Jeg har lige fået en spam e-mail i min mail boks, som jeg vil meget gerne anmelde. Idet, at jeg køber og abonnér på et nyhedsbrev hos en fysisk butik på Amager (sko), som også har internet handel. De har åbenbart videregivet persondata til en anden virksomhed, som nu har sendt uopfordret en e-mail om Fjernstyret golfvogn. Sidst i mailen står følgende: PS: Denne mail udsendes i samarbejde med (og så navn på virksomheden, hvor jeg har handlet og abonnér på nyhedsbrev). Jeg tror, at det ulovligt (uden at være 100% sikker). Hvis det er, hvor skal jeg anmelde de 2 virksomheder – hos IT-kriminalitet afdeling hos politiet? Er det tilstrækkeligt for anmeldelse?
|
anmeldelse af Spam?
Du kan videresende det til forbrugsombudsmanden: http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/ |
Dvs. at det er rigtigt, at sådan noget skal anmeldes? |
Der er sjældent meget at gøre hvis det er udlændinge, men så vidt jeg ved tager forbrugerombudsmanden danske spamklager ret seriøst, så jeg vil råde dig til at klage. Du kan eventuelt kontakte firmaet for en forklaring på hvorfor du modtager det først. |
|
Jeg har en bekendt som har købt, eller rettere bestilt nogle elektronik komponenter i en webshop. Betaling med Dankort blev gennemført, men der kom aldrig varer. Enten var stumperne lige blevet sendt, ikke på lager, eller også tog firmaet bare ikke telefonen når han ringede for at få en forklaring. Politiet kendte godt nok til firmaet, og havde fået flere anmeldelser, men de ville ikke gøre noget ved det før de havde et vist antal anmeldelser. Trist at man ikke har bedre muligheder for at få den slags svindlere stoppet... /Carsteb |
Jeg har nemlig tænkt på, at der skal nok flere anmeldelser til, før det vil rykke nogle steder. Tja, og så skal man vist også vælge sin kamp. Fra den anden side, det er en officielt Ecco forhandler, som åbenbart sælger kunder data til en tredje part. Jeg vil bruge linket, som Sune har angivet. Mht. til medierne, vil det være helt klart en god og effektiv ting at gøre. Men hvordan sætter man det i gang? Hvor stort engagement vil det kræve? Mange tak for hjælpen til alle. |
Hej Carsten, Mht. din ven. Han skal henvende sig til sin bank og fortale om, at han ikke har fået varerne leveret. Jeg mener, at banken er forpligtiget til at dække beløbet. De kan efterfølgende selv spore betalingen tilbage via PBS. Det er nemlig fordel ved det, når man handler på nettet med en kredit kort. Hvis det var en bank overførsel, så vil der ikke være nogen hjælp at hente. |
Hej Carsten, din ven er ret heldig - han har nemlig betalt med dankort og så fanger bordet både overfor virksomheden og hans bank. Han skal blot gå ned i sin bank og få betalingen tilbageført. Banken er lovligt forpligtet til at tilbageføre pengene med det samme, din ven skal blot underskrive en tro- og loveerklæring hvor han sætter kryds i "Varen ikke leveret". |
Det er dejligt at nogle gider gøre noget ved den slags. Men for guds skyld vær sikker i din sag. Kan jo være det er samme firma der ejer begge "underfirmaer", eller at i de betingelser du engang accepterede ved at tilmelde dig nyhedsbrevet stod en række sites der havde mulighed for at sende til dig eller andet på skrift et sted. Ville jo være lidt trist at blæse det stort op og at det så er hos dig "fejlen" ligger :) |