Hej derude. Jeg er i gang med en artikel til det engelske magasin Arena, som nu lanceres af forlaget Benjamin på dansk - og historien handler om de 50 mest indflydelsesrige/magtfulde danske mænd under 40 år. Fordelt på forskellige kategorier (f.eks. politik, business, musik, sport etc).
Indenfor kategorierne "iværksættere" og "business" - hvem kunne være mulige kandidater?
Vedrørende Janus Friis er jeg helt enig i at han er blandt de mest succesfulde :), men eftersom emnet siger magtfuld/indflydelsesrig så er jeg dog umiddelbart uenig i at han er en kandidat, jeg kan ikke helt se hvilken magt/indflydelse han har her hjemme?
Jeg vil da mene at man godt kan betegne ham som indflydelsesrige/magtfulde efter salget af Skype ... medierne står på nakken af hinanden for at få ham i tale og mon ikke folk lytter når han åbner munden. Ligeledes vil jeg også tror at en række døre er åben for ham - efter salget af Skype !
Sidst men ikke mindst får han jo også lidt mønt ud af det ...
Magt og indflydelse handler jo en del om penge og adgang til medierne !?
Det, at personen har succes - og altså tjener maneg penge - tæller bestemt også på plus-siden. Det er en kombination af samtlige faktorer, der kan give adgang på top-listen - men helt videnskabeligt kan det jo ikke opgøres.
Man er vel tilbøjelig til først at tænke på topledere fra store internationale firmaer, med stærke brands. Men efter at have tænkt lidt mere over dit spørgsmål, tror jeg at mange af de mest indflydelsesrige danskere lever et stille og anonymt liv, langt væk fra mediernes søgelys. Der sidder helt sikkert en del folk rundt omkring med en lang række bestyrelsesposter på visitkortet.
Jeg er sikker på at VL grupperne er et godt sted at kigge efter de "anonyme" magtfulde folk. Her er et link: http://www.dsv-vl.dk
basco: Jeg så på det fra et lidt andet perspektiv, men giver dig helt ret i det ud fra de faktorer du nævner. Som Anders også er inde på kan det vel blive et kompliceret regnestykke, afhængig af hvilke faktorer man vil dømme ud fra :)