Jeg har afgivet et tilbud på kontormøbler til indretning af Kunde til deres nye lokaler i <bynavn>. Så langt så godt.... I mine tilbud til dem og gennem kontakten med dem bliver jeg bedt om at udspecificere mit tilbud og fortælle konkret og kortfattet hvad jeg beskriver. Dette gør jeg så via flere mail korespondancer. Blandt andet omkring leveringer og hvordan de kan spare på omkostningerne ved at få varerne direkte fra en af vores tilknyttede fabrikker, samle dem selv og derved spare montagen. Da det er et meget personligt tilbud, og specifikt tilpasset dem. Skriver jeg netop at tilbud og oplysninger er fortrolige og ikke må videregives til andre. Det vælger de så selvfølgelig at gøre alligevel...... Konkurrenten vælger så at misbruge denne mail både til sit eget tilbud, men endnu værre, at gøre brug af oplysningerne overfor en af mine tilknyttede fabrikker, og kommer med falske udtalelser og uddrag fra en mail. Og det lykkedes ham at gøre fabrikskonsulenten og ledelsen sure og jeg skal til at forklare og kommenterer overfor 3. 0g 4. mand hvad jeg har skrevet og sagt, og kommentere på rabatsatser. Alt dette for at konkurrenten skulle kunne sætte mig i et dårligt lys overfor mine nærmeste samarbejdspartnere, og dermed spolerer et godt samarbejde. og måske enda få held til at ændre på en rabatstruktur eller samhandel, håber han nok på. Alt dette postyr pga. Kunden vælger at vidergive fortrolige oplysninger..... Kan jeg mon anlægge injuriesag, selvom der ikke er et direkte tab ? "kun" dårligt samarbejde fremover. Er der nogen der kan komme med et godt råd ? skal jeg retsforfølge eller lade stå til ? [Edit: Firmanavne fjernet af moderator] |
Det lyder godtnok som virkelig dårlig stil fra din kunde og din konkurrents side af.
Jeg ihvertfald mene at du har en sag hvad angår det med at din konkurrent har misbrugt informationerne til at svine dig til.
Det de har gjort er ulovligt og som du selv skriver hører det under injurier. Men hvor vidt du bør bruge krudt på det er du nok selv den eneste der kan vurdere. Men du kan eventuelt tage kontakt til en advokat og forhøre dig om hvordan du står.
Men jeg vil så også sige at din kunde også er ude på et skråplan. Det som de har gjort er jo at pisse dig op af ryggen - for at sige det ligeud.
Hvor vidt det er smart at nævne dem ved navn herinde er jeg ikke helt sikker på.
/Jesper