Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar de dyre licenser med Open Source

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 9. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

I disse tider, hvor krisen kradser, vil jeg lige gøre opmærksom på de store muligheder som ligger indenfor Open Source.

Overvejer du at spare tusinder af kroner i licenser? Og ønsker du eksempelvis uafhængighed af leverandør, så er Open Source noget for dig.

Ud af de mange fordele kan bl.a. nævnes at fejlene på store Open Source-projekter typisk er rettet indenfor 24 timer. Derudover er der hurtig rettelse af sikkerhedsmæssige og systemkritiske fejl.

Se meget mere på  www.FeldthusenIT.dk   eller kontakt os på info@feldthusenit.dk

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 10:33

Det kan jeg tilslutte mig. Jeg er service-leverandør af Linux-styresystemet Ubuntu, og hvis man skifter en hel Windows-baseret maskine ud med Ubuntu, hvor der følger en komplet Office-pakke med standardinstallationen (OpenOffice), avanceret billedbehandling med Gimp, Firefox osv, ja så er der utrolig mange penge at spare for iværksættere, for hvem IT er meget omkostningstungt i starten.

Nu er min virksomhed måske ikke lige velegnet til iværksættere, hvor der ikke vil være nogen besparelse at hente, hvis man først skal på kursus og derefter have support. Jeg henvender mig nok selv mere til mellemstore virksomheder, hvor der ikke skal mange sparede Windows 7 og MS Office 2007 licenser til, at kursus til medarbejderne og/eller IT-supporteren er tjent ind igen.

Men for iværksættere der skal gøre alting selv, er der stadigvæk rigtig mange licens-penge at spare på et Open Source system, og der er altid et knaldgodt online community, hvor man kan hente hjælp. 

Bruger man specialprogrammer skal man dog lige undersøge, om det fungerer fint med de Open Source systemer man vil introducere i virksomheden. Et skifte skal altid gøres velovervejet og planlagt. 

Ellers tabes besparelsen hurtigt i tabt arbejdsproduktivitet. ;)

Men ja, Open Source er vejen ud af finanskrisen - no doubt about it.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 11:09

Så mangler vi bare lige at alle folkeskoler også får øjnene op for Open Source.

Min datter har her til morgen fået at vide af hendes lærer, at han ikke kan åbne hendes elektronisk afleverede stil, da den er skrevet i Open Office.

Den måtte så hjem og printes ud  Embarrassed

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:14

Hej Torben

Der findes jo en del sider med gratisprogrammer (shareware/freeware). Disse programmer er ikke alle lige gode og derfor vælger jeg altid at stå af, inden jeg finder noget, som kan bruges.

Findes der en dansk hjemmeside med en oversigt/download af creme de la creme indenfor dette felt?

Michael Kousgaard

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 11:26

John J:

Så mangler vi bare lige at alle folkeskoler også får øjnene op for Open Source.

Min datter har her til morgen fået at vide af hendes lærer, at han ikke kan åbne hendes elektronisk afleverede stil, da den er skrevet i Open Office.

Den måtte så hjem og printes ud  Embarrassed

Du kan jo gemme dokumenter i OpenOffice i .doc format, så Microsoft kan være med også ;) Og ellers er der også en indbygget PDF funktion i OpenOffice.

Men faktisk ER skolerne ved at gå øjnene op for det. 3 kommuner har det sidste år skiftet til OpenOffice på samtlige skoler, og mange enkelt-skoler rundt omkring er også skiftet til OOo. Og der kommer flere endnu, kan jeg godt garantere :-)

Indkøberen/Fokus:

Der findes jo en del sider med gratisprogrammer (shareware/freeware). Disse programmer er ikke alle lige gode og derfor vælger jeg altid at stå af, inden jeg finder noget, som kan bruges.

Findes der en dansk hjemmeside med en oversigt/download af creme de la creme indenfor dette felt?

Jeg har faktisk netop startet et linkkatalog op, som vil gøre noget af det du efterspørger: http://www.ossl.dk. Der mangler MANGE links endnu, og jeg er først lige begyndt ;)

Ellers er der også en fantastisk side, http://osalt.com, hvor du kan finde Open Source alternativer til de programmer du kender. Hvis du fx søger på "photoshop" og vælger linket "Photoshop CS4", så får du følgende side:

http://www.osalt.com/photoshop

Her kan du se de Open Source alternativer der er til Photoshop, og hvilke styresystemer de virker på.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:38

Hej Martin

Tak for det hurtige svar.  Vil du sætte mig på en mailliste el. andet vedr. linkkatalogets udvikling. Jeg har opstartet en leverandørservice, hvor det er vigtigt at kende til gode erhvervsressourcer. Det giver altid et ekstra plus i bogen, når man sådan kan give gratis viden fra sig.

Michael Kousgaard

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 12:00

Martin Pihl:
Bruger man specialprogrammer skal man dog lige undersøge, om det fungerer fint med de Open Source systemer man vil introducere i virksomheden. Et skifte skal altid gøres velovervejet og planlagt.

Det er så altid her den strander for mit vedkommende. Har endnu ikke mødt en virksomhed (af lidt større størrelse), som har et ERP system, der kan afvikles under Linux.....

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 12:04

Martin Pihl:

Det kan jeg tilslutte mig. Jeg er service-leverandør af Linux-styresystemet Ubuntu, og hvis man skifter en hel Windows-baseret maskine ud med Ubuntu, hvor der følger en komplet Office-pakke med standardinstallationen (OpenOffice), avanceret billedbehandling med Gimp, Firefox osv, ja så er der utrolig mange penge at spare for iværksættere, for hvem IT er meget omkostningstungt i starten.

Du skriver bla. GIMP?

Så forstår jeg da absolut ikke du bruger Adobe produktbilleder på din hjemmeside? http://www.o-biz.dk/

Sorry for off-topic men det slog mig sku lige..

Fra Århus
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 12:16

Smith:
Du skriver bla. GIMP?

Så forstår jeg da absolut ikke du bruger Adobe produktbilleder på din hjemmeside? http://www.o-biz.dk/

Sorry for off-topic men det slog mig sku lige..

Haha, du rammer mig på et ømt punkt der. Det var egentligt illustrationer, vi brugte under udviklingen, og designeren har desværre ikke været i stand til at færdiggøre siden da vi blev nødt at lancere den. Der er en anden som arbejder på siden nu, og forside skulle gerne blive udskiftet her en af dagene ;-)

Men når det er sagt, så er jeg heller ikke religiøs omkring Open Source. Hvis fx Gimp ikke er velegnet til en bestemt opgave, men Photoshop er, jamen så må det blive Photoshop. Jeg mener ganske enkelt at Open Source udviklingsmodellen er væsentlig bedre end den lukkede model, men derfor kan der være opgaver og områder, hvor andre produkter ganske enkelt er overlegne. .

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 12:42

Hehe,

Det er nu også helt i orden.

jeg er også meget åben hvad angår fx. websites, jeg går ind for open source eller open code, og ikke closed code hvor man ikke kan skifte udbyder hvis man ønsker det. Så når jeg skal lave noget af det så bruger jeg såvidt altid open source. Omvendt ved et økonomisystem ønsker jeg godt nok ikke at mange udvidende sidder og smider kode op som ikke fungerer og der ville jeg nok holde mig i et kendt erp i stedet.

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)