Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor bliver vi i Danmark?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu snakkede vi om Skype''s 25 millarder kr. salg i en anden tråd og jeg kom til at dreje emnet ind på globalisering. Det blev lidt offtopic så her er en ny tråd om emnet. Først lidt baggrund:

 

Noget der kunne være sjovt var hvis Thorborg kunne få Janus i snak med Bendt Bendtsen. Jeg er sikker på at vores erhvervsminister gerne vil høre hvad Danmark kunne have gjort så Skype var blevet indregistreret her istedet for i Luxemborg og brugt danske ansatte istedet for at outsource til Estonia. Sådan en "lille" Skype handel kunne have smidt et par ekstra milliarder på budgettet alene i skat

 
Hvorfor er det egentlig at vi indregistrerer vores virksomheder i Danmark? Det er forholdsvist nemt og fuldstændigt lovligt for os at starte i, eller flytte virksomheden til, et vilkårligt EU land og dermed betale mindre i skat samt omgå en masse finurlige pensionsregler m.m., uden at vi dermed prøver at snyde nogen.
 
To fordele jeg nævnte i den anden tråd er stolthed og nemhed: Stoltheden over at gøre det i Danmark og nemheden ved intuitivt at forstå reglerne herhjemme. Den største forhindring er egentlig blot at have overskuddet, hvad enten det er i tid, interesse eller økonomi, til at sætte sig ind i et andet lands regler. Hvordan klarer man regningerne, hvad betyder det for ens forhold til Told & Skat, osv. De vækstvirksomheder der starter med dansk baggrund flytter ofte udenlands som en uundgåelig konsekvens af globaliseringen. Er det virksomhedsskatten vi skal ændre?
 
Mit håb for tråden her er at vi kan fremhæve hvad der får os til at blive i Danmark og hvad der får os til at, ja, skride.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thor,

Interessant emne!

I mine øjne er Danmark ikke det værste sted at starte op, eller at blive i, for den sags skyld.

Mange fokuserer på skatten, og jeg har også svært ved at se det sjove i at betale topskat. Men det er jo først et "problem" at skatteprocenten er høj når man for alvor scorer kassen.

Jeg har personligt haft stor glæde af alle de offentligt betalte rådgivningstimer jeg har fået, og jeg synes faktisk at de administrative byrder man har som opstarter er til at overkomme. Det er ikke nødvendigt at betale revisorer og advokater bare fordi man har fået en ide man vil afprøve.

Det danske marked, altså hjemmemarkedet, er måske ikke så stort, men for en virksomhed med eksportpotentiele kan Danmark være et ganske udemærket testmarked. Vi har en høj anvendelse af IT, uden at vide noget om det vil jeg tro at mere end 85% af alle husstande har en rimelig ny PC med Internet opkobling. Alle virksomheder er også vant til at bruge IT værktøjer. Det åbner op for nogle muligheder.

For den skat vi så betaler får vi så også noget tilbage. Jeg har været en del på sygehuset og ved speciallæger pga. jeg har haft lidt problemer med det ene øje. Og det har jeg aldrig fået en regning for. Vores infrastruktur med veje/motorveje/broer etc. er også fin, og det er endda gratis at køre på motorvejene, modsat flere andre europæiske lande. Der er mange andre goder som man også har når man bor i Danmark.

Det eneste "problem" jeg har med at have min virksomhed i Danmark er de høje lønninger. Der skal være en solid indtægt i firmaet før man kan begynde at ansætte (eller en god investor).

mvh Carsten
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Så fik vi gang i debatten . Danmark er slet ikke det værste sted at starte en virksomhed, og slet heller ikke det værste sted at bo. Hjemmemarkedet er virkelig godt, jeg vil næsten gætte på at 95% at alle husstande har en PC med internetopkobling. Det er dog ikke kun IT virksomheder der bliver til vækstvirksomheder, produktion og import/eksport er også lovende områder hvor det danske marked er gode at starte på.
 
Jeg er helt med på at vi får meget retur for vores skat, såsom sygehuse, uddannelser og infrastruktur. Der er dog ikke den store forskel i Europa hvad det angår, det er kun USA der som det eneste vestlige land ikke har en offentlig sygesikring eller gratis uddannelse for alle. Danmark er dog nok lidt bedre stillet end de fleste, med gratis universitetsuddannelser.
 
