Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er 17.000.000 kr. meget gæld?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står og overvejer at købe en andelslejlighed. Jeg var ude og se på lejligheden i dag og den er virkelig lækker.

Jeg sidder og kigger andelsforeningens regnskab igennem og jeg kan se at de har 17.000.000 kr. i gæld. Andelsforeningen er på 68 lejligheder. Ejendommen er i super stand og gælden er kommet fra renovering af tag og fasade.

Nu vil jeg gerne vide (fra en fagmand, ikke noget jeg "tror ikke det meget") og det er meget gæld?

Mange tak

Fra Århus
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 15:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det kommer bl.a. an på hvad andelsboligerne er opgivet til at være værd ;-)

Det vigtigste er at de gennem årene har nedbragt gæld og at der er ejendomme som mindst kan dække gælden ind såfremt det skulle blive nødvendigt.

Der er tre forskellige måder de kan opgøre hver andelsboligs værdi, det spiller også ind hvilken metode de har valgt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:54

Det er 250.000 kr + renter pr lejlighed. Det er penge som du som andelsejer skal betale før eller senere hen.

Så kan du forholde det op købsprisen og værdivurderingen...

Men overvej en ejerlejlighed, da der er flere fordele ved sådan en...

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Sep 07
Indlæg ialt: 445
Fra  LOEVGAARD ApS Skrevet kl. 16:07

Jeg er ingen fagmand, men 250.000 kr. pr. lejlighed lyder da umiddelbart ikke af meget, men hvorfor ringer du ikke til andelsboligforeningens bestyrelsesformand eller kasser og spørger om deres tanker bag gælden, renovationen osv. Fordi sådanne sager er da utroligt relative, og du vil bare få et generelt svar her fra amino.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:10

Joachim Løvgaard:

Jeg er ingen fagmand, men 250.000 kr. pr. lejlighed lyder da umiddelbart ikke af meget, men hvorfor ringer du ikke til andelsboligforeningens bestyrelsesformand eller kasser og spørger om deres tanker bag gælden, renovationen osv. Fordi sådanne sager er da utroligt relative, og du vil bare få et generelt svar her fra amino.

Du skal huske det er ud over købsprisen!

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 16:52

Det er ikke meget når der er 68 lejligheder og ligger på ø'en

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 17:14

Du bør få fuld salgsopstilling, vedtægter samt regnskab for foreningen.

Derefter går du i banken hvor de kan omregne andelsprisen så det kan sammenlignes med en ejerlejlighed.

Udover det rent prismæssige er der en række fordele og ulemper ved begge typer, men det kan gå begge veje, så man kan ikke bare sige at det ene er bedre end det andet.

En ting man bør kigge på er om der er faste eller variable lån i foreningen , hvor de variable selvfølgelig er mest risikobetonede.

mvh

jesper

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:52

nu ved jeg ikke om man må henvise til andre fora, men sådanne spørgsmål diskuteres livligt på boligdebatten, og der kan man få meget uddybende og kvalificerede svar.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)