Jeg er ledig og arbejdssøgende (som alm. lønmodtager på dagpenge). Samtidig er jeg sandsynligvis tæt på, at få en designopgave (ikke direkte i mit fag). Jeg er usikker på, hvordan jeg skal forholde mig ift. dagpengesystemet og Skat. Opgaven vil sandsynligvis have et omfang, der kan klares i fritiden - altså selvstændig bibeskæftigelse. Jeg kan ikke blive lønmodtager freelancer, da der ikke er tale om, at firmaet skal lave lønsedler med skattetræk etc. Jeg kommer sikkert ikke over de 50.000 kr.s moms-mindstegrænse, som alm. selvstændig virksomhed kræver. Forstår jeg det rigtigt, at Skat ser een som lønmodtager (ved selvstændig bibeskæftiget), hvor man skriver sit overskud (indtægt minus udgift) på selvangivelsen? Hvad er forskellen på freelancer og selvstændig bibeskæftiget ? Til forklaring har jeg tidligere i andet ledighedsforløb søgt hjælp hos min Akasse/fagforening. Jeg skulle registerere mig som bibeskæftiget selvstændig - og det inden jeg fik nogle opgaver. Det var bare spild af tid - brugt på "klippekortet", som selvstændig - da jeg aldrig fik nogle opgaver i hus. Det var noget bagvendt; man skulle registreres, før man fik opgaver, og når man så ingen fik, gik man som nævnt og brugte af den tilladte selvstændigheds-periode, uden at lave noget! Desuden glemte de at lukke min virksomhedsregistrering, da jeg bad om det, så jeg var tæt på helt at miste dagpengeretten! Mit andet spørgsmål er, når firmaet skal betale for opgaven: hvordan skriver man en regning/faktura hvis man fx er selvstændig bibeskæftiget, og Skat ser en som lønmodtager-status ? Jeg har jo ikke noget forhold til moms, når jeg ikke er momsregistreret, og intet CVR nr.... Her vil jeg gerne have en helt basis forklaring (gerne links og billeder) - altså vi er helt i vuggestuen :) mvh Lene |
Ledig - og freelance/selvstændig tvivlsspørgsmål !
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)