Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Saglig kritik af MLM - måske konstruktivt

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det efterhånden blevet tærsket til udødelighed at der er nogle mere eller mindre subjektive halv-religiøse holdninger til MLM - så tilbage til udgangspunktet - de konkrete problemer jeg kan se ved MLM. Jeg vil hjertens gerne have at vide hvis det er mig der fatter ting for langsomt til at forstå konceptet - det er ren nysgerrighed.

Problem nr. 1:
Markedsføringslovens §6a - den med uopfordret henvendelse til private personer med salg for øje. Stort set alle de MLM-koncepter der har været oppe at vende her på siden mener jeg har et noget ''lummert'' forhold til den. Nuvel, den er ikke blevet prøvet ved en retssag mig bekendt - og hvis den gjorde ville det være en enkelt repræsentant og ikke MLM-firmaet, der kom til at hænge på den.

Problem nr. 2:
Begrænsning af sælgerstaben - der er ingen stopklods for at man ikke kannibaliserer sit eget marked. Den repræsentant man tager ind under sig vil uværgeligt tage en del af det potentielle marked man har til rådighed. Hvis repræsentant-staben konstant vokser, vil der opstå et vakuum på et eller tidspunkt. Med strukturen lægger den op til at det vil gå stadig hurtigere, hvis der ikke falder repræsentanter fra undervejs. Dvs. at det er nødvendigt for strukturens overlevelse, at der skal være et stort frafald.

Problem nr. 3:
Forhandleraftalen med MLM-firmaet har i alle de eksempler jeg har set (AmWay, ACN og Nu Skin) en paragraf om at de kan ændres uden varsel og uden kompensation. Dvs. at den residuale indkomst man regner med opstår på et tidspunkt ikke på nogen måde er sikret. Firmaet forbeholder sig som regel fuld ret til at opsige samarbejdet med repræsentanten. Hvis dette sker står repræsentanten tilbage med intet.

Problem nr. 4:
Ingen sortering i forhandlerne mht. kompetencer. Dvs. at der er ingen garanti for at en anden repræsentant ikke kan ødelægge dit eget marked ved at opføre sig uetisk/ulovligt. Den eneste mulighed er at få repræsentanten udelukket fremover, men en ''renegade'' repræsentant kan ødelægge rigtig meget på meget kort tid (som en hvilken som helst anden sælger vil kunne ødelægge meget i de fleste virksomheder).

Mulighed nr. 1:

Større brug af internetbaseret markedsføring for at undgå problem nr.
1. Det vil samtidig fjerne fokus fra ''det varme marked'' (mener det er
hvad man kalder venner og familie i MLM-sammenhæng ;). Dog vil det begrænse ''venne''-faktoren i salgssituationen.

Mulighed nr. 2:
Jeg tror på at MLM kan komme ud over problem nr. 2 og 4 - men så kommer det til forveksling at ligne alm. forhandleraftaler/affiliate - dvs. at den dynamik der er i at være tæt på en viral markedsføringsform bliver bremset af en større grad af styring. Dvs. større grad af styring/sortering af sælgerkompetencer.

Problem nr. 3 tror jeg faktisk er den største stopklods for at jeg selv kunne finde på at engagere mig indenfor MLM.
Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 08:56
Hej Magnus

Jeg giver dig meget ret i dine betragniger!

Skal vi være en del af MLM skal du højt oppe i pyramiden/hirakiet for at du kan tjene en god skilling. Med andre ord, du skal starte den eller være leverandør!

Mht til dit punkt 2 har jeg følgende tilføjelse, har jeg ofte brugt som argument imod. Du kan bede dem om at regne ud hvor mange sælgere der vil være i 7 led hvis alle led har 5 eller bare 6 sælgere hver. Hmmm det giver rigtig mange sælger til få kunder.

Godweekend

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:01
Dato: 29-09-2006 08:56:10 Forfatter: Claus_Schrøder
Hej Magnus

Jeg giver dig meget ret i dine betragniger!

