Scenario 1: Jeg har arbejdet 100 konsulent timer for en kunde.
Jeg laver en linie i klassekladen og laver en ordre faktura og skriver de 100 timer på..
Nu står bilaget under ubetalte...Så når jeg registrer at kunden har betalt beløbet så gør jeg hvad??
Jeg kunne godt tænke mig at flytte(drag and drop) fakturaen fra ubetalte bilag til betalte...men det vil summasummarum ikke....Hvad gør jeg?
Scenario 2: Jeg køber et produkt til intern brug(kontor inventar).
Jeg går ind i summasumarum og skriver i kladden beløb og tekst og hvilken konto det skal bogføres på. Så skriver jeg et bilagsnummer på selve fakturaen og smider det i en mappe....
Datoen i kladden er betalingsdatoen eller datoen på fakturaen?
Og har jeg overset noget?
Jeg har købt og læst start og væksts bog "Få styr på bøvlet" Men den giver slet ikke nok detaljer.
Scenarie 1: Når du er i kassekladden skal du vælge "Vælg faktura" under menuen funktioner. Så skal du bare sætte modregnings konto ind (fx bankkonto), og så er den ude af verden Scenarie 2: Vælg altid fakturadato - så passer tingene når du skal lave momsregnskab.
...og nej - kan ikke lige se at der skulle være overset andet.
med hensyn til scenario 1 så fungerer det ikke for mig...
I kassekladden har jeg lavet en kontonr 1100 som hedder konsulent ydelse som jeg bogført det under...
Når jeg markerer linen og vælger funktioner -> vælg faktura så kommer der faktura: 1 i linien men den laver kontonummeret om til 56100. Den siger: "Stones summasumarum udskifter kontoen 1100 med debitorsamlekontoen 56100 til postering af valgte faktura"....Så tænker jeg "okay..." (jeg syntes nu stadig det skulle være 1100). Jeg går under Bilag og ser at den valgte faktura er stadig ubetalt...
Jeg har også prøvet at vælge konto: 58000 i kassekladden men fakturaen står stadig som ubetalt...
Scenario 1: Når du opretter en faktura krediteres beløbet på varesalgskontoen (din konto 1100) og debiteres på kontoen for varedebitorer (det må være 56100). Det, der står på varedebitorer er det, dine kunder skylder dig. Når du skal registrere en betaling skal du derfor kreditere det på varedebitorer og debitere det på f.eks. bankkontoen. Derfor er det rigtigt, når Summa vil vælge konto 56100. I stedet for "vælg faktura" kan du også højreklikke på fakturaen og vælge "indsæt faktura i kladde".
kontonr for mine konsulentydelser i kassekladden er nu 56100...Jeg forstår dit svar sådan at jeg skal skrive 1100 som konto i selve bilaget...
Men hvad siger du jeg skal jeg skal når fakturaen er betalt?
"Det, der står på varedebitorer er det, dine kunder skylder dig. Når du skal registrere en betaling skal du derfor kreditere det på varedebitorer og debitere det på f.eks. bankkontoen."
I kassekladden kan jeg kun skrive et kontonummer...hvordan skal jeg få kunne kreditere på det ene og få debitere på det andet??
Lave et nyt bilag under fakturaer-> betalte?? Eller hvordan...
Jeg syntes ikke rigtig jeg kan få det til at fungere...
(jeg forstår ikke lige hvorfor jeg ikke kan højreklikke på en ubetalt faktura..og vælge betalt eller flytte den ind i betalte fakturaer med musen).
Før skrev du, at du havde en konto for konsulentydelse, 1100. Nu siger du, det er 56100. Jeg er forvirret...
Men hvis du har en ubetalt faktura, så er det i hvert fald bare at højreklikke på den, vælge "indsæt faktura i kladde" og så i kassekladden vælge bank som afstemningskonto.
I øvrigt synes jeg næsten det lyder som om, at du laver alt gennem kassekladden. Summa har jo altså en masse indbyggede funktioner til at oprette fakturaer osv. så man ikke selv skal sidde og indtaste konti osv. manuelt. Du kan se i hjælp-funktionen hvordan man gør mange ting. På http://www.summasummarum.dk/ er der også hjælp at hente. Du må i øvrigt meget gerne poste din kontoplan her, så jeg kan se hvilke konti, der er hvad.
Der er forskel på, om du laver fakturaen i SS eller om du bare bogfører en allerede udstedt faktura (fra f.eks. Word) i SS.
Fakturaer udstedes i SS i modulet "Bilag" eller ved at højreklikke på kunden i modulet "Kartotek". Herefter kan de udlignes i kassekladden, når de er betalt, og man skal i den forbindelse ikke bruge salgskontoen men Debitorer 56100 (hvis standardkontoplan..) Man kan altså ikke lave fakturaer i kassekladden.
Fakturaer, som allerede er lavet og sendt via et andet program skal alene bogføres. Det sker ad to trin:
På fakturadato: Bogfør på en salgskonto og afstemningskontoen er 56100 (eller kundens debitornummer)
På betalingsdato: Bogfør på 56100 (eller kundens debitornummer) og Bank/Kasse som afstemningskonto.
Jeg har lavet om på standard kontoplanen idet jeg har lavet en konto som hedder konsulent ydelse.
kontonr: 1100
kontonavn: konsulent ydel.
type: drift
Anvendelse: Indtægter
Når jeg laver en ny faktura så går jeg under bilag -> faktura og højreklikker og vælger sags/ordrefaktura. På fakturaen bruger jeg konto 1100...Når jeg har lavet en faktura så trykker jeg ok...
Så sender jeg fakturaen og kunden betaler...
Så nu vil jeg indskrive det i kassekladden så jeg højreklikker på fakturaen og vælger indsæt i kassekladden på ny linie... Afstemningskonto: Bank og kontonr siger I at det skal være 56100?
Så klikker jeg tilbage på bilag men jeg indser at fakturaen stadig står som ubetalt....Burde den netop ikke nu stå som betalt?
Ikke helt: Når du skal registerere i kassekladden, at en faktura er betalt, skal du stå i kassekladden og
ENTEN: vælge konto 56100 og skrive fakturanummeret i kolonnen "faktura"
ELLER (og det er måske det letteste), trykke på F6 når du står i kolonnen "faktura" og vælge den betalte faktura, så får du tekst, kontonummer og beløb automatisk med ind i kassekladden.