Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponsorater - godt eller skidt?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Sep 05
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ret omfattende spørgsmål til debatten herinde. I min søgen efter lignede topic har jeg måtte gå forgæves, så nu opretter jeg selv indlææget omkring sposorater.

Helt konkret går mit spørgsmål på, hvorvidt man egentlig kan måle effekten af sponsering. Sponsorships kan jo tage sig ud i eksempelvis sportsverdenen, kultur, non-profit organisations osv., men helt konkret savner jeg en effektmåling på disse markedsføringstiltag. Jeg har søgt på nettet, og kan ikke komme frem til et klart svar - faktisk intet svar.

Hvad er ulemperne i forbindelse med sponsorship, udover at budskabet måske ikke har første prioritet i den valgte begivenhed? Har I positive erfaringer med at knytte Jeres navn/virksomhed til begivenhedens normer og værdier?

Håber på en mindre debat, da jeg har tanker om at foretage nogle af disse markedsføringstiltag...!

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:43

Uden at vide det store om det kunne jeg forstille mig at en af udlemperne kunne være hvis det sponsorerede firma/klub/hold opfører dig på en måde der er upassende, dette kunne eventuelt skade jeres ry også.

Men set fra den anden side tror jeg sponsorater kan give et stort skub i den rigtige retning når man skal gøre sit navn kendt.
Tilmeldt 5. Sep 05
Skrevet kl. 14:03

Hej Martin.

Ja, det er en fornuftig anskuelse, og derfor kan dette også være en faldgruppe, hvis man ikke forinden har foretaget en analyse af virksomheden/begivenheden. Omvendt kunne det jo også, som jeg også påpegede i det øverste indlæg, en positiv association til produktet.

Men jeg ser det som en risikofyldt investering, idet dette ikke umiddelbart kan måles til efterfølgende evaluering. Det breder jo unægteligt kendskabet, og de kloge hoveder siger jo, at "dårlig omtale er bedre end ingen omtale"

Fra Karup J
Tilmeldt 30. Apr 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 16:29
Hi Claudius!
- Godt topic...

Som jeg ser det, er et sponsorat ofte et spørgsmål om at få dit firma / budskab kendt og ikke nødvendigvis noget du kan gå ind og måle dit salg på f.eks. kunne www.AlanyaEstate.dk lave nogle sponsorater på feriemesser og lign hvor en masse pontencielle kunder ser jeres banner / slogan eller hvad du nu har fundet på og ideen er vel så at husker dig til den dag de evt. får brug for dit firma...

Jeg står f.eks. selv og planlægger diverse sponsorater til koncerter der henvender sig til vores målgruppe, jeg forventer ikke at de efter koncerten løber ned og køber en af vores t-shirts, men at et samlet indtryk fra sponsoratet og produktet i butikken kunne give udslag i et salg... altså et positivt helhedsindtryk af vores firma / produkt. Men nu er vores udgifter højst sandsynligt heller ikke så store som dine og vi risikere derfor ikke noget stort tab...

men Held og Lykke og håber du finder ud af det...

Med venlig hilsen
René Nielsen

Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 19:05
Hej

Sponsorater er som udgangspunkt godt, du skal nok ud og lave en lille analyse af denne event. Det er vigtigt at målgruppe og værdier stemmer med de tilsvarende i din virksomhed.

Rent økonomisk kan du lave nogle beregninger af hvor mange potentielle kunder du når i forhold til hvad du skal smide i det.

Vil gerne være behjælplig med at kigge på det hvis det er, fra et marketing synspunkt.

Tilmeldt 12. Sep 05
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:21
Hej Casper

Som nyuddannet markedsføringsøkonom kan jeg give dig en teoretisk tilgang til sponsering.

Sponsering skal naturligvis ske i attraktive sammenhænge i relation til den pågældende målgruppe og omverdenen i øvrigt som Rasmus også er inde på.

Fordele:

+ at brande og skabe opmærksomhed om din virksomhed og/eller dit produkt.

+ at modtage rettigheder og positive associationer til din virksomhed

+ mulighed for omtale og visning i medier (afledende effekt af sponsering)

+ at skabe tillid til din virksomhed  

+ kan nemt indarbejdes i din virksomheds øvrige marketingaktiviteter

Ulemper:

- Risiko for uforudsete hændelser -> Negative associationer til din virksomhed

- Effekten kan være vanskelig at måle

Med venlig hilsen
Morten Hansen
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:54
Hvis dit produkt i sponseringen kan komme i forbindelse med din målgruppe er sponsering særdeles velegnet.

Sport er klart det mest brugte, men man ser også at kultur-sponsorater vinder frem. Dr2 (tema tirsdag) have for en måneds tid siden et program om kultur-sponsorering. Altså, hvor kulturlivet og erhvervslivet skaber synergi for hinanden.

Til en sportskamp eller en kulturbegivenhed kan man møde potentielle kunder, hvor deres ”parader” er mere nede og hvor støjen fra anden markedsføring er mindre.

Desuden kan du profilere dig internt ved at invitere forretningsforbindelser til V.I.P arrangementer, give medarbejderne fribilletter m.m.

Ulempen er, som nævnt, hvis din virksomhed bliver forbundet med skandaler. Mange hovedsponsorer trak sig f.eks. fra cykelsporten efter dopingskandalen i 1998.

Men, hvis der er et match mellem dit produkt og sponsoratet vil jeg klart sige ”go”. Måske lede efter alternative sponsorater, hvor prisen er lavere frem for FCK eller Brøndby…

Tilmeldt 5. Sep 05
Skrevet kl. 13:46

Tak for alle Jeres svar - og jo, det er fuldt ud relevante anskuelser, der er gjort i forbindelse med mit topic. Jeg er selv blevet undervist i sponsorship på Handelshøjskolen i København, så jeg kan godt følge de positive og negative ting ved sponsering.

Jeg savner dog fortsat en effekt måling på denne form for markedsføring. I forbindelse med undervisningen var der ikke et konkret svar, medmindre man efterevaluerede køberkartotekerne for at se, i hveklen forbindelse man havde været i kontakt med produktet. Det kan jo så godt være, at der ikke er et svar på dette spørgsmål - og det ville jo være lidt sørgeligt Men jeg håber da stadig, at folk kommer med deres evt. erfaringer eller besyv på effektmåling af sponsorships...!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:59
Det afhænger jo i høj grad hvad du vil opnå. Vil du have flere salg, et mere kendt varemærke, et mere positivt image etc?
Det er den slags mediabureauer lever af.
i Jubii solgte vi sponsorater på online spil til bl.a. Orange, som gerne vil have et større brand kendskab i den unge målgruppe. Her spurgte vi før kampagnen 1.000 spillere om hvilke teleselskaber de kunne huske. Herefter spurgte vi om de kendte Orange. Og så noget om hvem de foretrak m.m. Efter kampagnen spurgte vi 1.000 andre spillere og forskellen på svarene var så værdien. Det samme kan man gøre ved cykelløb m.m.

Så enkelt og alligevel så besværligt.

Dbh Martin
Tilmeldt 5. Sep 05
Skrevet kl. 14:06

Præcis sådan nogle svar - og dog en verden til forskel på Jubii og AlanyaEstate. Men man skal jo starte et sted, ikke sandt? Det var en yderst fornuftig tilgang til effektmåling af sponsorater.

Nu ved jeg godt, at vi befinder os i en begrænset målgruppe, og derfor kan det være svært at lave en sådan måling. Men jeg takker mange gange for svaret, og lægger den i gemmeposen til senere brug, hvis jeg får muligheden for at gennemføre en lignende effektmåling. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)