Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andelsbolig - penge under bordet

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tommy, jeg spørger fordi jeg er i tvivl. Jeg synes ikke selv det er for meget, MEN hvis ingen andre har hørt om 300 Kilo under bordet noget steds i landet, så kunne jeg meget vel finde på ikke at gøre det. Jeg ville ikke spørge, hvis jeg ikke var i tvivl.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12
Max jeg selv har hørt om er 80.000 kroner, hvilket jeg egentlig synes er en del. Personlig kunne jeg godt finde på at melde ham, men så får man ikke lejligheden og det er jo åbenbart noget alle gør.
Nyste lovændring jeg kunne finde, var: http://www.ebst.dk/straf_andelboligsalg 

Jeg ved ikke om det jvf. ovenstående er muligt at gennemføre handlen og så bagefter, med loven i hånden, kræve de 300k tilbage. Så bliver der rimelig bad-feelings mellem jer, men det er jo en vurdering :)

Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 442
Skrevet kl. 18:10
Jeg har hørt om folk der har gennemført den officielle handel og så har nægtet at betale pengene under bordet efterfølgende.

Personligt ville jeg nok kontakte den andelsforening han er en del af og oplyse dem om at du meget genre vil købe boligen der er sat i udbud, men syntes det er underligt at der skal betales 300.000 DKK under bordet - man kunne f.eks. spørge om det er deres normale praksis.

Husk ved køb af andelsbolig at undersøge hvilke lån der er optaget i foreningen, er det f.eks. rentetilpasningslån ville jeg nok holde mig ret langt væk - og jeg ville aldrig betale en krone under bordet.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 18:46

Iflg loven må du max betale andelens værdi  iflg foreningens regnskab + nedskrevne værdi af evt forbedringer.

Men hvad er den mdl boligydelse ??? 

er det en lav ydelse kan de 950k stadig være billigt.

har foreningen hævet andelskronen væsentligt de senere år, ?  

eller ligger der en stor skjult egenkapital gemt her, da visse foreninger stadig værdiansætter udfra off. vurdering som er latterligt lavt, og en overgang til valuarvurdering kan hæve din regnskabsmæssige værdi til et højere beløb end de 950 K

Gransk seneste referat fra generalforsamling, måske er der en sådan vurdering på vej og din sælger ønsker ikke at forære dig de 300K

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 20:38
Det er tilsyneladende almindelig kendt, at man betaler under bordet i den pågældende forening. Jeg vidste det på forhånd, da det var en søn af en af vurderingsmændendes, der fortalte mig, at boligen var til salg. Med andre ord: foreningen ved det godt, og ja, det er almindeligt accepteret.

Foreningen har iø ingen gæld. Foreningen er fra 1923. Den mdl. husleje er 1.270 kr.

Huset er vurderet af foreningens egne vurderingsfolk til 655.000 kr, men bliver solgt til den offentlige ejendomsvurdering, 950.000 kr.

Det eneste spørgsmål er stadig, om det er for meget. Som sagt synes jeg den samlede pris for selve huset er ok, men der er jo ingen grund til at betale for meget under bordet. Det kan jeg nok ikke få et præcist svar på, men tak for budene.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 21:09
har hørt om beløb fra 50 til 250 K, men ingen af lejlighederne var så store.
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 00:37
Roscoe: Det er jo kun dig, der kan afgøre om det er for meget. Faktum
er, at det er ulovligt og derfor ville selv 300 kr. være "for meget",
men hvis du har lyst til at betale under bordet, så er det jo op til
dig - også at afgøre om beløbets størrelse er passende. 
Personligt er jeg blevet tilbudt en _leje_lejlighed i Kbh, mod 200.000
kr. under bordet. Det er jo op til os selv, at bedømme hvad vi vil give
for drømmeboligen.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 15:30
Dato: 01-10-2006 15:34:56 Forfatter: davidchristensen
Så vidt jeg ved blev ejendomsmarkedet for andelsbolig liberaliseret sidste år, så man kan tage det for dem, som man kan sælge den for. At prisen på den offentlige vurdering og realprisen ikke er den samme, er jo helt almindeligt.

Jeg vil råde dig til at få papir på hvad du giver for din nye bolig, da det måske vil kunne retfærdiggøre den pris du skal have for den, når du skal sælge igen. Giver du penge under bordet er det det samme som at smide dem i havet, med mindre du selv vil kræve penge under bordet, når du en dag skal sælge igen.

Det passer (desværre) ikke. Andelsboligmarkedet er ikke liberaliseret. "Desværre" fordi det ville gøre mig mindst 2,5 mio. rigere om 10 dage, når lejligheden sælges.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 15:35
Dato: 01-10-2006 20:38:17 Forfatter: Roscoe
Det er tilsyneladende almindelig kendt, at man betaler under bordet i den pågældende forening. Jeg vidste det på forhånd, da det var en søn af en af vurderingsmændendes, der fortalte mig, at boligen var til salg. Med andre ord: foreningen ved det godt, og ja, det er almindeligt accepteret.

Foreningen har iø ingen gæld. Foreningen er fra 1923. Den mdl. husleje er 1.270 kr.

Huset er vurderet af foreningens egne vurderingsfolk til 655.000 kr, men bliver solgt til den offentlige ejendomsvurdering, 950.000 kr.

Det eneste spørgsmål er stadig, om det er for meget. Som sagt synes jeg den samlede pris for selve huset er ok, men der er jo ingen grund til at betale for meget under bordet. Det kan jeg nok ikke få et præcist svar på, men tak for budene.

Du kan kun vurdere om det er for "meget" ud fra egne briller, medmindre du satser på at tage penge under bordet, når du sælger boligen igen. I så fald skal du vide, at man nu kan straffes med frihedsberøvelse i form af en fængselsstraf.

Personligt er jeg meget imod at tage penge under bordet, men stod jeg med et tilbud a la det, du har fået, ville jeg bestemt overveje det. Jeg ville dog afskrive enhver mulighed for at få de 300.000 kr. igen (medmindre boligens værdi stiger og de bliver dækket derigennem - det lyder ikke til at de har brugt valuarmetoden, så det er en mulighed).

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 18:23
Så er sagen afgjort. Jeg har i dag handlet med sælger. Beløb som "kontant udbetaling" endte i 250 kilo. Jeg er tilfreds.
- og selvfølgelig agter jeg ikke selv, at opkræve et lignende beløb, når jeg måske en gang selv vælger at flytte.

Tak for jeres indlæg.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)