Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er reglerne for en fotograf?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Stine Arnholtz:
Det er kun firmaer som kan sende pr efterkrav nu og man skal vidst have opretten en giokonto eller noget i den stil - men har nogle af jer prøvet at sende pr efterkrav efter 1 januar 2009?

Du har sendt kunden en faktura, så må man da mene du er firma ?

Læs evt

postopkrævning

/allan

Fra Århus
Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:47

Ja det ville også være ret smart at gøre, men i det der er ca 1400 billeder, så vil det tage mig meget lang tid at lave. Var det bare 10 billeder fik så var det også det jeg havde gjort. Men idet, det er så mange billeder vil det tage en krig at lave og så kan min løn ikke længere betale sig, da det er fast pris de har fået.

Fra Århus
Tilmeldt 6. Mar 09
Skrevet kl. 12:07

Nå, jeg har lige haft ringet til postdanmark som ikke helt kunne give mig et klar svar på hvordan jeg opretter mig så jeg kan sende pr efterkrav. Manden jeg talte med sagde desuden at det var for besværligt at oprette sig for bare en kunde.

UPS skal have over 500kr for at køre ud med den cd til kunden. Så ja det bedste ville da vidst være at køre ud til forældrene selv og aflevere dem og håbe på at de har pengene liggende.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:28

Stine Arnholtz:
Nå, jeg har lige haft ringet til postdanmark som ikke helt kunne give mig et klar svar på hvordan jeg opretter mig

Det kommer ikke bag på mig jeg skulle nylig finde det nærmeste posthus med billet net ringede til dem og det kunne de ikke hjælpe med Smile

Stine Arnholtz:
Manden jeg talte med sagde desuden at det var for besværligt at oprette sig for bare en kunde.

Indifferent vi må da ikke håbe hans chef dyrker Amino

Stine Arnholtz:
Så ja det bedste ville da vidst være at køre ud til forældrene selv og aflevere dem og håbe på at de har pengene liggende.

Kan du ikke kontakte dem og sige du kommer personligt med de billeder til forældrene og at du så syntes det ville være en god ide hvis pengene lå klar ?

/allan

Fra Århus
Tilmeldt 6. Mar 09
Skrevet kl. 12:31

Jeg har lige fået dette brev fra en fotoven - så jo, jeg ringer lige til dem og siger at jeg har cden klar, så hvis de er klar til at afrege så køre jeg ud med den efter arbejde.

Hej Stine.

Der er vist ikke nogen der har givet dig en korrekt juridisk forklaring.

Der er to ting du skal være opmærksom på.

1) Betaling
2) Leveringssted

Som det vil fremgå nedenfor må du tage udgangspunkt i den normale lovgivning for køb og salg af varer. Fotografier er en vare som alt andet. Derfor skal du kende købelovens regler.

Købeloven kan i mange tilfælde afviges - hvis du har en aftale. Når du ikke har en aftale gælder udgangspunkterne i købeloven. Jeg har sat to af de vigtigste ind her. Jeg forklarer nedenfor hver punkt kort hvad de betyder.

ad 1) Købelovens § 14: "Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køberen ikke pligtig at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed.

Som det fremgår skal en udlevering af ydelser ske samtidigt. Det vil sige du skal levere billeder de skal betale. Hvis ikke de betaler skal du ikke udlevere varen. Det er udgangspunktet i loven.

ad 2) Købelovens § 9: Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

Som det fremgår her - skal du levere på dit forretningssted - eller din egen adresse. Du behøver derfor ikke sende billederne. Det man gør i praksis er, at du oplyser kunden, at nu er billederne klar og kan afhentes på din adresse. Dette udgangspunkt gælder medmindre du har aftalt du skal sende billederne. Ved forsendelse gælder andre regler.

Dette er juraen noget andet er hvordan man gør det rent praktisk og bedst. Held og lykke og stil endelig spørgsmål hvis du har flere.

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)