Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-bog - problemer med grafik i Word / PDF

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Er i fuld gang med at skrive en e-bog. Over hundred sider er skrevet og diverse grafer og billeder er lavet men nu opstår problemerne! Skriver i Word 2007 og der kan man jo gemme som pdf hvilket er det format som e-bogen skal ende med at være. Det skulle jo så være så dejligt nemt (suk.. hvorfor kan det aldrig være det...) men alle mine grafer og billeder bliver forringet når de overføres til Word men bliver yderligere forringet når de gemmes som pdf - grafik og tekst i fx grafer er slørrede, pixelerede/udvaskede. Ses meget tydeligt når bogen printes, så det kan ikke bruges. Det underlige er at det ikke sker hvis jeg prøver at gemme en graf som pdf, direkte fra powerpoint hvor den er lavet. Har nu prøvet flere forskellige ting... copy pastet direkte fra powerpoint til word, gemt graferne som png, jpeg, tiff osv. dog uden noget acceptabelt resultat. Forstår det bare ikke!

Når jeg gemmer bogen som word-dokument søger jeg for at "Komprimeringsindstillinger" ikke udfører såkaldt "automatisk grundlæggende komprimering ved gem" og at udskrivning står til 220 ppi hvilket er højste kvalitet. Når jeg gemmer filen som pdf i Word står der optimer til: "Standard (onlineudgivelse og udskrivning)" hvilket jeg formoder er den højste kvalitet. Hvad mon der sker siden grafikken forringes?

Må sige at jeg absolut hader de ændringer der er lavet i Word 2007, men det jo en anden historie.....

Hvilke kvalitet anbefales det at gemme billeder, grafer m.m. i således at kvaliteten bibeholdes men med mindst mulig størrelse?

Håber der er nogen der har skrevet en e-bog / eksperter i word/pdf som kan hjælpe mig. På forhånd tak.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har også lige udgivet en e-bog og som du kan se hvis du køber den eller downloader den gratis bog, kan du se, at det ser fint ud. Og min bog er også skrevet i MS Word (dog ikke 2007, men 2003).

Du skal IKKE bruge Words indbyggede eksport til PDF. Jeg har efter at længere tids søgen fundet frem til at eDocPrinter er den absolut bedste måde, at overføre Word til PDF - inkl. fuld styring af alle interne links (referencer, indekser og bomærker oversættes til PDF links), eksterne links, farver, komprimering osv.

Tilmeldt 6. Aug 09
Skrevet kl. 16:51

Hej Mikkel

Mange tak for dit svar. Måske det så er Word 2007 der driller? Denne version vil jo også så gerne bestemme hvordan ens dokumenter skal se ud... Jeg vil bestemt tage et kig på din bog. eDocPrinter ser fint ud og så er det da billigere end Adobe's løsning (eller er det to forskellige ting?). Der er vist også noget med at aktive links ryger når man bruger words pdf funktion...

Ting jeg ellers går og tumler med er:

1) Kryptering, beskytter det mod at folk kan ændre/kopiere min pdf eller blot at den beskyttes med et adgangs-password? Er det nødvendigt? Jeg vil gerne at kunden kan printe bogen men ikke kopier teksten. Har tænkt mig at sælge den via e-junkie - de smækker et stempel på e-bogen, med kundens private informationer, så lysten til at dele bogen med hele verden mindskes.

2) Hvilket sideformat er optimalt? Herhjemme bruger vi jo meget A4 men da den skal sælges til andre lande er jeg lidt usikker på sidestørrelsen (må indrømme at jeg ikke aner hvilke papirformater man bruger rundt om globalt...) - det har vel betydning hvilket format bogen er sat op i når køberen udprinter bogen..

3) Kan jeg forvente at e-bogen vises på præcis samme måde hvad enten kunden bruger windows eller mac, nyt eller gammelt software? Er der en risiko for at fonte, formateringer osv. går tabt eller ændres alt efter hvad kunden har på sin computer og bruger til at læse pdf-filen med? Jeg vil jo gerne styre at overskriften på et kapitel står øverst på en side og at det er den rigtige font osv.

Håber du eller nogle andre kan hjælpe mig... vil være taknemmelig for alt hjælp om det at få en e-bog på markedet. Det er hårdt at sidde med en næsten færdig bog og så føle at man er ved at drukne i problemer mens tiden bare går. Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12

Word: Jeg synes altid Word har flyttet rundt på min grafik, når det har fået lov til at lave PDF'en.

