Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

pantone vifter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino''er!

Jeg har gennem mange år arbejdet på trykkerier og forstår værdien af at have en pantonevifte. Den kan ikke undværes. Nu er jeg så startet op som freelance grafiker og skal selvfølgelig også have en. Men hvilke skal jeg købe? Det er jo ikke helt gratis, til gengæld er det et uundværligt stykke værktøj...

Tak for de svar, der må komme!

KH: Bettina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56
Nu ved jeg ikke lige, hvad der skete der, men jeg var godt nok logget ind...
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:02
Jeg kunne fristes til at sammenligne dit spørgsmål med følgende:

"Jeg har brug for en bil, hvilken skal jeg vælge?"

Det afhænger i høj grad af, hvad du skal lave. Er du webgrafiker? Trykgrafiker? Skiltegrafiker? Eller...?

Der findes vifter til mange formål. Kig evt. her:
http://www.nwd.dk/shopv2/catalog/default.php?cPath=21_99912395

Der står også lidt tekst om hvad de forskellige vifter er gode til.

Endelig - arbejder du med skiltegrafik, så vil jeg anbefale dig at kontakte den skiltemand, som kommer til at stå for udformningen af den endelige løsning, og få et par folievifter tilsendt. De måles ofte i RAL-farver.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 13:03
Du må jo næsten selv bedst vide hvilken en du har mest brug for, når du nu skriver du har mange års erfaring på et trykkeri. Men du skal under alle omstændigheder kun købe en, hvis du vil have trykt noget i offset; når du trykker i digital 4-farve, så er det jo nærmest ligemeget.

Men for at svare på spørgsmålet, så ville jeg selv nok købe en uncoated og evt. en metallic..

Ellers, så følger der et udmærket pantone-kort med til f.eks Illustrator..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11
Jeg mener bestemt en pantonevifte er nødvendig, når man arbejder med design. Det er meget nemmere at arbejde med farverne, når man kan se dem på tryk, og desuden kan man jo ikke nødvendigvis regne med sin monitor i forhold til færdigtrykte eksempler. På samme måde er det nemmere at illustrere overfor kunden, hvilke farver man har tænkt sig at arbejde videre med...

Jeg er trykgrafiker, så det skal være pantone-farver og måske cmyk-gengivelserne. Men dem kan man jo netop se på computeren. Spørgsmålet går nok mere på, om det er nødvendigt med både coated, uncoated og matte, eller jeg kan nøjes med 2 af dem... Helst ville jeg nok have alle vifter, der bruges ved trykte medier, da de er gode at have, men pengene skal jo også gerne være med.

Jeg ville blot høre, hvad andre i en lignende situation, mener.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 13:13
Jeg bruger næsten udelukkende Coated.

Har du tænkt dig at designe til process eller hexacrome?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:21
Nok mest process...
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 17:11
Hej Bettina,

Jeg synes ikke det er nødvendigt med samtlige vifter. Papirets har en signifikant indflydelse på hvordan farverne ser ud slutteligt. En Color Bridge vifte burde kunne klare jobbet. Og hvis du kombinerer det med en proof printer samt farvestyring på dit set-up, så er du langt mere flyvende end de fleste.  

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:45
  Hej Betinna,

Altså, først og fremmest - at din skærm er farvekalibreret kan stadig ikke erstatte diverse farve-vifter. Der er stadig forskel på farver lavet med lys (din skærm hvor farver laves af RGB-farver) og farver som trykkes i f.eks. CMYK. Programmernes konvertering fra Pantone til CMYK kan du ikke altid regne med. De værdier som der vises er ikke udregnet men derimod foruddefineret. Du kan sagtens komme ud for at f.eks. InDesign foreslår en CMYK-værdi som ikke vil passe så godt, som en CMYK-værdi som du visuelt finder i en vifte (det kommer selvfølgelig an på hvor godt "farve-øje" man har).

Jeg kunne også skrive en længere smøre omkring behovet for printere til prøveprint m.m. Men nu var det specifikt vifter du spurgte omkring.

Som Benny skriver, så er den ColorBridge-vifte fra Pantone et rigtig godt køb - og noget som burde være et standardværktøj, hvis man arbejder med tryksager. Viften indeholder de normale pantone-værdier på coated papir. Men den indeholder også de nærmeste CMYK og RGB-værdier i henhold til den pågældende Pantone-værdi.
ColorBridge koster imellem 1.000 og 1.200 kr.

Hvis du arbejder meget med process-farver på forskelige papirtyper, så bør du overveje at anskaffe dig nogle af de større kits som indeholder farvebrikker på forskellige typer papir. Et godt køb vil være Pantone's 4-color Process -vifte, som indeholder et hav af CMYK-referencer. Vi bruger den selv en del som en "kontrol"-markør i forbindelse med tryk.
Hvis du også indimellem arbejder med metalliske farver så som guld og sølv, så vil Pantone-Metallic -viften også være et godt køb på længere sigt.

En HexaChrome-vifte skal du kun anskaffe dig, hvis du arbejder meget med fotos (i RBG-værdier vel og mærke) og har udskydningsudstyr som benytter HexaChrome (Magenta,LysMagenta,Cyan,LysCyan,Gul og sort). Du har intet at bruge viften til, hvis output-enheden (trykkemaskiner, storformatprinter eller hvad det nu er), ikke kører med 6 grundfarver. F.eks. kører vores storformat med OctaChrome (8-grundfarver).

Men en ColorBridge vil ihvertfald være en rigtig god start - så kan du altid udvidde med andre typer efterhånden som behovet opstår. Hold lidt øje med den - det er tit at man kan finde den på tilbud som en del af et større kit. F.eks. kan du være heldig at finde et kit som både indeholder 4-color-Process og ColorBridge samlet i et tilbud.

Du kan finde vifterne mange forskellige steder:
NewWaveData  www.nwd.dk

JM Thomsen www.jmt.dk
Tegnecenter www.tegnecenter.dk

Der findes flere forhandlere endnu, men ovenstående er ihvertfald nogle af dem vi har at gøre med i MediaMouse.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:16
>> Jesper

Tak for svaret! Jeg er godt klar over det, og jeg har nu investeret i das ganze molevitten. Dermed forstået Pantone-vifterne, cmyk-vifterne og colorbridge-viften. www.pantone.co.uk/dk/

Det vidste jeg også godt et eller andet sted, jeg burde gøre. Jeg skulle bare lige høre, hvad I andre mente. Tak for alle svar!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)