|
Hejsa, Jeg og min kæreste har mulighed for at købe en andelsbolig i et meget eftertragtet kvarter. Prisen er til at overskue, ca. 650.000 Kr, fællesudgifter er ca. 1.200 Kr. Boligen er på ca. 130 kvadratmeter, og der er garage og meget plejet lille have med. Alt er supervedligeholdt og vi er meget tændte på, at sige, ja tak. Mit problem er, at sælger vil have 300.000 Kr. under bordet. Den samlede pris er således "kun" 950.000 Kr., men hvordan kan man på nogen måde vide, om de 300 under bordet er langt over normalen? Vi kender ingen, der direkte kan komme med et bud på, hvad de andre boliger normalt handles for - altså under bordet. Skal man bare se bort fra det, og så give hvad man selv synes det er værd, for jeg synes bestemt ikke, at det samlede beløb er for meget. Bare træt af, at det skal foregå på den måde. Hvad giver i Københavnere under bordet? |
Andelsbolig - penge under bordet
|
|
|
|
|
Du skulle i det tilfælde lade handlen (den om den dyre vaskemaskine) gå tilbage efter alle underskrifter er på plads. Returret hedder det vel? Hvad siger eksperterne? |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
|
Jeg er superliberalist og kan intet forkert se i, at udbud og efterspørgsel får frit spil. Den eneste anke jeg har er niveauet. Jeg vil ikke smide omkring mig med penge. Jeg bliver nok nødt til at fremhæve, at det er MEGET eftertragtet - byggeriet har enddog fået sin egen plads på wipkepia ![]() Jeg har netop fået opsnust, at en lignende andel blev solgt for 200 under bordet, men der var kælder ikke egnet til beboelse. Andre med eksempler på, hvad andre (eller sig selv) har givet under bordet? |
|
Jeg bliver da en smule forarget over den måde at handle på.. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
|
Anders >> Du har ikke returret, når det er en privat du handler med. Så er en handel en handel :) Peter >> Det er rimelig normal, de havde det med i Kontant eller et lignende program engang. Det er dog ulovligt, da der er et loft på hvor meget sådan en andelslejlighed må koste/stige, som jo så omgåes her. Jeg synes det er uetisk, men hvis man står med noget som folk er villig til at betale mere for, er det selvfølgelig underligt ikke at kunne sælge til den høje markedspris. Roscoe >> Der er sikkert lejligheder der bliver solgt med mellem 1kr og 1.000.000 under bordet. At få iværksættere til at vurdere, hvad en lejlighed er værd, er altså at give dem en opgave de ikke har nogen speciel ekspertise til at udføre. At sætte iværksættere til at vurdere en lejlighed de ikke kan se, i en by de ikke må få navnet på og i et område/byggeri som er tophemmeligt... det er bare spild af din og vores tid ;o) |
|
Så vidt jeg ved blev ejendomsmarkedet for andelsbolig liberaliseret sidste år, så man kan tage det for dem, som man kan sælge den for. At prisen på den offentlige vurdering og realprisen ikke er den samme, er jo helt almindeligt. Jeg vil råde dig til at få papir på hvad du giver for din nye bolig, da det måske vil kunne retfærdiggøre den pris du skal have for den, når du skal sælge igen. Giver du penge under bordet er det det samme som at smide dem i havet, med mindre du selv vil kræve penge under bordet, når du en dag skal sælge igen. |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
|
|
David >> Jeg kan godt tage fejl, for jeg har ikke fulgt det så nøje på det sidste. Det jeg tænker på er bare den gamle § 5: "Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge." Roscoe >> Jeg synes netop, at det virker som et underligt spørgsmål, da vi ikke har bedre forudsætninger for at svare end dig - bortset fra at du ren faktisk har set lejligheden. Det er som at spørge hvad en bil er værd, uden at oplyse mærke, km-tæller eller årgang... det reele spørgsmål er jo, om den lejlighed du kigger på er 950k eller 650k værd, og det kan vi jo ikke sige noget om. Hvis du har hørt at en lignende lejlighed er blevet solgt til "kun" 200.000 under bordet, så prøv da at presse ham. Hvis han ikke vil sælge billigere og I er helt forgabte i den lejlighed, er det jo ligemeget hvad vi mener. Hvis vi alle sammen skrev, at det var for dyrt, ville du så lade være med at købe den? :) Pres ham, og ellers så giv de 300.000kr. |
Bliv gratis medlem