Skal vi være en del af MLM skal du højt oppe i pyramiden/hirakiet for at du kan tjene en god skilling. Med andre ord, du skal starte den eller være leverandør!

Mht til dit punkt 2 har jeg følgende tilføjelse, har jeg ofte brugt som argument imod. Du kan bede dem om at regne ud hvor mange sælgere der vil være i 7 led hvis alle led har 5 eller bare 6 sælgere hver. Hmmm det giver rigtig mange sælger til få kunder.

Godweekend

Endnu engang må jeg konstatere en basal misforståelse af hele grund-ideén i Network Marketing. Drømmesituationen er netop 5 personer duplikeret udi eks. 7 niveauer: Network Marketing handler nemlig slet ikke om at mange mennesker skal SÆLGE meget, men at mange mennesker OMSÆTTER en lille smule hver, typisk til eget forbrug og lidt i nærmiljøet; en enkelt kollega - en mor, svigerfar eller en bror.

Kombinere man forbrugsprodukter; typisk wellness produkter og samtidig kobler en "autopship" funktion i marketingplanen, så er det Network Marketing når det er allerbedst.

Med autoship mener jeg en automatisk levering hver eneste måned svarende til husstandens eget forbrug; i dette tilfælde en distributør og dennes kone/mand/børn.

Network Marketing handler IKKE om at sælge, men om at markedsføre en fordel.

Lasse Burholt

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:11

Hej Claus & Magnus mf. ! 

Ja der er meget man som virksomhedsindehaver skal være på vagt overfor men det er jo ikke en ubekendt for virksomhedsleder og erhvervslivet i almindelighed.
Må jeg anmode om at I læser på dette link om Network Marketing.

Og vil I have ulejlighed med at give mig en feed back på indholdet der er Dansk og sammenfattet i et eite af undertegnde.  

Formåler er at hjælpe andre til at få indsigt i denne forretningsmulighed.

Opgaven er jo naturligvis her som i alle andre områder et spørgsmål om at man sætter godt og grundigt ind i sagen forud for en beslutning om at blive partner eller forhandler.
Det er der intet nyt i - derfor bør man studere og søge oplysninger om alt relevant der kan sikre at du beslutter dig for at gå den ene eller den anden vej. Også her er der mange muligheder.

Jeg har her udarbejdet en model der kan simulere omsætning og fortjeneste ved forskellige antal forhandlere på forskellige antal niveauer.
Og i dette eksempel og denne bonusplan er det bemærkelsesværdigt, at kunne se at der ved blot ved 2 forhandlere på 3 niveauer opnås en fortjeneste på:
                                                             410.000 kr. om året

Det er ikke ringe og der er alene 15 i teamet. 

Citat Claus:

Claus når du siger at der skal 6 forhandlere og 7 niveauer til før der er penge idet - har du selv prøvet at udregne dette ?

I modellen der tager udgangspunkt i en konkret bonusplan nemlig den vi i JOMA Company arbejder med ja så vil du kunne se at beløbet er meget højt nemlig helt urealistisk højt:

Teamet er på ca. 335.329 personer og en fortjeneste bemærk fortjeneste på: 4 mia. kr.!

Så Claus du bør selv regne det igennem - der er måske fejl i min model !
Så høre jeg gerne derom.
Det er ikke godt nok fremsige sådanne misvisende oplysninger - det er jo synd for alle de der ikke orker at sætte sig ind i detaljerne - Dem skal vi jo hjælpe i gang hvis de ønsker det og ikke skræmmes langt væk.

Hvad siger du til folk der sidder i en sikker og høj stilling, men som nu vil udleve en drøm om sit eget, men det kræver en investering på måske 2-3 cifferet million beløb for at komme i gang med virksomheden ?
Nåee men det er jo bla. derfor at vi er her på Amino en god erfarings -og lærings proces for os alle.

Som det er fremgået er det ikke umuligt at bygge en god endog særdeles god forretning med dette folkelige koncept - men tag ikke fejl det kræver arbejde og indsigt i alle lederskabets og markedsføringskunstens værktøjer.

