Hejsa, Kunne bare godt tænke mig at høre hvad I mener der driver folk som bare bliver ved og ved og ved og..
Dette synes jeg ihvertfald er et af kendetegnene ved en god iværksætter. At han tør sætte gang i noget og tro 100% på og så satse alt og bruge alt sin energi på det. Hvor kommer motivationen fra? Er det noget man er født med eller skal man have denne her såkaldte "iværksætter i maven"?
Som ung iværksætter der prøver at køre et firma samtidig med uddannelse og alt hvad der dertil hører er det spændende at høre hvad I siger. For det er sgu svært nogle gange at holde dampen oppe.. |
Motivation
Men du skriver at du går i skole, det er sgu også hårdt at arbejde med begge ting. Måske skulle du tage et valg? Dbh Martin |
Jeg ved ikke helt om jeg brændte for det jeg lavede ved siden af skolen. Det var mest de små succeser der blev gjorde, at jeg fortsat følte det var sjovt og lærerigt. Selvfølgelig var det spændende, men jeg kunne da godt finde andre ting jeg følte mere interessant - der var bare ikke et marked for dem, eller i hvert fald ikke et marked jeg kunne komme ind på :) At snakke med andre, der deler din interesse for at være selvstændig, kan også være med til at holde humøret oppe. I mit tilfælde var der ikke så meget response fra klassekammeraterne, de syntes selvfølgelig at det var fedt at det gik så godt, og i deres øjne var det da også noget der gav lidt credit, men der var ikke så meget modspil.
Evt. en partner - at være alene kan være usandsynlig kedeligt, men omvendt bør man ikke hive sin bedste ven ind i det, hvis han ikke har flair for det. |
Ja, det er skidehårdt og nogle gange føler jeg sgu også jeg burde droppe en af tingene. Men jeg tør sgu ikke kvitte uddannelsen. Jeg går på en 3-årig hhx grunduddannelse nu og den vil jeg gerne være færdig med. Så kan det være jeg måske droppe resten af udd. og dyrker mit iværksætter-gen fuldt ud. Hvis jeg skal blive lidt personlig så har jeg sgu nok også for mange ting. For 2 gode år siden fandt jeg ud af at jeg faktisk er ret god til volleyball. Det har jeg så trænet intest på lige siden og det går ret godt lige nu. Men det kan være skidesvært at holde dampen oppe når man har så mange (evt. FOR mange) bolde i luften. Og det var egentlig der jeg søgte råd, måske.. Jeg har startet en firma der udvikler web-løsninger. Og der er mange konkurrenter, men også mange kunder. Det er nok ikke det firma jeg skal leve på resten af mit liv, men det er en udemærket start til at få lidt føling med det at være iværksætter. Og så har jeg så selvfølgelig også programmerings- og grafikevnerne som der kræves.
Jeg tror det er meget rigtigt at det hjælper meget at have en af dele sin nye erfaringer med. Som du siger kan det være svært med skolekammerater og kærste som ikke altid kan forstå det (eller vil). Tit er det sådan at de slet ikke interesserer sig for det og det er næsten endnu værre. Egentlig synes jeg dette forum er at udemærket middel til at snakke lidt med folk der har mange år på bagen i iværksætter miljøet, men jeg burde måske finde mig en fast sparingspartner? |
Hej Grunk Du er nød til at brænde for det, ellers bliver det for surt i længden. Personligt arbejder jeg med møbler/indretning som også er min store interesse privat, så bliver det mere en livstil. Noget man glæder sig til at kaste sig over hver dag/aften. Det kan nok ikke undgåes at man kører lidt sur i det ind i mellem, men så syntes jeg egenligt at et par dage hvor man laver noget andet, selvfølgelig med tlf. med i lomme, så kunderne kan få fat i en hjælper. (derfor skal man som udgangspunkt virkelig være vild med det man laver, da man ikke kan gøre dette hver 14. ende dage.) der ud over, venner/omgangskreds med samme interesser hvor man kan vende tingene/ideer det for jeg meget ud af.
