Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor vil gerne købe 25%

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
1) At hvis en 75% anpartshaver skal have et udbytte på 300.000 kr. så skal en 25% anpartshaver have 100.000 kr.

2) Ved at anparterne handles til en kurs over 100.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:14

[/QUOTE]

Kære Bent,

Hvad er konsekvensen hvis upcoming lægger sin forretning via en paragraf  6 eller 7 AS/ApS erklæring over i et jomfrueligt selskab som apport-indskud, og herefter lader investor købe 25% af selskabet! Er det en bedre eller dårligere løsning for skatteberegningen og hvorfor?

Med venlig hilsen

Lars C

[/QUOTE]

Det er jo egentlig det jeg lægger op til at han skal gøre. Alternativt skal investor nytegne anparter i selskabet. Sidstnævnte løsning medfører ikke beskatning, men upcoming får heller ikke penge ud af selskabet.

Hvad man bør gøre afhænger i bund og grund af hvordan investors forhold ser ud. Om vedkommende driver virksomhed i personlig form eller i selskabsform.   

Tilmeldt 2. Oct 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:25
Okay,

Det vil sige ved option 2) vil man eks. sælge til en noget højere kurs eks 1000

Og der vil kun skulle betalses skat af de 25% (af selskabet) man sælger til den høje kurs og ikke værdien af hele selskabet?

Eks. 10 * 31.250 = 312.500
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:39

Hvorfor tror du at du skal betale skat af hele selskabet eller hele den personlige virksomhed hvis du vælger blot at sælge en andel af virksomheden ? Jeg undrede mig også over  det i dit første indlæg.  

Tilmeldt 2. Oct 06
Skrevet kl. 13:48
Jeg syntes at ha'' forstået, af min revisor, at hvis man flytter sin personlig ejet virksomhed over i et selskab, og kort efter sælger en del af selskabet til en højere kurs, vil Skat have penge af den goodwill, som flyttes over i selskabet. Som så vurderes meget højere, fordi en del af selskabet bliver solgt til en høj kurs.

Men som du ser det - skal der kun betales skat af de rede penge som der sælges for?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:35
Dato: 03-10-2006 13:48:02 Forfatter: upcoming Jeg syntes at ha'' forstået, af min revisor, at hvis man flytter sin personlig ejet virksomhed over i et selskab, og kort efter sælger en del af selskabet til en højere kurs, vil Skat have penge af den goodwill, som flyttes over i selskabet. Som så vurderes meget højere, fordi en del af selskabet bliver solgt til en høj kurs.

Men som du ser det - skal der kun betales skat af de rede penge som der sælges for?

Okey - så er jeg med. Så kategorisk kan man ikke sige det. Det afgørende spørgsmål er om man kunne forudse den højere goodwill på omdannelsestidspunktet, men jo risikoen er der da. Særligt hvis de to dispositioner sker ovenpå hinanden. Dvs. på stort set samme tidspunkt.

Løsningen er at stifte selskabet ved en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse. Så bliver værdien af en eventuel goodwill uinteressant.  

Tilmeldt 2. Oct 06
Skrevet kl. 15:54
Okay,

Er der et godt sted jeg kan læse mere om "skattefri virksomhedsomdannelse" og hvordan det ville foregå i min situation?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:57
Det er jo i vidt omfang teknik og spørgsmålet er om du får noget ud af at læse om det. Populært sagt er en skattefri omdannelse ikke andet end at du flytter en evt. udskudt skat i virksomheden over på anskaffelsessummen for dine anparter. Dvs. at skatten udløses i det omfang du sælger dine anparter. Herudover overtager selskabet virksomheden også i skattemæssig henseende. Dvs. selskabet indtræder i virksomhedens nedskrevne værdier. Evt. goodwill vil således indgå med nul i selskabet og derved først udløse skat når/hvis du sælger aktiviteten eller anparterne i selskabet.

Du kan prøve at kigge på SKAT.dk under Ligningsvejledningen for selskaber men jeg tvivler som sagt på at du kan bruge det til noget. Det bedste sted at hente rådgivningen er nok hos din revisor.  

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:31
Overvej: omdan virksomhed til aps efter nytår, etabler holding, lad investor tegne ny kapital, få aftalt forlods udbytte fra datterselskabet til dig, investor putter kapitalen i selskabet og ikke i din lomme, du får kun penge, hvis selskabet performer, og det du får er skattefrit udbytte til dit nye holding??

Interessant??

Tilmeldt 2. Oct 06
Skrevet kl. 19:05
Kan du komme med et eksempel på hvordan "forlods udbytte" ville virke?
Side 2 ud af 3 (24 indlæg)