Simuleringsmodellen finder man her og. 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 17:47
Dato: 29-09-2006 16:11:11
Forfatter: john sommer

Og vil I have ulejlighed med at give mig en feed back på indholdet der er Dansk og sammenfattet i et eite af undertegnde.;

Formåler er at hjælpe andre til at få indsigt i denne forretningsmulighed.

Opgaven er jo naturligvis her som i alle andre områder et spørgsmål om at man sætter godt og grundigt ind i sagen forud for en beslutning om at blive partner eller forhandler.

... snip ...

Jeg har her udarbejdet en model der kan simulere omsætning og fortjeneste ved forskellige antal forhandlere på forskellige antal niveauer.
Og i dette eksempel og denne bonusplan er det bemærkelsesværdigt, at kunne se at der ved blot ved 2 forhandlere på 3 niveauer opnås en fortjeneste på: 410.000 kr. om året

Det er ikke ringe og der er alene 15 i teamet.

Jeg har kigget din hjemmeside igennem - og mit generelle råd er at beslutte jer for om det er information vedr. LR International eller MLM generelt. Man kunne meget nemt få den ide, at den proces I leder folk igennem har et slutpunkt - LR. Derudover savner jeg informationer om produkterne - og hvad der er i de hersens startpakker.

Mht. din kalkule kan jeg ikke vide om den holder vand - det kender jeg ikke kompensationsplanen godt nok til. At regne med en gns. omsætning for hver enkelt medlem på 10 tkr./md. i en gruppe på 255 personer lyder umiddelbart højt (det er en årlig omsætning på 30,6 mio). Og hvis hver enkelt medlem i gruppen får 10% i lederskabs-bonus (i niveau 0-6)... så er der noget galt, det giver en samlet provision på 102% af det de sælger i niveau 7. Derudover er der en sammentællingsfejl i række 26 - jeg går ikke ud fra at du får udbetalt din egen omsætning + 52% i provision.

Derudover lykkes det dig ikke at tage stilling til nogle af mine problemstillinger - hvis det var på din hjemmeside, har jeg ikke kunnet finde nogle relevante uddybninger af de problematikker - om du mener, de de ikke eksisterer eller er forkerte fandt jeg ikke ud af.
Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 17:53

Endnu engang må jeg konstatere en basal misforståelse af hele grund-ideén i Network Marketing. Drømmesituationen er netop 5 personer duplikeret udi eks. 7 niveauer: Network Marketing handler nemlig slet ikke om at mange mennesker skal SÆLGE meget, men at mange mennesker OMSÆTTER en lille smule hver, typisk til eget forbrug og lidt i nærmiljøet; en enkelt kollega - en mor, svigerfar eller en bror.

Kombinere man forbrugsprodukter; typisk wellness produkter og samtidig kobler en 'autopship' funktion i marketingplanen, så er det Network Marketing når det er allerbedst.

Med autoship mener jeg en automatisk levering hver eneste måned svarende til husstandens eget forbrug; i dette tilfælde en distributør og dennes kone/mand/børn.

Network Marketing handler IKKE om at sælge, men om at markedsføre en fordel.

Lasse, jeg forstår simpelthen ikke dit indlæg.

Du skriver at "at sælge" ikke er det samme som "at omsætte", hvori består forskellen?

Du skriver endvidere at NM ikke handler om at sælge men at markedsføre en fordel... hvilken fordel snakker vi om? Kræver denne fordel at der er nogen der køber noget? Og i så fald, er en afledt effekt af din markedsføring så ikke et salg?

Din drømmesituation er at stå med et netværk på 7 niveauer med en duplikeringsfaktor på 5? Og du forstår ikke problematikken I at samtlige af de folk du har under dig, for at nå drømmesituationen, skal have det samme?
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 18:26
Hej Magnus!

Jeg syntes du skulle give dig tid til at læse alle links på vor hjemmeside - der finder du hvad du efterlyser af svar.

Bla. den konkrete bonuspaln som beregningerne har udgangspunkt i. 