Men at tænke økonomi tror jeg ikke på
Mange hilsner
Lene |
Hej Grunk Glemte lige en ting. Syntes det lyder meget fornuftigt, at du gør din uddannelse færdig. Og kan snuse lidt til at starte selv, samtidig med læseriet. Det er sikker super hårdt pt, men i længden tror jeg du bliver glad for det. Så har du jo noget at falde tilbage på, du må jo også have brændt for det du læser, da du startede med det. Det er jo ikke sikkert det at være selvstændig lige er dig, mange savner jo en at dele det med, og det kan være svært at finde en der gerne vil det samme/tror på det. Samt man muligvis ikke tjener nogle penge i opstarten som kan tage en rum tid, før det giver pote. Og det er der man virkelig selv skal føle at man har årets ide. For at knokle videre. Og hvis det nu går op for dig at det slet ikke er dig, er det jo knap så labert atdu er hoppet fra en uddannelse som du er måske er godt i gang med.
Held & lykke med projektet
Mange hilsner
Lene |
Den bedste måde at forøge din succesrate er ved at forøge din fiaskorate. En igangsætter vil jeg mene, har forståelse for at der i forbindelse med forretning er en procentfordeling af succes og nederlag i stort set alle aspekter af dette.
Arbejder man rigtigt med det man laver, så accepterer man en højere fiaskorate. For statistisk set vil en forøgelse af denne være en forøgelse af succesraten og begge dele er eksisterer på baggrund af ens anstrengelser, som naturligvis også er øget.
Kort og kontant bør man lære at finde det positive aspekt i det negative og man skal lære hvad jeg vil kalde "væk og videre" princippet. - "Fiasko" (so what) videre til "succes", for den er der - den skal bare findes mellem fiaskoerne.
Nu er dette en meget firkantet beskrivelse af min allround holdning omkring motivationen.
Noget af det vigtigste er kort sagt, at lære at acceptere og tackle de nederlag der kommer og naturligvis lære af disse.
Mvh.
James |
Min motivation kommer først og fremmest af, at det er sjovt at lave det, jeg laver. Egentlig er jeg ligeglad med om jeg skal lave det som lønmodtager eller som selvstændig, når bare jeg har stor frihed til at løse opgaverne og god mulighed for at sende det kedelige arbejde videre til andre.
At sidde som direktør i et enkeltmandsfirma kan godt være kedeligt ind i mellem. En god idé til bekæmpelse af denne kedsomhed er at løse nogle af opgaverne i et netværk. Jeg bruger gerne andre enkeltmandsvirksomheder som underleverandører - og er gerne underleverandør for andre virksomheder. På den måde får jeg både faglig og social kontakt med andre. Jeg kan varmt anbefale at indgå i netværk om løsning af større opgaver - Løsningerne bliver langt bedre, end hvis man løser opgaven alene.
Mange studerende i dag har arbejde ved siden af studierne - og klarer sig fint alligevel. Hvis du skal prioritere fornuftigt, så skal du opprioritere studier og firma og nedprioritere café og discotek.
James
Du har meget ret i, at man skal acceptere et vist mål af fiasko. Jeg er begyndt at blive mere bevidst om de krav, jeg skal stille til mine kunder (i takt med at kunderne bliver flere og flere). Det betyder, at man ind imellem ikke får en kunde på krogen, fordi kunden stiller krav, der er uforeneligt i modstrid med mine krav. I en situation, hvor man har for få kunder, kommer man let til at sluge store kameler. I min situation, hvor ordrebogen passer meget godt ind i kalenderen, er det lettere at acceptere, at lade en kunde gå (altså "æde en fiasko").
Jeg vil derimod være meget ked af at komme til at lave fiasko ved at en kunde er utilfreds med det, jeg leverer.
I min private omgangskreds var det engang på mode at give sit hjem et firmanavn og et slogan. Mit hjem hed en overgang "Vejgård Virkelirkeri" med sloganet "Vi lirker til det virker". Det prøver jeg faktisk stadig at leve op til.
mvh Hans
Held og lykke. |
Hej Hans Selvfølgelig ville det være skidt at miste en kunde fordi man ex. ikke har kunne leve op til et relevant krav eller noget i den stil. Men det vigtige er, når den slags sker, at man ikke lader sig slå ud og kommer op på hesten igen.
Nu kan ens udfordringer - fiaskoer og succeser - være så meget. Men i bund og grund skal man nok ikke være iværksætter, hvis man sætter sig ned og tuder når man ramler hovedkuls ind i en mur. Men det er selvfølgelig ok, hvis man lige ømmer lige lidt, bare man kommer videre. :)
Men omkring slogans bliver jeg nød til at nævne dette slogan fra et andet firma jeg synes er konon:
"De ringer og vrøvler, Vi kommer og høvler!"
Mvh.
James |
|