Jeg overvejer at starte et lyddesigner firma og har kigget lidt på diverse ting omkring momsregistrering osv. Men mit spørgsmål er egentlig: Hvornår kan jeg trække lydudstyr fra og hvilken indkomst kræver dette? Et link eller et godt svar vil hjælpe gevaligt, da jeg skal have investeret yderligere før jeg vil opstarte firmaet...
Er der så overhovedet nogen grund til IKKE at lade sig momsregistere, eller giver det en masse bøvl + uventet regninger. Er ikke lige en haj til moms endnu...
Jeg har lige været igennem samme mølle. Som jeg ser det kan du lige så godt registrere dig med det samme, på den måde kan du få momsen tilbage for dine køb (også selv om du ingen omsætning har). Jeg villle også undersøge om dit lydudstyr går som IT hos Told & Skat. Der kan du nemlig straks afskrive hele beløbet, hvis det er under 10.000 kr.
Indberetningen af moms er heller ikke så svært. Jeg klarede det på 10 minutter i første forsøg på www.skat.dk
Det lyder jo ret godt, men kræver told og skat ikke at se en reel indtjening på et tidspunkt? Jeg går stærkt ud fra at jeg får en, men det første stykke tid (måske et år eller 2) vil beløbene formentlig være ret små (vil have en anden primær indtægtskilde). Der må da være et eller andet som gør at alle ikke bare opretter et fiktivt selskab for at trække deres nye computer fra...
Ud fra mine samtaler med SKAT er det en bedømmelses sag fra SKATs side. Åbner man en virksomhed for at trække fra og så lukker den igen, tror jeg skal vil kræve pengene igen. Men de tillader at man har en opstartsfase, der er altså plads til at man i starten har flere udgifter end indtægter, det kan selvfølgelig ikke blive ved, men 1 til 2 år tror jeg ikke gør en forskel hvis SKAT kan se du arbejder på at fremme din virksomhed.
Jeg villle også undersøge om dit lydudstyr går som IT hos Told & Skat. Der kan du nemlig straks afskrive hele beløbet, hvis det er under 10.000 kr.
Reglerne om straksafskrivning gælder driftsmidler generelt og ikke kun IT. Derimod er der særlige lempelige regler for afskrivning af software, men det er noget andet. Uanset om det er hardware eller driftsmidler generelt kan man dog kun foretage straksafskrivning hvis det pågældende driftsmiddel kan anvendes selvstændigt og ikke er bestemt til at fungere sammen med noget andet. I såfald ser man på den samlede anskaffelsessum for det hele.
Jeg er enig i det der bliver sagt om hobbyvirksomhed men der er mange aspekter. Ved 3 års underskud begynder de røde lamper at blinke, men det er ikke ensbetydende med at der er dømt hobbyvirksomhed på forhånd. Ofte kræver det bare at får overbevist myndighederne om det, og evt. fører en skattesag.
En god ide er at lave en forretningsplan og nogle overordnede budgetter. Om ikke for andet så for at have noget at kunne fremlægge som sandsynliggører at man ikke bare er startet op uden forventninger om at kunne lave overskud.
Forventer man underskud fra starten eller har man store investeringer som lægger beslag på mere ind virksomhedens overskud vil det altid være en fordel at lade sig momsregistrere fra starten.
Men taler vi derimod om en konsulentvirksomhed o.l. hvor der ikke er nogle særlige investeringer, som giver overskud fra starten kan det være en fordel ikke at momsregistrere sig fra starten. Det er dog kun interessant hvis kunderne er private, og momsen derved er en udgift for dem. Ellers er det uden betydning.
Jeg er nu lige blevet ansat som freelancer hos et lyddesigner firma, så en indkomst skulle der gerne komme. Er det ikke bare nemmest at ringe til Skat og så få dem til at guide én eller hvad? Er det også hos dem jeg officielt opretter firma?