Jeg står og overvejer at købe en andelslejlighed. Jeg var ude og se på lejligheden i dag og den er virkelig lækker.
Jeg sidder og kigger andelsforeningens regnskab igennem og jeg kan se at de har 17.000.000 kr. i gæld. Andelsforeningen er på 68 lejligheder. Ejendommen er i super stand og gælden er kommet fra renovering af tag og fasade.
Nu vil jeg gerne vide (fra en fagmand, ikke noget jeg "tror ikke det meget") og det er meget gæld?
Jeg er ingen fagmand, men 250.000 kr. pr. lejlighed lyder da umiddelbart ikke af meget, men hvorfor ringer du ikke til andelsboligforeningens bestyrelsesformand eller kasser og spørger om deres tanker bag gælden, renovationen osv. Fordi sådanne sager er da utroligt relative, og du vil bare få et generelt svar her fra amino.
Jeg er ingen fagmand, men 250.000 kr. pr. lejlighed lyder da umiddelbart ikke af meget, men hvorfor ringer du ikke til andelsboligforeningens bestyrelsesformand eller kasser og spørger om deres tanker bag gælden, renovationen osv. Fordi sådanne sager er da utroligt relative, og du vil bare få et generelt svar her fra amino.
Du bør få fuld salgsopstilling, vedtægter samt regnskab for foreningen.
Derefter går du i banken hvor de kan omregne andelsprisen så det kan sammenlignes med en ejerlejlighed.
Udover det rent prismæssige er der en række fordele og ulemper ved begge typer, men det kan gå begge veje, så man kan ikke bare sige at det ene er bedre end det andet.
En ting man bør kigge på er om der er faste eller variable lån i foreningen , hvor de variable selvfølgelig er mest risikobetonede.
nu ved jeg ikke om man må henvise til andre fora, men sådanne spørgsmål diskuteres livligt på boligdebatten, og der kan man få meget uddybende og kvalificerede svar.