Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil på tyske plader

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
OK

 

Den havde jeg ikke hørt før Bent, jeg var næsten 100% sikker på at du kun blev beskattet af den tyske bil reelle værdi eller købs pris. Men som du siger, hvis jeg valgte at blive ansat i mit tyske firma, og udelukkende modtge løn derfra, så ville jeg slet ikke blive beskattet af bilens værdi, hverken i Tyskland eller Danmark? I såfald skal jeg da ud og have mig en Porsche!! For så er det jo endnu mere vanvittigt billigt at have en tysk indregistreret bil i sit Tyske firma, uden overhovedet at blive ramt på sin private pengepung!

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 26-09-2006 13:45:41 Forfatter: Kim Sand
OK


hvis jeg valgte at blive ansat i mit tyske firma, og udelukkende modtge løn derfra, så ville jeg slet ikke blive beskattet af bilens værdi, hverken i Tyskland eller Danmark? I



 

Du vil da blive beskattet i Tyskland fra dag 1 når du arbejder i Tyskland for en tysk arbejdsgiver eller et fast driftssted i Tyskland. Var det en dansk arbejdsgiver uden fast driftssted i Tyskland, ville du komme ind i tysk beskatning efter 183 dag.   

 

Har du indkomst både fra Danmark og Tyskland sker der heller ikke nogen direkte beskatning i DK da den fri bil behandles som den tyske indkomst. Men såvel den tyske indkomst som værdien af den fri bil indgår i beregningen af mellem og topskatterne og får betydning den vej rundt.

 

For mig lyder det som om at du fortsat er undergivet ren dansk beskatning og det lyder umiddelbart ikke rigtigt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja jeg er stadig undergivet dansk beskatning, men det er fordi jeg både har et dansk ApS og det tyske GmbH og er ansat i det danske. Men hvis jeg med fordel kan ansættes i det tyske GmbH så ville jeg da gøre det, og kunne jeg spare en masse penge på at køre i en tysk bil også, så er det jo bare endnu bedre.

 

Men for at få det på det rene, hvis vi forudsætter at jeg overholder reglerne med ansættelse i det tyske firma og med tyskbeskatning, hvordan ser beskatningen så ud på den tyske bil jeg kører rundt i? er det noget som jeg skal søge svar på i Tyskland, jeg forstår det sådan at de danske skattemyndigheder slet ikke er inde i problemstillingen så, og det udelukkende er de Tyske skattemyndigheder der bestemmer hvormeget jeg beskattes af med hensyn til fri bil, er det korrekt. Har du nogen anelse om hvad beskatningen hedder, altså er det som DK, for en bil under 3 år, hvor man bliver beskattet af 25% af bilens værdi om året?

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vil muligvis være en fordel at du lader dig ansætte i det tyske men der er lige nogle høje tyske socialafgifter der skal tages hensyn til.

 

Jeg ved ikke på stående hvordan beskatning af fri bil ser ud i Tyskland men de danske myndigheder er inde i problemstillingen lige så snart vi taler om at du ikke er socialsikret i Tyskland, eller du iøvrigt opholder dig i DK i mere end 42 dage, set over en vilkårlig 6 måneders periode. I de situationer kan du nemlig kun få såkaldt krone for krone lempelse i Danmark.

 

Generelt er vi ude i noget her som man ikke kan rådgive om over et internet-forum.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Jeg vil for såvidt give Bent ret...

 

Hvis du, Kim, har helårsbolig i Danmark, så er du som udgangspunkt fuldt skattepligtig i Danmark af alt hvad du tjener.

MEN, som Bent også kom lidt ind på, så kan du under ligningslovens paragraf 33A blive undtaget for dansk beskatning af en udenlandsk indkomst, såfremt du ikke opholder dig i Danmark i mere end 42 dage pr. løbende 6 måneder. Arbejdet skal være foretaget i udlandet, dvs. arbejder du for et tysk firma, men sidder i Danmark, så gælder reglen ikke. Ligeledes gælder det, at du kun må udføre nødvendigt arbejde, når du er i Danmark og ellers kun holde fri. Det tilrådes at kontakte en revisor såfremt du ønsker at udforske dette nærmere.

