Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtager med Aps ?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 17. Sep 05
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kan man være ejer af et ApS som lønmodtager ? Hvis ja, hvordan bliver ApS''ets overskud beskattet - og det man trækker ud til sig selv ?

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 10:12

Ja, det håber jeg satme..

Overskuddet i Aps''et bliver beskatte med 28% for i år, sidste år var det 30%

Når du trækker penge ud til dig selv, kan du gører det enten som løn eller udbytte.

Løn:
Ved løn, bliver du beskattet, som en normal lønmodtager.
Dvs. at hvis du ligger i topskatten, er det en dyr måde at gører tingene på.

Udbytte:
Ved udbetaling af udbytte, har du en stor fordel med de første ca. 42.000., da de bliver beskattet med 28%.
Dette giver en samlet beskatning af pengene på ca. 50%, før at de er i din lomme.
Jeg kan ikke huske om det er det helt korrekte beløb, da det bliver justeret hver år sammen med satserne.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 17. Sep 05
Skrevet kl. 15:31

Hej Bjarne

Tak for dit hurtige svar. Jeg tænker på den situation, hvor man er lønmodtager (eksempelvis kommunalt ansat) og man påtænker at have et ApS ved siden af (hvor man har alle anparterne selv). Kan det lade sig gøre ? Er man så ikke at regne for at være selvstændig i juridisk forstand ?

John
Tilmeldt 22. Jul 05
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 19:57
D-Fens: det lyder interessant med beskatning af udbyttet... hvordan er det en fordel og hvad er der med de første 42000?
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 11:14

Dato: 9/17/2005 7:56:53 PM Forfatter: destiny D-Fens: det lyder interessant med beskatning af udbyttet... hvordan er det en fordel og hvad er der med de første 42000?

Udbytte:
Ved udbetaling af udbytte, har du en stor fordel med de første ca. 42.000., da de bliver beskattet med 28%.
Dette giver en samlet beskatning af pengene på ca. 50%, før at de er i din lomme.
Jeg kan ikke huske om det er det helt korrekte beløb, da det bliver justeret hver år sammen med satserne.

Hvis du betaler topskat, er skattesatsen højere en 50%. Det er fordelen.

Alt om både i Danmark

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 11:17
Dato: 9/17/2005 3:31:03 PM Forfatter: JoP

Jeg tænker på den situation, hvor man er lønmodtager (eksempelvis kommunalt ansat) og man påtænker at have et ApS ved siden af (hvor man har alle anparterne selv). Kan det lade sig gøre ? Er man så ikke at regne for at være selvstændig i juridisk forstand ?

Som sagt, det håber jeg.

Det er nemlig præcis, sådan at jeg gør det. Dog er jeg ansat i det private....
Det kan sagtens lade sig gøre. Alle kan oprette et ApS.
Om de så må det for deres arbejdsgiver er en anden sag.

Jeg tror umiddelbart ikke at der er noget der hedder "selvstændig i juridisk forstand".
Er planen at du skal forsøge at omgå nogle regler???

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 17. Sep 05
Skrevet kl. 13:59

Ok, det lyder fint. Jeg havde blot nogle overvejelser om hvorvidt jeg skulle have et firma som bibeskæftigelse som personligt ejet eller som ApS. Så vidt jeg forstår bliver man b-skattet af overskuddet i en personligt ejet bibeskæftigelse og har ikke fradrag fra driftsudgifter i firmaet.

Hvordan forholder det sig så i et ApS som er oprettet ved siden af mit lønmodtagerjob. Har dette ApS "sit eget liv" med fradrag for driftsomkostninger osv ? Så er det jo lige sagen at gøre det på den måde ? Skat skal der jo naturligvis betales af løn og udbytte...

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Skrevet kl. 17:24

Den primære fordel ved et ApS, er at du kun hæfter med den indskudte kapital (min. kr. 125.000), og ikke med hus & hjem, som ved en enkeltmandssvirksomhed.

Den sekundære er skattebesparelse ved de ca. 42.000 om året.

Hvis formålet er at opsparer kapital i virksomheden kan man komme lige så langt med en enkeltmandsvirksomhed som bliver beskattet under virksomhedsordningen.

b-skattet...hmmm...såvidt jeg ved så er det ligegyldigt om det a-skat eller b-skat...alt bliver gjort op sidst på året... tror jeg nok....

Jeg mener da at alle virksomheder kan trække driftsomkostinger fra.....corret me if i''m wrong.....

Har du læst dette?

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:02
Hej JoP,

Du kan sagtens have et ApS ved siden af dit nuværende job, dog skal du selvfølgelig lige høre din arbejdsgiver om denne siger ok. Om du ønsker at trække løn ud af firmaet (være ansat i dit ejet firma) foruden den løn du får nu, bestemmer du selv, men husk at afregne skat på normal vis.

Hvadenten du opretter et personligt ejet selskab eller et ApS, kan du selvfølgelig trække driftsudgifter fra i regnskabet før der afregnes skat af årets resultat. Fordelen ved ApS er som sagt, at du "kun" hæfter for de 125.000 kr. det kræves at oprette selskabet...
Tilmeldt 17. Sep 05
Skrevet kl. 12:10

Hej Olin

Det jeg blander sammen, er nok den situation, hvor man som ledig har et personligt ejet firma. I den situation er jeg ganske sikker på at man ikke kan fradrage driftsomkostninger...

Men jeg kan forstå at situationen er en anden, når man er på arbejdsmarkedet

Thanks...

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)