I tidernes morgen, da jeg arbejdede som grafisk system konsulent hos en af de dengang største Apple-servicecentre, der havde vi allerede "ren mac versus pc-emulering"-diskussionen, da PowerMac serierne kom og de gav mulighed for både hardware- og software-emulering af en MS-platform. Men efter at vi havde solgt løsninger baseret på dette i et halvt år (og brændt fingrene gevaldigt på nogle sager), endte vi med at konkludere at, vil du køre Windows-programmer; så køb en PC. Vil du have en Mac, så må du også acceptere at køre med Mac-baserede programmer.
Jeg forlod konsulent delen af branchen helt for 5 år siden, men jeg har da stadig god kontakt med nogle af mine kolleger fra dengang, som stadig har fingrene i jorden. Og de hælder stadig til den ovenstående erfaring vi gjorde os dengang. Godtnok er emuleringen på Mac i da en hel del bedre end dengang, men der er stadig det basale problem, at blot fordi din WindowsXP kan køre på din Mac, så er det ikke endbetydende med at alle applikationerne nu også syntes det er lige sjovt. Nogle giver nogle underlige uforklarlige fejl, som simpelthen ikke kan løses og grunden til dem ligger formentenlig et eller andet sted i emuleringen.
Hvis du meget gerne vil have en iMac, så syntes jeg da også du skal købe den. De har en høj performance og et lækkert design, plus at skærmen der sidder i også er rigtig god. Men du må så også bide i det sure æble og gå ud og købe Mac-licenser af Photoshop m.m. Det er selvfølgelig en ekstra udgift, men jeg vil sige at det er nødvendigt. At køre med dine Windows-applikationer i en emulering på Mac''en, vil svare til at tage en Ferrari og så hælde 92 Oktan på den og udelukkende køre den i tredie gear (ser stadig fed ud - men kører ikke helt så godt).
Men hvis det udelukkende er for at have en computer/skærm som ser fed ud, så kan du jo også vælge at investere i en Windows-dåse af en eller anden art og gemme den væk under skrivebordet og så blot købe en Apple-skærm. Denne løsning kommer dog til at koste ca. det samme, som hvis du købte iMac''en - men til gengæld skal du ikke ud og have nye licenser (bare Creative Suite Advanced alene vil koste det samme som din iMac.) Og hvis du skal ud og bruge det dobbelte beløb på licenser, som det beløb du har brugt på Mac''en, så skulle du måske holde fast i dine nuværende PC-licenser og så bruge nogle af "licens-pengene" og købe en ordentlig køter af en Windows-arbejdsstation.
Jeg har arbejdet med Mac i mange år - og har været rigtig rigtig glad for dem. Men efter så at have arbejdet på SGI og kraftige Windows-platforme, så har jeg desværre skiftet "religion". Men jeg syntes da stadig at Mac''erne er nogle flotte og dejlige maskiner og vi har da også stadig en enkelt i MediaMouse, men det får mig dog stadig ikke til at vige fra min daglige arbejdsstation: Dual 3Ghz processor, 3½ GB ram, dobbeltskærmløsning m. 2 x Quadro-kort + 1 x Matrox, 200 GB stribed RAID, direkte 2Gbit opkobling til vores data-server, og jeg kunne blive ved .
Men for at vende tilbage til min pointe: Vil du køre PC-applikationer, så køb en Windows-platform. Vil du have en Mac, så køb rigtige Mac-applikationer. Mac er ikke blot et spørgsmål om operativsystem, design og applikationer - det er en livsstil.
|