> Puha da, vidste jeg ville få høvl, men ligefrem med bandeord......
Du er vist meget ældre end du giver dig ud for 
Hverken bandeord, uforståelig musik eller hængerøvsbukser skræmmer mig ...
Derimod skræmmer det mig, at se unge energiske mennesker med stærke iværksættergener ende som super liberalister (=supper egoister uden respekt og kærlighed til det land og samfund de er vokset op i) fordi de hele tiden er stødt ind i usaglig modstand mod det DE gerne vil (iværksætteri) og den (måske lidt "skræve" eller utraditionelle) måde DE gerne vil komme videre i deres liv på. Det skræmmer mig, at nogle voksne i samfundet helst ser, at alle børn udvikler og uddanner sig efter samme firkantet formel som dem selv. Og det skræmmer mig, når skolelærere griner af eleverne, når de vil noget lidt ud over det sædvanlige med deres liv.
Måske er jeg bare naiv, men jeg tror, at hvis vi bakker bare en smule mere op om de talentfulde teenagere, der gerne vil iværksætte, så vil de også vokse op med en lidt større loyalitet overfor os ældre og hele samfundet. Og det synes jeg er bedre end den der super-liberalisme.
Naturligvis er forældrene en vigtig del af de fleste unges liv - ja, nogle af os holder faktisk stadig meget af vores forældre, og værdsætter dem, selv om vi er noget ældre. Men jeg tror også at mange forældre til ivrige og iværksættermodne teenagere kan være lidt skræmte og usikre over for det hele. For vi lever jo ikke i en iværksætterkultur. Iværksætteri er stadig skræmmende, fremmed og opleves som "farligt" af mange.
Så når jeg snakker om en sponsor- eller mentorordning, så var det bestemt ikke tanken at det skulle være for at tromle hen over forældrene. Absolut ikke! Men jeg tror måske også at nogle af disse forældre kan have gavn af, at der er en udefra - en erfaren iværksætter, der kan berolige dem med, at der skam ikke er noget galt med deres barns lyst til iværksætteri og at det bestemt ikke behøver at være så forbandet farligt - netop hvis de får lidt gode råd undervejs (f.eks. vigtigheden af IKKE at spare på en gode revisor og jurist!).
For en af mine pointer er jo netop, at når man er 15-18 år, så HAR man mere end nogensinde råd til at begå fejltagelser. Man har ingen økonomiske forpligtelser og et langt liv til at rette op på de fejltagelser man måtte begå.
Jeg kender en ung gut i USA der hedder Harrison Gevirtz, der siden han var 12-13 år har knoklet med bl.a. affiliate marketing. Og det er han god til. Allerede som 15 årrig tjente han på den pæne side af $50k om året og blev inviteret som indlægsholder på nogle af de store Amerikanske marketingkonferencer (det var ved en af disse, hvor vi begge talte, at jeg første gang mødte ham).
Da krisen kom i efteråret mistede han det hele. Han var 16-17 år på det tidspunkt. Sur røv - men ingen katastrofe. Hans søde mor tager sig af ham, som hun altid har gjort, og Harrison giver naturligvis ikke op. Hans fejl, og dermed tab, gør ikke at han må flytte fra hus og hjem, for hus og hjem har netop ikke været hans ansvar.
Hvis ikke man har råd til fejltagelser som 15-årrig - hvornår har man så? :)