter - det kan jo være det kan ændre sagen.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    jesper snabelA mediamouse.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 15:28

Endnu en gang tak :)

Jeg får det lige undersøgt!   

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:53
Dato: 9/23/2005 5:34:16 PM Forfatter: Jesper Norbøll
En helt anden ting omkring afskrivninger - Software kan straksafskrives uanset prisen!!! Så hvis skattevæsnet ikke mener at hjemmesiden hører til under ydelse, så hører den ihvertfald til under software!

Sådan ville jeg bestemt også se på det. Jeg kan ikke se det anerledes end at du har købt et stykke software - og det kan du afskrive straks. Hvis "skattemanden" ikke spiser den udlægning, så ank afgørelsen, for jeg tror at du har stor chance for at få ret.
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 11:19
Hej,

Okay, nu har jeg lige skrevet til en revisor herinde fra, så må vi se hvad hun siger os :)

Er glad for i er ret sikre på jeg kan komme ud af det, det er selvfølgelig ok hvis det er over 7 år, men trælst at have hængende så længe hvis jeg smider projektet på porten allerede næste år!

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 07:46
Hej igen,

Har ikke rigtig fået svar fra revisoren, men jeg regne med at kunne gøre det selv så!

Skal dog lige høre en sidste ting. Hvis jeg afskriver det hele i 2004 regnskabet,så kommer det ikke med over i 2005 regnskabet?

Kan se mere fordel i at afskrive det over 3-4 år? .. må man det med "software"?

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 09:00
Hej Wickings

>Skal dog lige høre en sidste ting. Hvis jeg afskriver det hele i 2004 regnskabet,så kommer det ikke >med over i 2005 regnskabet?

Det har du ret i, men du har jo også fået dit fulde fradrag for det.

>Kan se mere fordel i at afskrive det over 3-4 år? .. må man det med "software"?

Det har du jo fået af vide af din skattemand, at det må du godt. Men om der er fordele ved det, kan jeg ikke sådanne umiddelbart svare på, da det afhængig af din øvrige skattepligtige indkomst.

Hvis du er intresseret er du velkommen til at kontakte mig pr email. Du bor desværre lidt langt væk, men i disse ny tider kan alt vel lade sig gøre.

Rådgivning pr. email skal ikke koste dig noget.

Med venlig hilsen

Lars Pedersen

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Apr 05
Fra  HeyBuy Skrevet kl. 15:55
Hej Lars,

Mange tak :)
Har faktisk fundet ud af, at indtjeningen sidste år kun lige vil gå i plus selvom jeg kun afdrager med 1/7.. dvs. at det ikke ændrer nogen skattemæssig betaling.
Og så har jeg vel også den fordel at jeg kan afskrive 1/7 i år igen..?

Men altså, jeg villere egentlig hellere få det klaret på 3-4 år, har fået at vide jeg skal skrive en klage til skattevæsnet inden d.19 hvis jeg vil klage over det og som der står: "Klagen skal være skriftlig og begrundet" .. mit problem er så lidt, hvordan begrunder jeg at jeg gerne vil afskrive over 3-4 år med mere end det at levetiden ikke er længere?

Fordi der står også i brevet "Din anmodning om en kortere afskrivningsperiode kan ikke imødekommes, da der i afskrivningslovens §40 stk.2 alene gives mulighed for afskrivning med indtil 1/7 årligt." ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)