Ja selvfølgelig vil man da sende en besked om at man har set at ens fotos bruges uden tilladelse osv. Men hvad vil du gøre hvis de sender dig til en anden site med besked om at det er ”dem” som har givet brugsretten for disse fotos?
Jeg tror det er mest effektiv at oplyse på sit eget site, at man er beskyttet af ophavsret (Danmark) copyright (udlandet) og at brug af tekst, billeder, design (mønster beskyttet design) vil være ulovligt idet man ikke agter at frigive brugsret uden forsørgelse osv. Så er du langt mere beskyttet i henhold til at få fjernet kopier af dine fotos andre steder idet du har oplyst det i forvejen.
Mvh
Juul
Tænk på hvor meget tid der er brugt på at copy / paste rename and so on :) ..Jeg er sikker på at "sælge" brugsretten er langt mere effektiv beskyttelse, da tiden for "ulovlig" anskaffelse er langt mere kostbar end den tid det vil tage a købe sig til brugsretten.
du kan gøre ligesom på flickr (http://www.flickr.com/photos/artiephotography/3513060620/), der er det tæt på umuligt at kopiere billeder.. Hvordan de så rent teknisk gør det, ved jeg ikke :)
Jeg sidder ikke og søger efter vores billeder på nettet, men hvis jeg tilfældigt finder nogen af de billeder, som vi selv har fået taget, så kontakter jeg naturligvis webshop-ejeren. Såfremt de ikke fjerner billederne indenfor 24 timer, sender jeg en regning.
Hej Louise,
Du er alt for flink
Det er almindelig praksis at sende en regning for uretsmæssig brug af billedet som første henvendelse. Regningen er for den brug af billedet, der har fundet sted og for at have gjort det uretsmæssigt. Blot fordi shoppen fjerner billedet har de altså ikke ret til at undlade at betale regningen. I praksis ender det dog oftest med at billedet blot bliver fjernet, og så sker der ikke mere. Efter sigende skulle det være svært at vinde den slags sager i Danmark.
Husk at tage screen captures som dokumentation inden en eventuel regning sendes. Regninger i størrelsordnen 5000 kr. er ikke ualmindelige. Der har været adskillige tråde på Amino omkring dette.
En sidste ting: Det er brugeren af billedet, der har ansvaret for at have den fornødne tilladelse til at bruge det. Det nytter altså ikke noget at undskylde sig med, at det var web-designeren, som blot leverede det med i en samlet pakke. (Konkret eksempel fra en anden Amino-tråd.)
Det er udmærket at man ved hvad man må og ikke må, men det betyder ikke at man har ret :)
Hvor let er det at lave kopi fotos af andre på nettet ?? det tager kun et knips med et kamera lidt photoshop Work og wupit du har et billede magen til, som andre har, da man jo sælger de samme ting.
Hvis man entydig kan fremvise ejerskab for disse fotos har man en chance for at få penge med hjem, ellers er det spil af tid.
Man kan forsøge sig med en høflig besked om, at de fjerne billeder fra deres site.
Der er ikke nogen sikker beskyttelse mod misbrug,af fotos på nettet. Dette program gemmer jo ikke signatur navnet i filen hvis man capture IT direkte fra skærmen. Hvis en bruger vil have et foto, så tager brugeren det.
Betyder det at hvis jeg køber programmet og bruger det, kan folk tage et "print scrn" og klippe det unødvendige ud. Ved at de gør det kan jeg ikke bruge programmet til at finde den med den webcrawler? Det er da mindre ufed mangel, hvis det er rigtigt
Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.
Nu bruger folk mest print screen funktionen, hvis det ikke kan lade sig gøre at kopiere billedet på normal vis. Af ren dovenskab vil de nok ikke benytte den teknik, hvis de bare kan højreklikke og gemme billedet. På den anden måde skal de jo hen og beskære billedet bagefter, og det er heller ikke sikkert, at de får billedet i optimal opløsning.