Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal have lavet logo!

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jeg prøver ikke at underbyde nogen :D det er min pris og sådan er det nu engang..

Nikolaj.. du kan tegne en skitse og sende den så vil jeg gerne regntegne det for dig..

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:26
Dato: 11-09-2006 21:48:53 Forfatter: Den innovative
Pas nu på I ikke underbyder hinanden. Send hellere en PM.

Hvorfor det? - det er jo til gavn for de andre aminoer.

Hvis nogen kører en lavere pris og højere kvalitet end jeg, så må jeg enten tage mig sammen eller gå min vej.

Hvis nogen kan lave mit arbejde til den halve pris, så har jeg måske en ny underleverandør.

mvh Hans

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:28
Dato: 11-09-2006 23:24:40 Forfatter: Daniel PP
Nikolaj.. du kan tegne en skitse og sende den så vil jeg gerne regntegne det for dig..

Det har jeg allerede gjort - Nikolaj - tjek din mail.

mvh Hans

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 00:43
500.- er jo ikke alverden. Men for de penge synes jeg det kunne være sjovt, om vi kunne løse opgaven i fællesskab - og enten bruge pengene på polske damer, give dem til et godt formål eller på noget helt tredje.

Jeg har lavet et lillebitte udkast, men vil lige høre om der er flere der er med på idéen - det kunne jo blive lidt skægt :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 00:49

Jeg har lavet et lillebitte udkast, men vil lige høre om der er flere der er med på idéen - det kunne jo blive lidt skægt :)

Det ku'' det da! Fortsæt endelig:-)

Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 01:10
Hej Aminoer,

Det med at underbygge priserne, det er måske fordi jeg kommer fra en branche, hvor prisen er så følsom, at man holder den meget tæt ind til kroppen. Det var mere for jeres egen skyld, men omvendt er ikke alle brancher ens.

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 01:20
Det med at lave logoer er også nogen tror man kan få lavet for en tusse eller deromkring - og det kan da sikkert også lade sig gøre. Problemet med at fastsætte en pris for et logo er, at det ikke er som at købe et kilo havregryn, men at der er indblandet en kunstnerisk/musisk variabel - udover, selvfølgelig, at logoet helst skal samle trådene fra en gennemtænkt forretningsmodel. Så, når folk beder mig om at lave et logo til dem ender det tit med, at jeg kommer til at fortælle dem om branding og andre "luftige" ting.

Til sammenligning betalte Danske Bank 32 mil. for det logo de har nu, men det indebar jo også, at de værdier et logo udstråler skal inkoorporeres i virksomhedens forretningsmodel. Så, et logo er meget mere end bare et logo - man skal tit snakke om allemulige andre ting, end om logoet for  netop at lave et ordentlig logo.

Nu er det jo nok lidt overkill at sammenligne Nikolajs mobildiskotek med Danske Bank, men princippet er det samme - hans logo skal jo også afspejle visse ting ved ham, som gør ham særlig i forhold til andre mobildiskoteker, samt det skal appelere til hans målgruppe; så 500.- rækker nok som en skrædder i helvede.

Jeg synes så det kunne være sjovt, hvis vi kunne samarbejde om at lave det, simpelthen for at prøve at samarbejde åbent om en opgave her :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:46
Dato: 12-09-2006 01:19:38 Forfatter: davidchristensen
Så, når folk beder mig om at lave et logo til dem ender det tit med, at jeg kommer til at fortælle dem om branding og andre ''luftige'' ting.

I min barnlige naivitet vil jeg nu bibringe mine konkurrenter inside viden om, hvordan prisfastsættelse bl.a. foregår i min virksomhed:

Min erfaring er, at et tal er meget lettere at forstå end en masse luftig snak om kunst og kreativitet. Derfor har jeg bestemt, at et logo hos mig har en fast pris, og at processen følger et fast forløb. Jeg gør i reglen en del for at finde ud af, hvilke værdier kunden ønsker signaleret, men jeg oplever, at jeg for det meste har bedre styr på, hvilke symboler der passer til disse værdier. Jeg forsøger også tit at få folk til at vise mig nogle logoer, som de synes er fede, så jeg kan sigte efter den samme stil.

Ofte holder jeg en rigtig dårlig timeløn på at lave et logo, men der er ret stor chance for, at det kaster andre opgaver af sig senere.

mvh Hans

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 02:00
Hvis vi alle samarbejder om logoet og hver sponsorerer hvad vi ellers ville have taget for opgaven, så kan det jo være at Danske Bank kan gå hjem og lægge sig, hvad angår prisen på deres logo :-P

Anyway - samarbejde, som resulterer i polske kvinder; jeg er frisk :-P (igen)

Jeg giver David ret i at et logo ikke er som at købe havregryn. Det er håbløst at forestille sig at man i den grafiske branche har listepriser på meget andet end timeløn. Og det skyldes at ydelserne er meget forskellige.

Du kan heller ikke spørge en revisor, hvad et årsregnskab koster, uden at han vil vide hvor mange kasseposter der er, samt om han skal stå for bogføringen - og om hvordan du afleverer dit materiale. Det, som kunden betaler for, er ekspertise - og ved at sætte en fast pris på et logo, så sætter i også en fast pris på ekspertise. Det er lidt håbløst i mine øjne.

Respekt, dog for dem, der tør love et færdigt logo for en fast pris. Tænk hvis det kun tog 1 time for 500 kroner? Det ville da være en ok hyre. Men hvis det tager 10 timer, så er den ikke så lækker igen. Og uanset hvem, der skal have et logo, så er 2-3 udkast sjældendt nok. Grafikeren skal bruge meget tid på at sætte sig ind i hvilken type virksomhed kunden driver samt hvilke signaler han/hun ønsker at sende. Jeg kan sagtens lave et logo til en ostebutik på 5 minutter. Men så er det også et logo, som viser at ostebutikken ikke har råd til at hyre professionel hjælp.

Men klø på, hvo som vover :-) Husk på et par ting, før logoet startes op (erfaringer jeg selv har gjort mig gennem egne produktioner samt gennem logoer jeg har fået til opgave at reproducere fra andre grafikere):

* Hvis logoet indeholder raster eller er meget kompliceret, så er det svært og dyrere at lave eks. folieskilte, klistermærker til bil, etc.
* Hvis logoet indeholder spotfarver er det dyrere at reproducere i tryk
* Hvis logoet er meget farvestrålende er det ikke sikkert at det nemt kan konverteres til sort/hvid, den dag der er behov for dette
* Hvis logoet er meget langt, meget højt, kvadratisk, asymetrisk, etc, stiller det også krav til virksomhedens andre materialers design
* Tænk på om logoet kan tåle at blive skaleret, inverteret eller roteret

Blot et par gratis (sponsorerede?) råd...

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 02:07
Godt så.

Jeg vil da (i åbenhedens hellige navn) gerne vise, hvad jeg bl.a. har sendt til Nikolaj.

Det forbryder sig mod stort set alle pb''s gratis råd, men man kan bare udelade baggrunden, så bliver det pludselig ganske simpelt.

mvh Hans

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)