Papirtyper: Europa bruger A størrelserne og USA bruger vist stadig Letter formater, der er ca 1cm lavere og 0,5cm bredere end A4.

Du kan vælge at sætte det op i et mere præcist program som f.eks. InDesign, der er lavet til netop opsætning af bøger, foldere og lignende. Det vil selvfølgelig gøre det besværligt, hvis du har mange Word-grafer i dit dokument, men du kan være sikker på at ingenting rykker sig rundt som små anarkister.

Jeg har aldrig prøvet at have ballade med skrifttyper, der forsvinder i PDF filer, men ved ellers ikke noget om dette.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:17

Man kan sagtens sætte bøger og andet op i Word - også med fin styr på grafikken. Det kræver bare at man kender Word godt, som med alle andre programmer. Min egen bog - på 1397 sider og 299 illustrationer, fungerer fint :)

Al kryptering og vandmærkning laver jeg automatisk via min shop

Og ja, du kan med ro i sindet forvente at en færdig PDF vil se ens ud hos alle :)

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 17:31

Hvis det ser sløret ud, er det måske fordi du har en lille skærm, og dokumentet ikke vises i hundrede procent.

Prøv nede i højre hjørne at indstille dokumentet til 100% hvis det ikke allerede er det

/ Morten

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Tilmeldt 6. Aug 09
Skrevet kl. 18:01

Tak for jeres hjælp.

Mikkel, din bog må jeg bare ha' så snart jeg er færdig med min e-bog og har lidt mere tid. Man kan have det bedste produkt men hvis det ligger i bunden af Google kan det jo være ligemeget.. Jeg forstår ikke helt det du siger med at kryptering og vandmærker (er det kun på illustrationerne du bruger det?) laves automatisk via din shop... er det ved hjælp af eDocPrinter?

Mht. papirformat så er der måske ikke nogen international "standard"? Vil jo gerne undgå at dem der printer på A4 får en tekst med en fed hvid ramme udenom eller omvendt (ved faktisk ikke hvad der sker hvis formatet på e-bogen ikke passer til papiret....)

Min skærm er ret så stor og grafikken ser også grim ud når den printes, så det er ikke det der er problemet lige i det her tilfælde... tror bare jeg køber eDocPrinter hvis det kan løse mit problem.

Alle dem der har skrevet en e-bog må da gerne komme med andre nyttige erfaringer - I har sikkert alle været igennem det samme som jeg står midt i....

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:11

Flavone:

Jeg forstår ikke helt det du siger med at kryptering og vandmærker (er det kun på illustrationerne du bruger det?) laves automatisk via din shop... er det ved hjælp af eDocPrinter?

Min webshop vandmærker automatisk alle sider i eBogen med købernes personlige informationer, da jeg sælger min bog som en personlig licens. Derudover krypteres bogen og beskyttes med et password. Krypteringen giver ret til print men ikke kopiering.

Min shop er opbygget på Redpitt Webshop - som er et firma jeg har vælret med til at starte.

Tilmeldt 6. Aug 09
Skrevet kl. 21:15

Ok, ja det er jo en smart funktion. Nu har jeg siddet og rodet lidt med eDocPrinter (iteksoft), det ser fint ud men jeg har endnu ikke fundet ud af hvilket billedeformat der er mest optimalt at bruge til e-bøger... der findes jo så mange... png, tiff, jpeg osv. Lavede en test hvor jeg brugte samme graf men i forskellige formater, de så alle sammen forskellige ud og havde hver deres styrker og svagheder. Et format ser mest tydeligt ud når det ikke er forstørret men ser så utydeligt ud når man forstørrer det og omvendt... teksten i grafer er gnidret eller også er farverne "løbet" ud.

Forstår ikke at det skal være så svært og tænker om det mon er Word 2007 der driller (noget går helt sikkert tabt når jeg paster min grafik ind i et doc)

Findes der slet ingen guidelines til optimal grafik i pdf filer?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:27

Jeg har ikke haft problemer med det, men jeg bruger som sagt Word 2003 da jeg ikke er så vild med 2007 :)

Jeg ved faktisk ikke om Word 2007 håndterer grafik anderledes, men i min bog har jeg både grafer, fotos og tegninger og de står meget pænt, synes jeg.

Jeg har også tidligere lavet en trykt bog, der også blev opsat i Word, og den så også meget pæn ud.

Du skal ikke bruge print ti eDoc - men bruge eDoc fra menubjælen direkte i Word. Ellers får du i hvert fald ikke de interne links med.

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)