Jeg har også hørt mange urimelige historier - en jeg kender, fik en dag pludselig halveret sin kassekredit, så planlagte projekter gik i vasken.
Problemet er det stadig sker dagligt efter de mange bankpakker.
Prøv at modtage et telefonopkald, en uge før lønkørsel, fra banken om at banken har besluttet at sætte loft på det nuværende engagement dermed at forstå, at kreditfacilliteterne udover nuværende træk fjernes, så de vil anbefale selskabet eller dets ejere skaffer andre midler til løn og drift en uge senere.
Dette lykkedes.
Så vælger banken i stedet at lukke selskabets mange kredit- og hævekort, idet banken ikke vil risikere et højere træk.
Når selskabet klarer sig igennem denne udfordring m.fl., så hæver banken, naturligvis med god ret, renterne fra de i forvejen nedskrevne konti, så diverse konti nu pludselig er i overtræk.
Da dette renteovertræk inddækkes ved nogle forholdsvis store debitorindbetalinger, så opsiges engagementet og kreditterne.
Opsigelsen sker åbenbart en torsdag, men kunden modtager selv først telefonisk besked den efterfølgende mandag, idet selskabets bogholdere undres over at selskabet ikke kan disponere over de forskellige konti i webbanken, udover at SE diverse konti.
Banken informerer telefonisk at de vil fremsende en skrivelse en af dagene, men at Banken venligt har nedskrevet det nuværende kredittræk med indbetalingerne. Det disponible beløb i selskabet udgjorde på daværende tidspunkt mere end 2 mdrs. lønninger og drift.
Dette efterlader et selskab med en del lønninger, skatter, afgifter og udgifter med 0 kr., men så har banken dog udvist så meget menneskelighed, at selskabet har ti dage til at finde en anden bank til lønninger, drift og indfrielse af restkreditten...
Havde banken ikke samtidig haft kaution og pant for mio. kreditten, så tror jeg ikke den var effektueret så prompte...