Lønninger! Dejligt emne. Vores generelt højere skatteprocent gør inddirekte at vi betaler mere i løn til vores ansatte og har f.eks. gjort det rentabelt for Skype at outsource til Estonia. Jeg tror ikke selv på myten med at du får 100% effektivitet til 20% af prisen, forskellen ligger nok mere i den ekstrabyrde som vores sociale udgifter udgør. Den vil jeg dog ikke af med, så vil jeg hellere fremhæve fordelene af vores sociale sikkerhedsnet overfor vækstvirksomheder.
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad angår SPAMfighter og andre der sælger digitale produkter fra Danmark, så er der nu mange gode grunde til at skride.
Det største problem vi har, er at vi skal pålægge alle vores private EU kunder dansk moms. Det syntes praktisk talt alle EU borgere er kedeligt, da vi har en af de højeste momssatster i EU. Det betyder at en Spanier skal betale 25 % i moms af SPAMfighter, mens han kan købe et konkurrerende produkt i Spanien med blot 16% moms. Og hvis han er rigtig kvik, så køber han skidtet i USA og betaler intet.

Så du kan nok se at vi står i en rigtig, rigtig dårlig situation her. Vi har brugere i 200 lande og jeg er ked af at sige at mindst 35 % af vores salg kommer fra danskere, selvom de kun står for ca. 15 % af vores brugere og det er rigtig, rigtig kedeligt!

Dbh Martin
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
 
Fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, bunder et eller andet sted i det sociale sikkerhedsnet,
i DK er det rimeligt nemt for en virksomhed at justere arbejdsstyrken, i feks Tyskland "hænger" arbejdsgiveren meget mere på den ansatte, hvilket også gør at i opgangstider er tyskeren nok lidt
langsommere til at ansætte folk, da han lige vil se om fremgangen varer ved.
At dagpengesystemet så på nogle virker som en sovepude, er selvfølgelig bagsiden af medaljen.
Endvidere skal der en vis volume til inden det er rentabelt at udflage, ligeledes har du i opstarten,
hvor du måske ikke tjener det store, alle goderne til rådighed, selv om du ikke betaler det store i skat.
 
Måske man kunne lave en skattemodel, hvorman beskattede som man gør i dag, men eksempelvis
kun betalte ex 20% i skat af den skattepligtige indtægt der ligger ud over ex 1 mio.
Dette ville nok bevirke at det var knap så attraktivt at udflage, og disse personer der med et åbentlyst drive ville blive her i landet, og ansætte folk der så kunne beskattes.
 
så med enkelte småjusteringer er DK ikke det værste sted at starte
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige netop den med momsen er en ligtorn.

Jeg bor selv i SdrJylland. og mener man burde invitere Skatteministeren ned til grænsen et par timer en lørdag eftermiddag, hvor han så ville kunne se hvad der på små trailere slæbes ind i landet af byggematerialer, hårde hvidevarer, cykler og andre større forbrugsgoder, netop pga den lavere tyske moms.
 
Så det er ikke så underligt at sydlige Jylland er den landsdel med størst andel af biler med jydekrog,
Og ja, traileren der forøvrig er produceret på Fyn køber man selvfølgelig også i Tyskland
 
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en anden grund til at jeg nu vælger at flytte visse af mine aktiviteter fra Danmark til udlandet: Alt for mange af de udgifter jeg har i f.eks. USA kan jeg ikke trække fra - herunder bl.a. drikkepenge, udgifter uden billag og udgifter med billag skattevæsnet ikke godkender (typisk fordi de er "mangelfulde"). Det betyder, at jeg har oplevet at blive beskattet med mere end 100% af de faktiske beløb jeg har indtjent, og det gider jeg naturligvis ikke. Jeg har intet imod en høj skat og et godt velfærdssystem men når vi kommer op over 100% står jeg af.

Ikke alle lande har samme krav til billag som vi har i Danmark og mange steder er drikkepenge, "repræsentation" og "bestikkelse" en naturlig og nødvendig del af det at drive forretningen. Mange af disse udgifter kan man bare ikke trække fra i Danmark og det stiller mange, som jeg, utroligt dårligt. Mit valg er i forhold til den del af forretningen enten at droppe den, betale op til over 100% i skat, eller flytte det til udlandet. Jeg har så valgt det sidste. Det overskud jeg så eventuelt vælger at tage hjem til Danmark betaler jeg gerne indkomstskat af.
 
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)