Jeg købte for et år siden en hjemmeside for 50000, den bogførte jeg under ét afdrag så der kom et solidt underskud det første år. Fair nok den ikke gik igennem, fortalte min skattemand mig da jeg indleverede årsregnskab! (Har ikke revisoer på, da mit regnskab ikke er det vilde). Men men .. snakkede så med en revisor som først sagde det skulle afskrives over 7 år, men havde hørt at man også kunne gøre det over mindre og revisoren fortalte så at det skulle man søge om, og revisoren havde aldrig set nogen få afslag! Det gjorde jeg så, ville gerne afskrive købet over 3 år.. men men men, jeg fik sku afslag! Da som skattemanden skriver : "Din anmodning og en kortere afskrivningsperiode kan ikke imødekommes, da der i afskrivningsloven § 40 stk 2 alene gives mulighed for afskrivning med indtil 1/7 årligt. Det vil sige, at der højest kan afskrives med 1/7 årligt." Forstår jeg ikke når jeg har hørt fra flere at man faktisk kan? .. hjemmesidens levetid er ikke mere end max 3 år .. begyndene fra sep. 2004! Grundet teknologisk udvikling vil jeg ikke kunne sælge det som den udbyder mere.. Nogen? |
Jeg er ikke 100% inde i afskrivningsreglerne, men der er dog én enkelt ting jeg undre mig over, i det som du skriver.
Du skriver at det drejer sig om en hjemmeside. Nu arbejder jeg jo ligesom selv i en branche hvor vi bl.a. tilbyder hjemmesider. Og de fleste (inklusiv os selv) klassificerer ikke en hjemmeside som en vare, men som en ydelse, da det ikke er noget man blot kan tage ned af en hylde på et lager, men noget der skal designes og programmeres. Som du også selv skriver, så er hjemmesiden jo også nærmest forældet allerede når den sættes i drift, hvilket igen vil svare lidt til et forbrugsstof a-la en toner - når den først sidder i printeren, så repræsenterer den ingen værdi som et aktiv.
Ydelser som f.eks. konsulent-arbejde eller AD-arbejde er en flygtig størrelse og ikke noget man normalt skal afskrive på når man køber det - også selvom man f.eks. modtager en regning på 15.000 for konsulentbistand på en server.
Så jeg vil påstå at hjemmesiden er en ydelse du har købt og ikke en vare eller et fysisk aktiv.
Men det kan være der er andre herinde som har andre indgangsvinkler til dit spørgsmål.
/Jesper