Hejsa.. Jeg har ville bare høre om jeg har forstået det med momsen! Indtil videre er jeg kommet frem til at når man er blevet momsregistreret, skal man opkræve moms på sine fakturerer og har ligeledes fradrag for sine omkostninger i forbindelse med virksomheden. Grænsen på 50.000 kr. bortfalder så, og man får penge tilbage i moms, hvis omkostninger overstiger omsætningen og man skal betale moms hvis omsætningen overstiger omkostningerner. |
Hej Anders,
Så''en i korte træk :
Omsætningen og omkostningerne er uden moms når man bogfører dem.... momsen bogføres på momoskonti (indgående moms og udgående moms)
Moms på ens fakturaer bogføres som indgående moms (moms du modtager)
Moms på leverandørens fakturaer bogføres som udgående moms (moms du har betalt)
Når en momsperiode afsluttes (typisk et kvartal) fratrækkes udgående moms din indgående moms - så får du periodens moms.
I perioder kan udgående moms godt være større end indgående moms - så får du moms tilbage. Men typisk er indgående moms størst. I hvert fald holder SKAT øje med selskaber som får penge tilbage i moms, da det typisk fortæller at du har flere omkostninger end indtægter - hvilket er lige med et underskud.
Der er særlig tilfælde mht. moms - f.eks. hvis du handler med andre EU lande eller uden for EU. Ligeleges er der produkter som ikke har moms - f.eks. rejser.
Det er heller ikke altid du kan løfte momsen - f.eks. ved repræsentation kan du ikke løfte det fulde momsbeløb. Men alt dette kan du finde på SKATs hjemmeside.