 

Mht. firmabiler og udenlandske virksomheder så er det rigtigt, at der nu teoretisk er åbnet for muligheden for, at have en undenlandsk indregistreret bil såfremt man arbejder for et udenlandsk firma, men bor i Danmark. Som Bent skriver, så er der 2 mulige undtagelser for at skulle betale dansk registreringsafgift - enten skal bilen fysisk være i udlandet mere end halvdelen af året eller køre flere kilometer i udlandet end i Danmark. Dvs. et muligt tidskriterie eller et kilometerkriterie.

 

Når jeg skriver teoretisk, så er det fordi, der endnu ikke er reelle eksempler på, at SKAT godkender denne løsning og dermed tillader det i praksis. Jeg talte så sent som idag med min revisor (KPMG), som pt. fraråder ideen da man ikke helt kender konsekvenserne. Man kan derfor risikere at komme til at bøde for dansk registreringsafgift alligevel, da der ikke er dannet præcedens på dette punkt endnu. Måden at afklare spørgsmålet på vil være at bede om et bindende ligningssvar fra SKAT, men det kan tage op til et halvt år. (dog er jeg ved at undersøge nærmere, så jeg skal prøve at vende tilbage, når jeg ved mere).

 

Husk altid at når det kommer til skattesager, så har DU bevisbyrden...

 

/Olin

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Du må ikke som dansk statsborger køre i en tysk indregistreret bil i dk - Med mindre der er en tysk statsborger i bilen

 

Så nemt er det - Men du kan jo ringe til politiet og spørge for at være helt sikker

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager flyttemand men der har du ikke entydigt ret...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Korrekt Olin: Du glemmer bare en ting. Hvis danskeren der arbejder i Tyskland er socialsikret i Tyskland er han pr. automatik berettiget til exemptionslempelse efter overenskomsten.

 

Jeg er enig i at det med de udenlandske biler ikke er 100% implementeret men hvorfor søge bindende svar på noget som der ligger en klokkeren afgørelse og efterfølgende lovgivning om.

 

Til Flyttemanden: Det er fuldstændig underordnet om du er dansk eller tysk statsborger. Hvor har du dine oplysninger fra ?



Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 26-09-2006 18:39:23 Forfatter: Skat & Råd
 


Jeg er enig i at det med de udenlandske biler ikke er 100% implementeret men hvorfor søge bindende svar på noget som der ligger en klokkeren afgørelse og efterfølgende lovgivning om.



 

...fordi du stadig kan risikere, at SKAT går egne veje og dermed bøjer reglerne til deres fordel. Der er utallige eksempler på, at skattelovgivningen (som jo bekendt står skrevet sort på hvidt) bliver bøjet i forskellige retninger. Tag bare udstationering - ifølge det skrevne burde der ikke være så mange dikkedarer - max 42 dage pr. 6 måneder og det er det, men sådan fungerer det bare ikke i praksis desværre...

 

Men hvis du har et konkret eksempel på den med de udenlandske biler, så skal jeg gerne være efterfølgeren :)

Jeg er som sagt igang med via KPMG at få et præciseret svar på at man kan "nøjes" med kilometerkriteriet, meen vores kære SKATte venner er ikke altid lige hurtige og lige medgørlige...

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :
og hvem tror du laver de bindende svar. Samme Skat.

 

Hvis du læser lovteksten og forarbejderne så fremgår det direkte heraf at det er tilstrækkeligt at kilometerkriteriet er opfyldt, men ok, det skader ikke at få det præciseret i et bindende Svar.  

 

Herudover går du galt i byen. Skattelovgivningen er ikke bare sort og hvid. Hvis du tror at udstationering blot er Ligningslovens § 33 er du også på den. Der er meget mere ind det. Rent faktisk er Skat kun en del når vi taler udstationering. Der er også noget der hedder socialsikring som er mindst lige så vigtigt.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)