Er det en omgåelse af 60-dages reglen, hvis man ansætter en person og udbetaler KM-godtgørelse fra privat- til firmaadresse i de første 60 arbejdsdage, og samtidig aftaler, at der efter 60 dage (eller. f.eks. ved udløbet af prøvetiden) vil ske en stigning i lønnen.
Men jo der kan godt laves en aftale hvor der opnås kørselsgodtgørelse for de første 60 dage. Fra dag 61 kan du ikke yde skattefri kørselsgodtgørelse. Der kan i stedet af medarbejderen foretages fradrag hensyntagen til reglerne om, at alene befordring ud over 24 km pr. dag kan fradrages.
Om du vil kompensere en medarbejder lønmæssigt efter 60 dage med en højere løn er vel mere en løn- og ansættelsesmæssig problematik end en skattemæssig problemstilling.
- Er det for kreativt? - Eller vil eneste konsekvens kunne blive, at medarbejderen vil blive skattepligtig af beløbet. Hvis det er tilfældet vil det jo blot være en status quo løsning.
Hmm...Henrik...jeg vil klart mene, at den er i "gråzonen"!
Peter,
Måske - men i værste fald vil der hvis SKAT mener den omfattet af LL §9 stk.5 skulle medregnes til den skattepligtige indkomst. Så vidt jeg husker relaterer din henvisning til en aftalt nedgang i bruttoløn. Gråzonen vil jeg så i det tilfælde være at SKAT betragter en aftale som en aftale baseret på nedgang i bruttoløn fremfor et ansættelsesforhold med en efterfølgende lønstigning....
Er det en omgåelse af 60-dages reglen, hvis man ansætter en person og udbetaler KM-godtgørelse fra privat- til firmaadresse i de første 60 arbejdsdage, og samtidig aftaler, at der efter 60 dage (eller. f.eks. ved udløbet af prøvetiden) vil ske en stigning i lønnen.
Det er fuldt ud lovligt og der er ikke tale om en omgåelse.