Det er naturligvis et større arbejde du kaster dig ud i, men sådan er det jo når man skal sætte sig ind i noget nyt !
Hvorfor du mener at denne site skulle føre frem til et LR - samarbejde ved jeg ikke, men det tyder på at du ikke har studeret vore sider særligt indgående for det fremgår tydeligt, at vi har valgt Forever Living Product´s.

Jeg vil gerne give dig og Claus en forretningspræsentation så I ved lidt mere om mulighederne før I kaster jer ud noget der er langt mere investeringstungt - og herved bliver I også væsentligt bedre stillet i en vurdering af jeres muligheder - men før vi evt. gør dette - så har vi behov for at stille jer nogle spørgsmål der skal kvalificere jer til, at vi evt. mødes her i virksomheden.

I er også velkommen til at fremsende en begrundet ansøgning om, at komme i betraktningv som forhandler.
Drømme gør det ikke alene, men de hjælper.

Hilsen

mvh john sommer

Tilmeldt 15. Aug 05
Skrevet kl. 21:30
Dato: 29-09-2006 18:25:50

Jeg syntes du skulle give dig tid til at læse alle links på vor hjemmeside - der finder du hvad du efterlyser af svar.

Bla. den konkrete bonuspaln som beregningerne har udgangspunkt i.

Det er naturligvis et større arbejde du kaster dig ud i, men sådan er det jo når man skal sætte sig ind i noget nyt !
Hvorfor du mener at denne site skulle føre frem til et LR - samarbejde ved jeg ikke, men det tyder på at du ikke har studeret vore sider særligt indgående for det fremgår tydeligt, at vi har valgt Forever Living Product´s.

Beklager - det var en trykfejl - der skulle have stået FLP i stedet for LR. Men bortset fra det, kan du så ikke lige give en kort vejledning - bare giv mig hvilke menu-punkter jeg skal kigge under for at finde svar på mine problematikker - jeg kan ikke finde det.

Mit oprindelige indlæg havde intet med bonusplanen at gøre - du bad om en vurdering af dit regneark og din side. Det gav jeg efter mit umiddelbare indtryk. Jeg troede ud fra dine andre indlæg og nogle af de indledende tekster på din hjemmeside at du gav råd om hvordan MLM generelt fungerer - og hvordan man skulle vælge imellem firmaerne. Det står for min egen regning.
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 04:13

Hi Magnus! - ( & Claus)

Du (I) skriver:
Citat:
1. Mht. din kalkule kan jeg ikke vide om den holder vand - det kender jeg ikke kompensationsplanen godt nok til. At regne med en gns. omsætning for hver enkelt medlem på 10 tkr./md. i en gruppe på 255 personer lyder umiddelbart højt (det er en årlig omsætning på 30,6 mio). Og hvis hver enkelt medlem i gruppen får 10% i lederskabs-bonus (i niveau 0-6)... så er der noget galt, det giver en samlet provision på 102% af det de sælger i niveau 7. Derudover er der en sammentællingsfejl i række 26 - jeg går ikke ud fra at du får udbetalt din egen omsætning + 52% i provision.

Ovenstående er IKKE fra eks. jeg omtaler i web-siten - se det under Matrix - den mest anvendte kompensationsplan. Her er alene 20 forhandlere. Du bør endvidere forstå at lederskabsbonus er en betaling for at lede et team det gør alle jo naturligvis ikke fra starten men hvis du går med vil du formentlig være på det niveau efter et 1/2 til 1 helt år !
Du kommer til dette eks. der er baseret på en konkret bonusplan når du følger alle links dels på siden men husk også at se under henvisningerne i højre side bar.
Forsklellige kompensationsplaner - her er beskrevet de 5 mest forekommende - Følge disse links så kommer du dem alle igennem her finder yderligere oplysninger.
Det er her du finder matematikken - der ligger til grund for mine beregninger!
Linket Matrix med "Bryde fra"og Unilevel bonusplanerne føre dig til den mest anvendte nemlig Matrix "Bryde fra bonusplanen og til med et link til  "Wikipedia definitioner" der yderligere definere den KONKRETE bonusplan der er taget udgangspunkt i.

