Jeg har lidt sprøgsmål vedr. oprettelse af et holding selvskab, om det kan betale sig for mig. For 2 års siden købte jeg anpart i det firma jeg er ansat i, på det tidspunkt havde vi ikke så meget succes. Men de sidste par år har været rigtig gode for os, og vi kommer ud af 2009 med stort overskud.
Jeg ejer 10 % af anparterne.
Lidt spørgsmål vedr. holding selvskab:
Hvad koster det at oprette?
Kan jeg bruge de penge som jeg som jeg har stående i holdingselvskabet til at invistere i andre selvskaber "uden dobbelt beskatning"?
Hvor meget vil det koste mig administrativt at ha et holding selvskab?
Hvis jeg trrækker midler ud af holding til privat forbrug, hvor meget betaler jeg i skat af dem?
De midler du har stående i dit holdingselskab, kan du sagtens investere i andre selskaber - du bør dog eje over 10% for ikke at skulle betale skat af udbytte/avance ved salg.
Det kommer til at koste dig en revisorregning for revision, samt eventuelt noget løbende bogføring - vel en 5-8K årligt.
Du kommer til at betale 28% af de første ca. 45.000, og 43/45% af den resterende del. Når selskabet udbetaler udbytte til dig.
I overser så lige en faktor der hedder avanceskat af Torbens aktier når han skyder dem ind i et holdingselskab. Taler vi større beløb så find en eller flere der tilsammen ejer mere end 40% og etabler et holdingselskab sammen med dem. Derefter kan I lave en spaltning og få hver jeres holdingselskab. Enten fordi I har ejet jeres nuværende anparter i mere end 3 år eller via en tilladelse fra Skat.