|
Rettelse: Vil du have en computer der virkelig har power - så køb en SGI i den tungere klasse. Men så snakker vi altså et helt andet prisleje, og så er du stadig tilbage i problematikken omkring at du skal ud og have licenser til de programmer du har tænkt dig at køre på den. Du kan dog også godt få emulerings-programmer til SGI, men så er vi tilbage til diskussionen om hvad man virkelig har brug for, versus hvilket operativsystem/platform man vælger. |
Apple sammen med PC..
|
Adobe-baserede programmer kører mærkbart dårligere, på de nye Intel-Macs, end de gør på PC og på de gamle Macs. Som han selv er inde på, at er det fordi de endnu ikke kan afvikle programmet direkte, men må køre det via Rosetta. Adobe har ingen planer om at lave en speciel release der fixer dette... så man må bare vente på at de nye versioner kommer af sig selv. Fraende: Det ville derfor være direkte idioti at købe en intel imac, lige nu - hvis du primært skal bruge den til grafiske programmer. Både fordi du som du selv siger, er nødt til at købe helt nye licenser - for at arbejde på en maskine der performer netop disse opgaver, langt ringere end hvad du er vant til. Så slå koldt vand i blodet og vent lidt :) |
|
Jeg fatter det dog ikke, at skulle binde sig til deres minimalistiske og lidt forudsidigt design, hvor du derimod på pc market har alle forudsætninger for at finde noget som passer til dig, pc market er jo ikke bundet til noget somhelst, også derfor du finder så mange forskellige designes. Så var jeg dig så ville jeg overveje at gå ud i junglen og finde det som passer dig, så får du rå pc power til det halve og et design som passer dig :-) Hører du under de sidste 10% som har andre forudsætninger for at vælge mac, så overse denne kommentar ;-) |
|
Nu tror jeg ikke diskussionen handlede så meget om hvorvidt man kan lide en Apple eller ej (den klassiske religionskrig), men mere om det var praktisk muligt at rykke sine programmer og hvad man ellers har direkte fra en PC, og hvor hensigtsmæssigt det er. Personligt er jeg hverken for eller imod Apple - det er bare et produkt der differentierer sig på nogle områder, og som alle andre produkter er der både fordele og ulemper ved dette. Det handler om at matche behov. Vi har selv en MacBok på kontoret, og ejermanden er himmelhenrykt for den (han kører med bootcamp) - primært fordi at designet er en fryd. Han bruger OsX til alt det private, og Windows delen til arbejde, da mange af programmerne ikke findes til Mac, som fx Visual studio mm (men er dog stadig kraftigt irriteret over de småfejl der er ved bootcamp - så ikke helt optimalt). Tror det endelige råd er at du kan købe en Apple hvis du vil have en Apple, og ikke hvis du vil have en smart Windows maskine. Og vær sikker på at de programmer du arbejder med understøtter de nye Intel baserede Macs. Er sikker på at der ikke går alverden tid før det godt kan betale sig, det er bare ikke nu. |
|
Det jeg snakker om er designet som jeg som sagt vil tro er det 90% af alle mac brugere går efter, jeg vil så gerne argumentere imod hvorfor man evt ikke skulle vælge mac på den baggrund. Som jeg ser det er det bondefangeri, og lad mig komme med et par eksempler. I dag står vi altid over for valg lige godt hvad vi har med at gøre her i livet, da vi har så mange valg som aldrig før, monopolet er ophævet de fleste steder som betyder at der er flere spillere med i spillet. En computer i dag er blevet et design element, som mange forståeligt nok kigger på det design messige når der skal købes ny computer, ligsom når vi køber sko, biler, tv osv. På computer området ser det så lidt anderledes ud, da man har to spillere på banen, pc og mac. Det jo herligt at have valg, men når man vælger skal man gøre det med omhug. Køber du en mac er man bundet til deres design, som i også er inde på så betyder et byt nyt software i mange tilfælde og en ny måde at bruge computeren på. Vælger man en pc så der ikke kun en spiller, men adskillige spillere. For at sammenligne lidt så kan vi feks tage et tv, hvis du nu køber et samsung tv og du på et tidspunkt gerne vil have et nyt, så går man bare ud og køber et nyt, om det hedder samsung, philips, b&o eller hvad det hedder er lige godt, det er det samme i princippet. Har du en pc og skal