Citat:
2. Derudover lykkes det dig ikke at tage stilling til nogle af mine problemstillinger - hvis det var på din hjemmeside, har jeg ikke kunnet finde nogle relevante uddybninger af de problematikker - om du mener, de de ikke eksisterer eller er forkerte fandt jeg ikke ud af.

Dine problemstillinger baseret på meninger, formodninger og risikovurderinger, men det er naturligvis også der man bør være vagtsom du finder vore råd angående dette under forretningsudvikling, ledelse og økonomi her er ikke svar på alt men vejledning og såfremt du har behov for mere så kontakt os bare. Det er GRATIS rådgivning.
Men Magnus bemærk venligst at der IKKE skal 5-6 forhandlere og ej heller op til 7 niveauer til for som du og Claus var ude med i jeres note her i Amino.
Det burde ikke være en vanskelig sag for sådan nogle iværksætter - Amino-er, at beregne før frembringelse af tal og så fra en økonom !! Claus var da can.merc - ja det stod der  - men det passer måske heller ikke ?

Såfremt I ønsker yderligere er I velkommen til at kontakte os !

Hilsen

mvh john sommer

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 04:50
Jeg har godt nok lovet ikke at blande mig i flere MLM-debatter, men den her ser faktisk ud til at have potentiale for at besvare de spørgsmål som jeg stillede i http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?mode=viewtopic&topicID=7505&num=20&pageNo=2. De forsøges besvaret af John Sommer gennem dette link: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=7543 samt en opfordring til at læse videre på hans hjemmeside. Det var nu ikke helt det, som jeg efterspurgte. Håber, at jeg finder det her.

Jeg må give Magnus ret i at hans spørgsmål ikke besvares. Faktisk virker det langt mere forvirrende på mig, de "svar" der er kommet. Er der ikke en, der vil tage sig den tid, der skal til for faktisk at skrive et par svar, der er klare og tydelige og ikke kryptiske, fyldt med beregninger og mærkelige udtryk og nærmest sort snak?

Især betragtningen om hvornår "pyramiden" er mættet har jeg endnu ikke forstået. Er det således, at der altid er plads til en undersælger mere? Og hvordan kan det lade sig gøre at tjene disse mange penge ved at hver sælger kun "sælger" til eget forbrug + et par familiemedlemmer?

Jeg stiller bl.a. også spørgsmål til dokumentation af produkter, forretningsøkonomi og metoder. Heller ikke disse har jeg fundet i nogle af de debatter, jeg har læst med på på sidelinien.

Jeg er ikke interesseret i links til sider om generel MLM. Det kan jeg snildt selv finde på google. Det eneste link, jeg kunne være interesseret i skulle være et, der nøjagtigt besvarer mine spørgsmål fra den anden tråd - samt de spørgsmål, som Magnus rejser.

Jeg er IKKE interesseret i at deltage i nogen form for MLM, og har derfor ikke brug for at blive kaldt til hvervemøder for at forstå hele konceptet. Jeg har været til disse slags møder uden at blive klogere. Det er som om de spørgsmål, som jeg stiller, bliver undgået. Jeg ved ikke hvorfor, jeg kan kun gætte.

Jeg vil gerne give dig og Claus en
forretningspræsentation så I ved lidt mere om mulighederne før I kaster
jer ud noget der er langt mere investeringstungt - og herved bliver I
også væsentligt bedre stillet i en vurdering af jeres muligheder - men
før vi evt. gør dette - så har vi behov for at stille jer nogle
spørgsmål der skal kvalificere jer til, at vi evt. mødes her i
virksomheden.

I er også velkommen til at fremsende en begrundet ansøgning om, at komme i betraktningv som forhandler.

Hvorfor skal folk kvalificeres til at mødes med jer?

FORSTÅ MIG RET: Jeg er ikke ude på at kritisere! Jeg vil blot forstå hvad der gør at dette koncept er så vidunderligt i nogens øjne.

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)