Et gennemsnitligt tilbud på en tryksag tager (hos os ihvertfald) en 15-20 minutter at beregne og udforme. Hvis der pludselig også skal inkluderes alverdens forhold, helt ned i detaljer omkring udformningen af komma m.m., så vil tilbuddet tage betydeligt længere tid at lave. Endvidere er jeg ret overbevist om at kunderne øjeblikkeligt vil bakke ud, hvis de fik en 10 siders sag med forbehold og betingelser. Det vil ødelægge enhver form for fleksibelt samarbejde. Men jeg vil så også sige at jeg også har oplevet nogle enkelte kunder som vitterligt prøver at presse citronen til den yderste grænse. Lidt ligesom en anden skrev i tråden: Giv dem lillefingeren hvorefter de så hiver til og ser hvor meget af armen de også kan få med. Den sidste sag vi havde af den slags, var en kunde som havde købt et skilt til små 400 kr. til sin båd. Med skiltet følger der så en fin vejledning hvor i der bl.a. står at skiltet sidder fast så snart det sættes på overfladen og det kan absolut ikke flyttes efterfølgende. Man opfordres derfor til at være meget opmærksom og sikker på placeringen inden man sætter det på. På trods af det, så ringede vedkommen alligevel op og forlangte at få et nyt gratis skilt, da hans kone ikke syntes det var pænt der hvor han nu havde sat det. Men ikke nok med at det skulle være gratis, nej han ville også have det et par centimeter mindre og i en anden farve.... Han gav sig dog til sidst og indså at det på ingen måde kunne være vores fejl. |
Jeg bruger også det lille trick at jeg skriver det på kunden har fået ekstra, samt hvad normalprisen er og så hvor meget rabat kunden har fået på den ekstra ydelse. Så synliggør jeg at "næste gang du kommer så klapper fælden" man kan evt. tilføje lidt forklarende tekst a la "ekstra leveres uden beregning p.g.a. ...."