ud og have ny og overvejer en mac, så det ikke bare lige at skifte som vi har fået fortalt her i tråden, og når macen er valgt så det bare ikke lige at skifte igen til pc. Det handler om valg, valg er frihed, og valg er godt. Hvis vi forestiller os at du på kontoret eller hjemme, får ny indretning, alt bliver skiftet fordi du har muligheden, lige fra lysestager, møbler, tæpper, farver osv. osv. så står macen tilbage, og du tænker shit den passer ikke ind, hvad gør vi. I mac verden har du ikke mange valg. Var det en pc så skiftede du bare kabinettet og skærmen, hvor du kan vælge imellem hundrede måske tusinde forskellige producenter og designes. Så ved jeg godt at noget af det geniale ved mac designet, er deres minimalistiske design, som går til alt, men du kan ikke komme ud af den bunden cirkel som du befinder dig i. Nu er i fleste jo her i den grafiske branche og der har vi jo også altid et valg. Kan vi ikke lide hvad der bliver lavet det ene sted så tager man bare naboen. Det derfor du ser mange firmaer skifte deres designere eller får freelance ind på projekt basis, simpelthen for at man ikke kommer til at kører i den samme rille. Det handler om valg og om forskelligeheder for kunden. Det er en meget vigtig ting i alt hvad du foretager dig her i livet, og noget vi tager forgivet, men også noget som kan give bagslag i sidste ende, hvis man ikke sørger for at forny sig og opsøge muligheden for at vælge. Nå nok snak tilbage til mac snakken, bare en lille indskydelse for er ekstrem vigtig efter min mening ;) |
|
Det var delvist dig jeg henviste til ja. Men mener nu stadig at det netop er religionskrig du er ude i ![]() Apple tilbyder et produkt som opfylde mange menneskers behov - behov som du muligvis ikke har/forstår. Det får dig til at kalde det bondefangeri. Det gør det ikke til bondefangeri. Nogle foretrækker OsX, nogle foretrækker Windows, nogle foretrækker PC''en muligheder, andre hader de problemer det kan give, nogle sætter design over skalerbarhed, andre vil gøre det unikt, nogle går op i mest power for pengene, andre går op i design og brand. Hvis Brian køber sin Apple løsning, er fuldt tilfreds med det så er det ikke bondefangeri - så er det en god løsning. ...er forresten selv PC mand, bare lige for at understrege at det ikke er det det handler om ![]() |
|
Og om Brian er tilfreds eller ikke er heller ikke vigtigt. Det handler om valg, og valgmulighederne er ikke de samme hos mac som hos pc, så kan du stå på hovedet eller slå kolbøtter, for det er det ikke. Og det enlig kernen i indlægget, jeg har på intet tidspunkt sagt at det ene er bedre end det andet, men jeg har sagt at der er nogle overvejelser man skal vurdere inden man får sig en mac, enlig det nogle af jer også nævner angående softwaren feks og enlig det han spørger om :) Så nej det har intet med religionskrig at gøre, jeg er bestemt ikke fanatisk pc brugere, jer ser bare tingene i et større perspektiv nogle gange, og blabber løs om det i håb om at andre får øjnene op for det. Om han køber en mac eller en pc er jeg ligeglad med, bare han har overjet det som jeg har sagt og det som i andre er inde på. Det hedder råd og ikke religionskrig ;) |
Brian spørger om hvad mulighederne er, så derfor handler indlægget udelukkende om han er tilfreds eller ej. Jeg er helt enig med dig i at der er færre valgmuligheder ved PC, men om der er valgmuligheder eller ej ved Apple er 100% underordet - køber han en Apple, så får han en Apple - ikke en pc. |
|
Det jo ikke så sort/hvid som du vil gøre det til, det lækre ved at spørge et sted som her, er at man mange gange får indput for mange forskellige med meget forskellige kompetancer, det så op til en selv at sortere i det. Det kan sikkert godt være at Brian er ligeglad med de ting jeg fortæller, men så har han da fået muligheden for at belyse dette problem, hvis han ikke selv har tænkt over det. Det er det igen med valgmuligheder ;) Jeg ville da også være ked af det at skulle snakke med en sælger hvis jeg skulle have ny bil, hvis han ikke automatisk kom indenom andre ting som jeg total uviden mand som skal have ny bil måske ikke lige har tænkt over. Så løsen lidt op, og tag imod, det ikke farligt, du kan som sagt selv sortere i informationen bagefter ;) |
Bliv gratis medlem